چرا ایلان ماسک پشت اوکراینی‌ها را در جنگ خالی کرد؟ / اگر نهادهای جامعه درست کار می‌کردند دنیا در دستان این مخترع جذاب نبود!
چرا ایلان ماسک پشت اوکراینی‌ها را در جنگ خالی کرد؟ / اگر نهادهای جامعه درست کار می‌کردند دنیا در دستان این مخترع جذاب نبود!

بر اساس گزارش‌ها، ایلان ماسک سیستم استارلینک خود را برای خنثی کردن یک حمله اوکراینی خاموش کرد. آیا او نیروی هدایت کننده‌ای است که ما در حال حاضر به آن نیاز داریم؟

اقتصادآنلاین – آرش نصیری؛ به گزارش گاردین، هنگامی که ایلان ماسک یک «طرح صلح» ۲۸۰ کلمه‌ای برای جنگ در اوکراین در اکتبر گذشته منتشر کرد، یک دیپلمات اوکراینی تحلیل دقیقی را ارائه کرد. این بیانیه در چهار کلمه خلاصه می‌شود: «از اینجا دور شوید!».

ادعاهای این هفته مبنی بر اینکه ماسک سیستم استارلینک خود را (که اوکراینِ متلاشی شده برای دفاع از خود در برابر روسیه بر آن تکیه می‌کند) را درست در میانه یک ضد حمله در سال گذشته – ظاهراً عمداً برای خنثی کردن آن – از کار انداخته است سؤالات جدیدی را برمی‌انگیزد.

در حال حاضر، زمان آن رسیده است که تجربه جدیدی را با اخبار و تصاویر نادرست و جعلی پشت سر بگذاریم، زیرا والتر ایزاکسون، بیوگرافی‌نویس ماسک، فاش می‌کند که ایلان ماسک، این مرد جذاب جنجالی، به مهندسان خود دستور داده شبکه ارتباطات ماهواره‌ای استارلینک را در هنگام حمله غافلگیرانه سال گذشته در کریمه به ناوگان روسیه خاموش کنند. یا به قول سی‌ان‌ان، حمله را «مختل» کنند.  با این حال، تا همین اواخر، ماسک همچنان به‌عنوان یک فرد کاملاً ارزشمند برای بشریت مورد قضاوت قرار می‌گرفت، به لطف ماشین‌های برقی و هایپرلوپ‌هایش و این واقعیت که یک بار در یک پادکست سیگار ماریجوانا روشن کرد.

بنابراین ایلان ماسک توسط رسانه‌ها به‌عنوان یک مخترع جذاب و عجیب و غریب پوشش داده می‌شد، نه کسی که قدرت زیادی دارد و باید در قبال آن پاسخگو باشد. درست مانند مارک زاکربرگ پیش از او، که زمانی مردم متوجه بسیاری از اتفاقات شدند که خیلی دیر شده بود.

به هر حال، به این خاموشی استراتژیک استارلینک برگردیم، که ظاهراً با این مقدمه که در بیوگرافی او آمده شکل گرفت: «جای من در این جنگ کجاست؟» به نظر می‌رسد این سؤال لفاظی بوده است، اما پاسخی جایگزین می‌طلبید که ماسک ژشت آن را به خود می‌گرفت. او در ادامه توضیح داد که استارلینک یعنی «چیزی که مردم می‌توانند با آن نتفلیکس را تماشا کنند و احساس آرامش کنند و برای مدرسه آنلاین آماده شوند و کارهای صلح‌آمیز خوبی انجام دهند، نه حملات هواپیماهای بدون سرنشین».

به نظر می‌رسد ماسک به جای پذیرش پیچیدگی‌های پیامدهای اعمال خود، به سادگی در پاسخ به این سؤال دیرینه سر و صدا ایجاد کرده است: چگونه یک خدای عادل فناوری اجازه رنج کشیدن در جهان را می‌دهد؟ بنابراین پهپادهای اوکراینی در مسیر خود متوقف شدند، در حالی که ناوگان روسیه آسیبی ندید و قادر به انجام حملات بعدی بود.

