کنعانی: امروز پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی در اختیار ایران قرار می‌گیرد / ۵ شهروند ایرانی امروز آزاد خواهند شد
کنعانی: امروز پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی در اختیار ایران قرار می‌گیرد / ۵ شهروند ایرانی امروز آزاد خواهند شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بخش انسداد شده دارایی‌های مالی ایران در کره جنوبی آزاد شد و امروز این میزان از دارایی‌های ایران به صورت کامل در اختیار قرار خواهد گرفت و دولت متناسب با نیاز کشور آن را هزینه خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم استیفای حقوق مردم ایران را در عرصه‌های مختلف از جمله آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در برخی کشورها با جدیت دنبال کرده است. این رویکرد تا این مرحله به نتایج بسیار خوبی منجر شد. بازگشت سرمایه‌های بلوکه شده ایران از انگلیس را شاهد بودیم و با سیاست متخذه دولت این اموال به صورت کامل دریافت شد. در بحث اقدامات ظالمانه دولت آمریکا و اعمال فشارهایش به برخی شرکای تجاری ایران، شاهد انسداد برخی از دارایی‌های ایران در برخی از کشورها از جمله کره جنوبی بودیم. در چارچوب آن سیاست بخش انسداد شده دارایی‌های مالی ایران در کره جنوبی آزاد شد و امروز این میزان از دارایی‌های ایران به صورت کامل در اختیار قرار خواهد گرفت و دولت متناسب با نیاز کشور آن را هزینه خواهد کرد.

در ادامه بیان کرد: در مورد برخی دیگر از دارایی‌های کشور در کشورهای دیگر این رویکرد ادامه دارد. در مواردی بخشی از دارایی ها رفع انسداد شده و در بقیه موارد مالی این رویکرد با جدیت ادامه خواهد یافت. این از وظایف دولت‌های ایران است.

سخنگو در ادامه مطرح کرد: بر اساس اطلاعاتی که تا این لحظه دارم روند اجرای توافق در دو موضوع رفع انسداد دارایی‌های ایران در کره جنوبی و موضوع تبادل زندانیان با سرعت قابل قبولی پیش رفته و امیدواریم امروز در اختیار قرار گرفتن دارایی‌های ایران باشیم و این موضوع در حساب اعلامی در یکی از کشورهای دوست منتقل شود و ایران می‌تواند به طور کامل به آن دسترسی داشته باشد.

وی در خصوص موضوع تبادل زندانیان گفت: در خصوص موضوع تبادل زندانیان در همین روز انجام خداهد شد، ۵ شهروند ایرانی از زندان آمریکا آزاد خواهند شد، ۲ تن از شهروندان وارد ایران خواهند شد، یک نفر از آنها با توجه به حضور خانواده‌اش به کشور ثالث منتقل می‌شود و ۲ نفر ابراز تمایل کردند در آن کشور بمانند.

کنعانی در خصوص توافق با عراق  در خصوص نیروهای تجزیه‌طلب گفت: برمبنای توافق، نیروهای مسلح تجزیه‌طلب باید خلع سلاح شوند و مقر آنها تخلیه شود و در اردوگاهی و اماکنی که دولت عراق انجام داده تحت نظر مستقر شوند. بسیاری از مفاد توافق تاکنون انجام شده است و برخی از مقرهای گروهای ترویستی تخلیه شده و تروریست‌ها به اماکن دیگری منتقل شدند و دولت عراق تاکید کرده به روند اجرای توافق پایبند است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست‌هایی در حاشیه مجمع عمومی برای مذاکره رفع تحریم‌ها ادعا کرد: ایران در استیفای حقوق ملت به مسیر دیپلماسی پایبند است و براساس علاقه‌مندی طرف‌های مقابل ایران برای انجام مذاکره و گفت‌وگو برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام ملاحظه محدودکننده‌ای ندارد. مسیر رفع تحریم‌ها را از طریق مسیر دیپلماتیک تا الان دنبال کردیم. چنانچه در مسیر دیپلماتیک روزنه‌ای برای بازگشت به مذاکرات رفع تحریم‌‌ها باشد استفاده خواهیم کرد. امکان برگزاری نشست‌ها در حاشیه مجمع عمومی وجود دارد. تلاش ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه محدود به مذاکره در چارچوب برجام نخواهد بود ولی خنثی سازی تحریم‌ها کما اینکه با جدیت دنبال شد با جدیت به موازات مسیر دیپلماتیک ادامه خواهد یافت.

کنعانی با بیان این که بعد از اعلام موضع ۳ کشور اروپایی و جوزپ بورل بلافاصله موضع جمهوری اسلامی اعلام شد، بیان کرد: ما بارها اعلام کردیم که متناسب با اقدام آنها اقدام متناسب را انجام خواهیم داد. در بحث فروش تسلیحاتی و روابط نظامی ما با تحریم‌های سازمان ملل مواجه نیستیم و یک سری محدودیت‌ها را بر اساس برجام پذیرفته بودیم که باید در ۱۸ اکتبر برداشته شود و به طور خودکار حذف شوند. ما معتقدیم پیش از این تاریخ محدودیت‌ها به طور خودکار برداشته خواهد شد. ما بارها اعلام کردیم به هرگونه اقدام مثبت پاسخ مثبت می‌دهیم و به اقدام غیرسازنده واکنش نشان خواهیم داد.

کنعانی با تاکید بر این نکته که همکاری با آژانس ادامه خواهد داشت، گفت: مبتنی بر عضویت ما و موافقتنامه پادمان تعامل مثبت و روبه جلو ادامه خواهد یافت؛ مخالف سوءاستفاده‌های سیاسی از آژانس برای اهداف سیاسی برخی کشورها هستیم.

