پدافند هوایی ایران چقدر قوی است؟
پدافند هوایی ایران چقدر قوی است؟

«زمانی که ارشد نظامی ارتش در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری بودم به این نکته اشاره کردم که هیچ شیءِ پرنده‌ای نمی‌تواند به این سه استان وارد شود. پدافند هوایی همیشه بیدار است و پهپاد یا هواپیمایی نمی‌تواند وارد حریم هوایی ایران اسلامی شود و عملیاتی انجام دهد. هیچ هواپیمایی جرأت نزدیک شدن به مرز‌های ایران اسلامی را ندارد.»

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، امیر سرتیپ دوم سیاوش میهن‌دوست با بیان اینکه نیروهای مسلح کشور همواره آماده دفاع از مرزهای ایران اسلامی هستند، اظهار کرد: ارتش مانند سایر سازمان‌ها و نیروهای مسلح از قدرت و صلابت خاصی برخوردار است و در کنار سایر نیروها در سالیان گذشته در بحث سازندگی و به روز شدن نه تنها عقب نبود بلکه جلوتر از سایر نیروها هم بود. اکنون اگر بخواهیم ارتش را با آن سال‌های اول انقلاب قیاس کنیم اصلاً قابل مقایسه نیست.

وی افزود: توانایی ارتش انقلابی در حوزه‌های دفاعی و آفندِ بعد از دفاع بسیار بالا است. نیروی زمینی ارتش از سلاح‌های به روز و پیشرفته‌ای مانند پهپاد، موشک و سایر تجهیزات برخوردار است. همچنین بسیاری از موشک‌ها و راکت‌های ارتش را هوشمند کرده‌ایم که این موضوع یک نقطه عطف در عملی کردن منویات فرمانده معظم کل قوا است.

مشاور عالی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: در بخش نیروی دریایی اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تمام آن تجهیزات مورد نیاز و ناوشکن‌ها و سایر وسایل این نیرو ساخت داخل است که ارتش با همکاری وزارت دفاع به این توانمندی رسیده است.

میهن‌دوست ادامه داد: در بخش نیروی هوایی زمانی بود که خلبان‌ها و نیروهای فنی حق نزدیک شدن به هواپیماها را برای باز کردن یک پیچ هم نداشتند، اما اکنون بعد از ۴۵ سال تمام وسایل و قطعات یدکی و موشک‌ها و تجهیزات آفند و پدافند توسط ارتش ایران طراحی و ساخته می‌شود که حتی از تجهیزات مشابه خارجی جلوتر و پیشرفته‌تر است.

وی افزود: زمانی بالگردهای هوانیروز فقط در رابطه با عملیات‌های در روز می‌توانست اقداماتی انجام دهد و پرواز بالگردها منحصر به روز بود، اما با تمام تلاشی که فرمانده نیروی زمینی و فرمانده کل ارتش در راستای منویات مقام معظم رهبری انجام دادند هوانیروز بر آن شد که خود، این تجهیزات را آماده کند و اکنون در بحث پرواز در شب و شلیک‌های در شب و گشت‌های شبانه هیچ مشکلی نداریم و تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای را ساخته‌ایم که حتی از مشابه خارجی خود پیشرفته‌تر هستند. دستاوردهای ارتش مثال‌زدنی است و ارتش آمادگی ۱۰۰ درصدی برای برخورد با تهاجم احتمالی دشمن را دارد. دشمن به یقین رسیده است که در جنگ سخت و رو در رو نمی‌تواند با نیروهای مسلح ایران اسلامی روبرو شود، اما اگر هم‌چنین خطایی کند ارتش با تمام توان و تجهیزات خود از کیان ولایت و ایرانِ عزیز دفاع خواهد کرد.

 

خودکفایی در صنایع نظامی

مشاور عالی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سؤال که تحریم‌ها چه تأثیری بر توان نیروهای مسلح و ارتش داشته است، گفت: برخی مسئولان به درستی گفته‌اند که تحریم‌ها نعمت بود چراکه امروز می‌توانیم کوچک‌ترین قطعات تجهیزات نظامیِ خود را بسازیم و خودکفا شویم. تحریم‌ها شاید از نظر اقتصادی هزینه‌هایی را بر کشور تحمیل کند ولی با توجه به اراده‌ای که نیروهای مسلح دارند تحریم نمی‌تواند تأثیرگذار باشد و تا این لحظه هم تأثیری نداشته است. تحریم در بحث توان رزمی ارتش هیچ تأثیری نداشته است.

میهن‌دوست، افزود: اکنون پهپادها، موشک‌ها و مهمات هوشمند توپخانه و … همگی ساخت داخل هستند و در این بخش‌ها خودکفا شده‌ایم. حتی خودروهایی برای جابجایی وسایل سنگین نظامی ساخته‌ایم که دشمن ادعا می‌کرد فقط در اختیار آنان است، در حالی که امروز ساخت این خودروها در ایران اسلامی به تولید انبوه رسیده و اکنون از هر نظر خودکفا هستیم و در اسرع وقت نیروهای نظامی را در هر جایی بخواهیم با این خودروها مستقر می‌کنیم.

وی گفت: تمام وسایل نظامی به روز که سایر کشورهای خارجی در اختیار دارند نیروهای مسلح ایران هم این تجهیزات را دارند. زمانی نمی‌توانستیم برخی قطعات را تولید کنیم که اکنون این وسایل را به راحتی تولید می‌کنیم. دنیا در حال پیشرفت است و ایران هم در مسیر پیشرفت قرار دارد و عقب نخواهیم ماند.

 

سامانه ضد موشکیِ قوی در ایران مستقر است

مشاور عالی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره توان پدافندی نیروهای مسلح و به ویژه ارتش گفت: نیروی پدافندی ارتش اکنون به قدری آماده است که هیچ وسیله پرنده‌ای نمی‌تواند از خاک کشوری دیگر بلند شود و قصد تهاجم به ایران اسلامی را داشته باشد. زمانی که ارشد نظامی ارتش در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری بودم به این نکته اشاره کردم که هیچ شیءِ پرنده‌ای نمی‌تواند به این سه استان وارد شود. پدافند هوایی همیشه بیدار است و پهپاد یا هواپیمایی نمی‌تواند وارد حریم هوایی ایران اسلامی شود و عملیاتی انجام دهد.

میهن‌دوست ادامه داد: هیچ هواپیمایی جرأت نزدیک شدن به مرزهای ایران اسلامی را ندارد و این ناشی از قدرت پدافندی ارتش است و مطمئناً از این پس هم دشمن چنین جرأتی ندارد که به حریم هوایی ایران تجاوز کند.

وی درباره توانایی سامانه‌های ضد موشکی ایران اسلامی، تصریح کرد: سامانه ضد موشکیِ قوی در ایران مستقر است و اگر نیاز باشد به موقع اقدام خواهیم کرد و دشمن به این توانایی واقفاست. در ارتش گروه موشکی داریم و در رزمایش‌ها هم قدرت موشکی ارتش به نمایش درآمده است و توانایی پهبادی بالایی هم ارتش دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]