خود او البته به همان ژست‌های یک خدای بی‌طرف بازگشت «مانند صحبت در خصوص انتشار پروپاگاندا توسط مسکو و نظرسنجی توییتری در خصوص اینکه چه اتفاقی باید برای اوکراین بیفتد». البته این آخرین بازی کاملاً مطابق سنت معاهده ورسای بود، که به طور معروف از مردمِ گروه متفقین پرسید که آیا آلمان باید به شدت مجازات شود یا خیر، و سه گزینه ارائه کرد: « بله حتماً»، «نه هرگز» و «نمی‌دانم می‌خواهم نتایج را مشاهده کنم.»

اینطور نیست که ماسک از چنان بی‌ثباتی رنج می‌برد که نمی‌تواند بر یک جهان بینی ثابت بماند. به یک هفته نمی‌کشد که او تهدیدی می‌کند و به آن عمل نمی‌کند. اکنون باید مشخص باشد که ماسک قرار نیست با زاکربرگ در قفس مبارزه کند. او قرار نیست از ADL شکایت کند. او احتمالاً حتی واقعاً قصد نداشت X (توئیتر سابق) را بخرد، و فقط به این دلیل که دادگاه او را مجبور به خرید کرد، این کار را انجام داد. او فقط هر سری یک حقه قدیمی را برای جلب توجه یا خنده یا به این دلیل ساده که «می‌تواند» می‌گوید.

سوال کلیدی این است که آیا این شخص واقعاً فقط برای جلب توجه یا خنده این حرف‌ها را می‌زند یا چون واقعاً می‌تواند یک قدرت فرادمکراتیک داشته باشد؟

افسوس، این سوالی نیست که طرفداران ایلان از او بپرسند، آن ارتش انبوهی که در فضای مجازی لحظه به لحظه از او و مواضعش دفاع می‌کنند، به این امید که او پست‌های آن‌ها را ببیند و شاید… «از آن‌ها خوشش بیاید!» این واقعاً رقت انگیز است!

با این حال، باز هم به داستان اخیر در خصوص از کار انداختن استارلینک برگردیم، شما نمی‌توانید X را در حمایت از مسکو و حامیان آن به کار بگیرید و به این نکته اشاره کنید که اگر اوکراین از قراردادی که امضا کرده خوشش نمی‌آید، می‌تواند قرارداد خود را فسخ کرده و در سرویس دیگری ثبت‌نام کند. لطفاً بیایید خیلی بیشتر از امنیت آینده خود را در اختیار افرادی بگذاریم که با جنگ و پیامدهای تهاجم ناخواسته مانند یک قرارداد پهنای باند رفتار می‌کنند!

در نهایت، این یکی از تراژدی‌های رقت‌انگیز عصر ما باقی می‌ماند که ماسک به‌عنوان یک ابرقهرمان بی‌همتا در نظر گرفته می‌شود – اما شاید یک تراژدی اجتناب‌ناپذیر، با توجه به اینکه ابرقهرمان‌ها دلالت بر شکست نهادهای رسمی دارند. به هر حال، اگر جامعه و نهادهایش آنطور که باید کار می‌کردند، ما به آنها نیاز نداشتیم. مسلماً این وضعیتی است که ماسک دوست دارد با آن بازی کند و برای همیشه این حس را تقویت می‌کند که مدیریت جهان و مشکلات آن برای همه از مردم عادی گرفته تا رؤسای پلیس و سیاستمداران و نهادهای فراملی بسیار سخت است.

بله؛ نترسید، زیرا ایلان اینجاست. اما مطمین باشید همانطور که اوکراینی‌ها در لحظات بحرانی فهمیدند، سایر هواداران ایلان ماسک هم می‌فهمند که او ناگهان پشتشان را خالی می‌کند!

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]