جنگنده‌های اف -۳۵ آمریکا در خلیج فارس چکار می‌کنند؟
جنگنده‌های اف -۳۵ آمریکا در خلیج فارس چکار می‌کنند؟

حساب کاربری نیروهای تروریست آمریکایی موسوم به سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس ادعا کرده است که جنگنده‌های اف -۳۵ اس آمریکا جهت کمک به بازدارندگی در برابر ایران در منطقه حضور خواهند داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، حساب کاربری نیروهای تروریست آمریکایی حاضر در منطقه یا همان سنتکام با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس ادعا کرده است که «جنگنده های اف -۳۵ اس نیروی هوایی آمریکا جهت پشتیبانی ناوگان پنجم دریایی در مأموریت‌های دریایی جهت کمک به بازدارندگی در برابر ایران در منطقه حضور دارند.»

سنتکام همچنین افزوده است که جنگنده رادارگریز اف -۳۵ از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های جهان و قابلیت‌های بی سابقه‌ای را در اختیار نیروهای مستقر در منطقه قرار می‌دهد.

هفته گذشته نیز آسوشیتدپرس اعلام کرده بود که ایالات متحده در حال افزایش استفاده از جت‌های جنگنده در نزدیکی تنگه هرمز برای محافظت از کشتی‌ها در برابر تحرکات ایران است. آمریکا همچنین نگرانی خود را درباره افزایش روابط ایران، روسیه و سوریه در خاورمیانه اعلام کرده است. به گفته یک مقام ناشناس دفاعی و نظامی آمریکا، افزایش اخیر فعالیت‌های نظامی روسیه را می‌توان به افزایش همکاری و هماهنگی میان مسکو، تهران و دولت سوریه نسبت داد و هدف اصلی این تلاش هماهنگ اعمال فشار بر ایالات متحده برای خروج از سوریه است.

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد که «روسیه به خاطر کسب حمایت ایران در مناقشه اوکراین مدیون ایران است و تهران به دنبال خروج آمریکا از سوریه برای تسهیل انتقال کمک‌های خود به حزب الله لبنان و تهدید اسرائیل است. ایالات متحده سطح بالایی از همکاری، برنامه‌ریزی مشترک و اشتراک اطلاعات را بین رهبران ارتش روسیه و نیروی قدس ایران در سوریه مشاهده کرده است. هدف از این فعالیت‌ها افزایش فشار بر آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه است.»

واشنگتن از دو ماه پیش اعلام کرده است که در نظر دارد تا نیروهای جدید خود را در مرکز ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا موسوم به سنتکام مستقر نماید. وزارت دفاع آمریکا نیز با تائید این خبر مدعی شده است که استقرار این نیروها جهت تقویت امنیت دریانوردی در محدوده تحت فرماندهی سنتکام در خاورمیانه صورت می‌گیرد.

بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، علاوه بر نیروهایی که اعزام آنها پیش از این به تصویب رسیده است، از جمله تعدادی از جنگنده‌های اف -۳۵ و اف –۱۶ و ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده (یو اس اس توماس هادنر)، همچنین وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا دستور اعزام و استقرار بخشی از گروه آمادگی آبی-خاکی باتان- واحد اعزامی دریایی (ARG/MEU) متشکل از یو اس اس کارتر هال و یو اس اس باتان و پرسنل و تجهیزات مرتبط با آن‌ها را به حوزه مسئولیت ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام صادر نموده است.

آمریکا از طریق این اقدامات ادعا می‌کند که می‌خواهد تعهد خود را جهت تضمین آزادی ناوبری در منطقه نشان دهد. در همین ارتباط وزارت دفاع آمریکا مدعی شده است که ما به همکاری با متحدان و شرکای همفکر خود که به جریان آزاد تجاری متعهد هستند، ادامه خواهیم داد تا در مقابل تهدیدات علیه این اصل اساسی نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین، اقدامات مناسب و هماهنگ را انجام دهیم.

مقامات آمریکایی برای توجیه حضور نظامی خود در خاورمیانه و خلیج فارس مدعی هستند که با این اقدامات امنیت منطقه را برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و عبور کشتی‌های سراسر جهان تأمین می‌کنند. این در حالی است که اقدامات آن‌ها تنها موجب افزایش تنش‌ها در منطقه شده است جمهوری اسلامی نیز بارها تاکید کرده است که تأمین امنیت بر عهده کشورهای منطقه است و آنها خود قادر به انجام آن هستند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]