سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 21553
  • 30 آگوست 2023 - 20:18
  • 150 بازدید
  • ۰ دیدگاه

تخفیف ۳۰ درصدی نفت ایران برای مشتریان

تخفیف ۳۰ درصدی نفت ایران برای مشتریان
تخفیف ۳۰ درصدی نفت ایران برای مشتریان

اکوایران: طبق آمارهای بودجه و گفته‌های اخیر داود منظور – رئیس سازمان برنامه و بودجه – دولت سیزدهم قیمت فروش نفت را فدای حجم صادرات آن کرده است؛ بطوریکه در خوشبینانه‌ترین حالت نفت ایران در بازارهای جهانی با ۳۰ درصد تخفیف به فروش می‌رسد.

به گزارش اکوایران، دولت در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، احتمالا حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز فروخته است؛ گزاره‌ای که در صورت صحت داده‌های اعلام شده از سوی داود منظور بدست می‌آید.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه، دولت در پنج ماهه ابتدایی سال جاری توانسته ۵۰ درصد از درآمد نفتی قانون بودجه را با بشکه ای ۶۵ دلار محقق کند. 

در همین رابطه، طبق پیش‌بینی‌های مرکز پژوهش‌هابی مجلس ۱۲ میلیارد دلار از درآمد فروش نفت در سال ۱۴۰۲ با نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان صرف خرید کالاهای اساسی می‌شود و باقیمانده آن از کل رقم ۴۰۹ همتی بودجه که برای فروش نفت در نظر گرفته شده معادل ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است که با نرخ ارز ۳۸ هزار تومان برای مصارف دیگر هزینه خواهد شد. 

عدم تشابه اظهارات نفتی مسئولان کشور و رسانه‌های خبری خارجی

طبق قانون باید ۴۲ درصد از درآمدهای نفتی ایران در سال ۱۴۰۲، به صندوق توسعه ملی واریز شده و ۱۴٫۵ درصد نیز متعلق به شرکت ملی نفت است. بنابراین عایدی دولت از مجموع فروش امسال نفت، تنها معادل ۴۳٫۵ درصد از درآمدهای نفتی است که در بودجه برآورد شده است.

طبق ارقام بودجه، برآورد درآمد امسال دولت از صادرات نفت، حدودا ۴۰۹ همت بوده که برابر با ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است. ( مجموع ۱۲ میلیارد دلار با احتساب دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و ۱٫۷ میلیارد دلار با احتساب دلار ۳۸ هزار تومانی.)

از آنجا که رقم درج شده در بودجه، ۴۳٫۵ درصداز کل درآمدهای نفتی ایران بوده که سهم دولت است، محاسبات نشان می‌دهد احتمالا ارزش کل صادرات نفتی ایران طبق پیش‌بینی‌ها برای دوازده ماه سال ۱۴۰۲ ، برابر با ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار باشد.

در نتیجه طبق برآوردهای بودجه، باید در ۵ ماه ابتدایی امسال (یعنی پنج دوازدهم کل سال) درآمد نفتی ایران در حدود ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار محقق می‌شده که طبق گفته داوود منظور، تنها ۶.۵ میلیارد دلار آن عملی شده است؛ یعنی همان ۵۰ درصد اعلام شده از سوی منظور.

حال اگر نرخ دلار صادراتی نفت را بشکه ای ۶۰ دلار در نظر بگیریم، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، به صورت میانگین ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران در روز به فروش رسیده است و اگر قیمت فروش نفت را بشکه‌ای ۶۵ دلار در نظر بگیریم، ایران در ۵ ماه نخست امسال، به صورت میانگین حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز فروخته است.

یعنی اگر تمام ارقام اعلام شده ازسوی رئیس سازمان برنامه و بودجه صحت داشته باشد، باید میزان بشکه صادراتی ایران حدودا ۶۵۰ هزار بشکه می بود.

این در حالی است که طبق گفته‌های رسانه‌های بلومبرگ و موسسه کپلر، ایران در ماه‌های اخیر رکورد فروش نفت در سال‌های اخیر را زده‌ است. این رسانه‌ها ادعا می‌کنند ایران روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه صادرات نفت داشته است. حتی در جای دیگر داود منظور در بیان فروش نفت در تاریخ ۲۳ مرداد ماه امسال با حضور در صحن علنی مجلس خبر داد بر اساس اعلام وزارت نفت، اکنون میزان صادرات نفت از ۱.۴ میلیون بشکه عبور کرده است.

