واکنش بایدن به کودتا در نیجر؛ رییس جمهور را آزاد کنید
واکنش بایدن به کودتا در نیجر؛ رییس جمهور را آزاد کنید

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه به کودتا در نیجر واکنش نشان داد و آزادی فوری «محمد بازوم» رئیس‌جمهور این کشور و خانواده او را خواستار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، در شرایطی که گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال مداخله نظامی در نیجر بعد از کودتای اخیر در این کشور آفریقایی مطرح شده است، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه (امروز) درباره نیجر بیانیه صادر کرده است.

با گذشت هشت روز بعد از کودتای نظامی در نیجر و بازداشت محمد بازوم رئیس‌جمهور این کشور آفریقایی، جو بایدن ضمن انتشار بیانیه در این باره، خواستار آزادی فوری بازوم و خانواده او شده است.

نیجر، چهارشنبه هفته گذشته شاهد کودتا بود. نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر با حمایت ارتش، محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را سرنگون کردند. به دنبال این کودتا، «عبدالرحمن تچیانی» رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرد.

بایدن در بیانیه خود به دفاع از محمد بازوم رئیس‌جمهور نیجر پرداخته و خواستار آزادی او و خانواده وی شده است.

وی نوشت: «سال جاری (امسال) در حالی که نیجر شصت و سومین سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیرد، با چالش بزرگی برای دموکراسی خود مواجه است. در این لحظه حساس، ایالات متحده در کنار مردم نیجر می‌ایستد تا به مشارکت چند دهه‌ای ما که ریشه در ارزش‌های دموکراتیک مشترک و حمایت از حکومت غیرنظامی دارد، احترام بگذارد. مردم نیجر حق دارند رهبران خود را انتخاب کنند. آنها اراده خود را از طریق انتخابات آزاد و منصفانه ابراز کرده‌اند و این باید مورد احترام قرار گیرد».

بایدن ادامه داد: « دفاع از ارزش‌های اساسی دموکراتیک و دفاع از نظم قانون اساسی، عدالت و حق تجمع مسالمت‌آمیز، برای مشارکت نیجر و ایالات متحده ضروری است».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «من خواستار آزادی رئیس جمهور بازوم و خانواده‌اش و حفظ دموکراسی نیجر هستم که به سختی به دست آمده است».

بیانیه بایدن در شرایطی منتشر شده که به دنبال کودتای نظامی در نیجر، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال مداخله نظامی غرب به ویژه فرانسه در این کشور مطرح شده است.

 کار به جایی رسیده که «آنتونیو تایانی» وزیر امور خارجه ایتالیا روز چهارشنبه (روز گذشته) درباره هر گونه مداخله نظامی در نیجر هشدار بدهد. وی به شبکه ایتالیایی «رای» گفت: «نباید مداخله نظامی‌ از سوی غرب صورت گیرد، چون به این گام به عنوان استعمار نو نگریسته خواهد شد»

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]