به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، قیمت نفت در روز دوشنبه افت کرده است. مذاکرات آمریکا و ایران در سوئیس به پایان رسید و تهران اعلام کرد که معافیتهایی برای صادرات نفت و پتروشیمی کسب کرده است. این موضوع نگرانیها درباره کمبود عرضه در بازارهای جهانی را کاهش داد.
رویترز نوشت: قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۶۵ سنت معادل ۲.۰۵ درصد کاهش به ۷۸ دلار و ۹۲ سنت رسید. نفت پیشتر در آغاز معاملات به ۸۲.۳۰ دلار رسیده بود. این افزایش تحت تأثیر شروع پرتنش مذاکرات با تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، برای ازسرگیری جنگ علیه ایران و اعلام تهران مبنی بر بسته شدن مجدد تنگه هرمز رخ داد.
نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۶۸ سنت معادل ۰.۹۰ درصد کاهش، ۷۵ دلار و ۱۷ سنت معامله میشود.
مذاکرهکنندگان گفتند که مقامات ارشد آمریکایی و ایرانی در روز دوشنبه اولین دور مذاکرات خود در سوئیس را به پایان رساندند. این گفتوگوها در روز یکشنبه و تحت شرایط تفاهمنامهای که هفته گذشته برای تمدید آتشبس شکننده آوریل به مدت حداقل ۶۰ روز حاصل شده بود، آغاز شد.
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، گفت که معافیتهایی برای صادرات نفت و پتروشیمی، آزادسازی برخی داراییهای مسدودشده و آغاز یک طرح بازسازی و توسعه برای ایران کسب کرده است.
تونی سایکامور، تحلیلگر بازار در آیجی، گفت: «به نظر میرسد مذاکرات سطح بالای آمریکا و ایران در سوئیس مقداری پیشرفت داشته است. با این حال، اینکه آیا این گامها نتایج ملموسی در عمل به همراه خواهد داشت، هنوز باید دیده شود. بهویژه در جنوب لبنان، جایی که به نظر میرسد هم رژیم صهیونیستی و هم حزبالله مصمم به ادامه درگیری هستند».
پیش از مذاکرات، دادههای کشتیرانی نشان داد که تعداد کشتیهای عبوری از تنگه هرمز در روز یکشنبه به شدت کاهش یافته است. این کاهش پس از آن رخ داد که ایران با استناد به نقض توافق صلح موقت توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا، اعلام کرد مجدداً این آبراه را بسته است.
خبرگزاری دولتی لبنان (انانای) گفت که حملات در لبنان در روز شنبه حداقل ۲۰ کشته بر جای گذاشت.
تحلیلگران آیانجی در یادداشتی نوشتند: «تحولات اخیر نشان میدهد که حرکت به سمت یک توافق دائمیتر چالشبرانگیز خواهد بود، ریسکهای بسیار واقعی برای شعلهور شدن مجدد خصومتها در طول آتشبس ۶۰ روزه وجود دارد».
با این وجود، قیمت نفت هفته گذشته بیش از ۸ درصد کاهش یافت. این افت تحت تأثیر امیدها به افزایش عرضه از طریق آزادسازی محمولههای گیرافتاده در داخل خلیج فارس و امکان لغو تحریمهای آمریکا بر نفت ایران به عنوان بخشی از توافق آمریکا و ایران رخ داد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در روز یکشنبه گفت که بیش از ۲۵ میلیون بشکه نفت ایران از دوشنبه تاکنون از خط محاصره عبور کرده است.
امارات، کویت و عراق در هفته گذشته نفت بیشتری به مشتریان عرضه کردهاند.
معاون وزیر نفت عراق برای امور بالادستی در روز یکشنبه در بیانیهای گفت که عراق برنامهریزی کرده تولید نفت خام را به تدریج به سطح ۴.۲ تا ۴.۳ میلیون بشکه در روز بازگرداند.
- نویسنده: اقتصاد آنلاین





























































