اگر طبق ادعای این رسانه‌ها و گفته‌های داود منظور از قیمت فروش نفت با نرخ ۶۰ دلار را در نظر بگیریم ایران باید تنها در ۵ ماه اخیر ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار درآمد نفتی می‌داشته. حال سوال اینجاست این عدم تقارن اطلاعات به چه دلیل ممکن است ایجاد شده باشد؟

 

سناریوهای محتمل در راستای توضیح عدم تقارن اطلاعات داخلی و خارجی

دو سناریو برای این اتفاق می‌توان در نظر گرفت: 

اولین سناریو عدم تحقق پول نفت فروش رفته در این بازه زمانی است. به عبارت دیگر درآمد نفتی که فروخته شده هنوز به ایران داده نشده است. احتمال این سناریو به دلیل اظهارات مقامات رسمی کمتر قابل اتکا است. زیرا داود منظور از مجلس شورای اسلامی به دلیل بیش‌برآوردی درآمدها در بودجه گله کرده است. در حالیکه اگر نفت با نرخ دلار گفته شده ایشان فروش رفته باشد در نهایت این درآمد محقق می‌شود و دلیلی بر اظهار بیش‌برآوردی نرخ دلار در بودجه نیست.

دومین سناریو این است که ایران نفت خود را بسیار پایین‌تر از ۶۰ دلار فروخته است و این موضوع سبب شده دولت در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری نتوانسته ۵۰ درصد درآمدهای نفتی را محقق کند. چنانچه طبق گزارش‌های بلومبرگ و رویترز ایران حداقل ۱۰ تا ۱۲ دلار بر روی هر بشکه نفت اقدام به تخفیف دادن در بازارهای اصلی خود کرده است. دلیل این اقدام نیز قیمت نفتی است که روسیه به دلیل از دست دادن بازارهای غربی به چین و بازارهای شرق آسیا پیشنهاد می‌دهد. در همین رابطه گفته شده روسیه نفت خود را در بازارهای قدیمی ایران با نرخ ۶۰ دلار عرضه کرده و ایران برای از دست ندادن بازارهای خود تخفیف‌های قیمتی حداقل ۱۰ تا ۱۲ دلاری در این بازارها داده است. لذا می‌توان گفت اظهارات داود فروش نفت در نرخ ۶۰ تا ۶۵ دلار دقیق نبوده و احتمالا ایران هر بشکه نفت خود را با بیش از ۱۲ دلار تخفیف در بازارهای شرقی عرضه می‌کند.

نفت

۳۰ تا ۶۵ درصد تخفیف نفتی؛ سهم مشتریان نفت ایران 

برای سناریوی دوم سه حالت می‌توان در نظر گرفت:

اگر نفت فروش رفته در ۵ ماه ابتدایی سال جاری میانگین ۲ میلیون بشکه در روز باشد طبق محاسبات ایران نفت خود را با قیمت ۲۱ دلار و اگر میانگین فروش نفت (طبق گفته های منظور) ۱.۴ میلیون بشکه در روز بوده باشد قیمت نفت فروخته شده ۳۰ دلار بوده است. درصورتی که حالت سوم را فروش میانگین ۱ میلیون بشکه در روز در نظر بگیریم در خوش‌بینانه‌ترین حالت دولت سیزدهم نفت خود را میانگین با نرخ ۴۲ دلار به فروش رسانده است. به عبارت دیگر در خوشبینانه ترین حالت ۲۰ دلار معادل ۳۰ درصد تخفیف بر روی هر بشکه نفت به مشتریان نفت ایران داده شده است. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴ 09 آوریل 2024

رکوردشکنی صادرات نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۴

اکوایران: آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات نفت خام روسیه در سال جاری میلادی با رشد همراه شده و به بالاترین سطح خود در این سال رسیده است.

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است 09 آوریل 2024

تغییر غافلگیرکننده در رشد اقتصادی امارات؛ پای نفت در میان است

اکوایران: امارات متحده عربی پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۴ بسیار کمتر از تخمین‌های مربوطه در ماه دسامبر خواهد بود. دلیل این اتفاق به توافق اوپک پلاس برمی‌گردد که کشورهای عضو را به تولید کمتر نفت مجبور کرده است.

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟ 09 آوریل 2024

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ایام تعطیلات نوروز در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲۰٫۸ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.