وی گفت: ما در ژاپن مبالغی داشتیم که در اختیار طرف ایرانی قرار گرفته است و مبلغ باقی‌مانده مبلغ قابل توجهی نیست و در دسترسی به آن مشکلی نیست. همچنین در ترکیه مبالغی داریم، دسترسی ما به طور نسبی وجود دارد و در این زمینه با محدودیت جدی مواجه نیستیم.

درباره عراق با فشارهای آمریکا با مشکلات و محدودیت‎هایی مواجه بودیم. در بخشی از آن دارایی‌ها رفع محدودیت شده و بقیه موارد هم در چارچوب روابط سازنده با عراق این همکاری ادامه پیدا می‌کند.

وی درباره پروژه راه‌آهن بصره – شلمچه گفت: امیدواریم در بازه زمانی شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

وی با اشاره به این موضوع که دسترسی‌های میان ایران و عراق در زمینه ترانزیتی مختلف و متفاوت است، تاکید کرد: در ظرفیت مسافری نیز نیازمند ظرفیت هستیم و اجرای کامل این پروژه تسهیل کننده مبادلات باشد.

کنعانی درباره گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته امیرعبداللهیان و همتای آذربایجانی و روند بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت: در طول بازه زمانی دو سه ماه گذشته هیأت‌های مختلفی بین دو کشور تبادل کردیم. مبنای هیأت‌های تبادل شده توافق انجام شده در مذاکرات تلفنی وزرای خارجه دو کشور و بعد از آن مذاکره حضوری دو کشور در نشست عدم تعهد در باکو بود. مبتنی بر همان توافق و اراده سیاسی دو کشور هیأ‌ت‌های مختلفی تبادل شدند. روند مذاکرات در نشست‌های مختلف دو کشور و هم مذاکرات در حوزه‌های امنیتی و حوزه‌های قضایی و دادگستری و اقتصادی دو کشور دلگرم کننده و رو به جلو بوده است. خوشبین هستیم در نتیجه تکمیل گام‌های برداشته شده شاهد از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در تهران باشیم و این روند را مطلوب و امیدوار کننده می‌دانیم. در مذاکرات روز گذشته مروری بر اقدامات انجام شده و مذاکرات تیم‌های دو کشور صورت گرفت و با توجه به هدفگذاری برای گام‌های جدید شاهد گام‌های جدید به سمت جلو باشیم.

وی درباره برگزاری نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس در نیویورک گفت: دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد داده بود که نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار شود در چارچوب کمک به روند همگرایی و هم افزایی در حوزه خلیج فارس. ایران به عنوان یکی از هشت کشور ساحلی از این ایده حمایت کرده است و این نشست مبتنی بر ابتکار دبیرکل در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار خواهد شد.

وی درباره طرح سلطان عمان برای مذاکرات رفع تحریم‌ها مطرح کرد: ایران اعلام کرده از ابتکارات برخی کشورها در منطقه که علاقه‌مند هستند برای زمینه سازی توافق و بازگشت همه طرف ها به برجام فعالیت کنند، استقبال می‌کند. ایران از ابتکار سلطان عمان حمایت کرد و نشست‌ها و گفت‌‌وگوهایی انجام شد و این به معنای شراکت و حضور طرف های دیگر در برجام نیست و قرار نیست تغییر جدیدی صورت بگیرد ولی گفتیم از ابتکار مبتنی بر حسن نیت طرف ها حمایت می‌کنیم.

کنعانی گفت: برجام طرف‌های مشخصی دارد. در این زمینه تغییری قرار نیست اتفاق بیفتد. دولت آمریکا همواره رویکرد مشخص و غیرسازنده درباره ایران داشته است. دولت آمریکا باید اقدامات اعتمادساز درباره ایران انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره حضور ایران در نشست مسکو درباره افغانستان گفت که نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در رأس هیأتی در نشست مربوط به افغانستان حضور خواهد یافت. ایران بارها اعلام کرد از سازوکارهای سیاسی برای افغانستان استقبال می‌کند. نگاه ایران نسبت به تحولات افغانستان روشن و اعلام شده‌ای است. در همان چارچوب در نشست آتی افغانستان شرکت خواهیم کرد. به پیشرفت روند سیاسی در افغانستان هم در چارچوب مناسبات دوجانبه و ارتباط با مقامات افغانستان و کشورهای منطقه این تبادل نظرها را با جدیت دنبال خواهیم کرد و به این روند ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره افزایش رایزنان بازرگانی در کشورهای دیگر بیان کرد: همکاری خوبی بین دستگاه دیپلماسی و وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت برقرار است. بر مبنای اطلاعاتی که دارم گمان می‌کنم راجع به ۳۰ کشور هدفگذاری شده بود که رایزنان بازرگانی مستقر شوند و تاکنون بین ۱۷ تا ۲۰ نفر مستقر شدند و در تعداد باقیمانده این روند در حال انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و همکاری و مشورت خوبی بین دستگاه دیپلماسی و این ارگان‌ها وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص لغو مجوز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این اقدام در واکنش به نادیده گرفتن فعالیت‌های خوب و همکاری‌های سازنده ایران و آژانس بود. همکاری ایران و آژانس چارجوب مشخصی دارد. ایران به دنبال محدود کردن همکاری‌ها با آژانس نیست و به همکاری های سازنده خود با آژانس ادامه خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره طرح ایران برای خروج ترکیه از سوریه که از سوی امیرعبداللهیان بیان شد، اظهار داشت: حل وفصل اختلافات و مشکلات بین سوریه و ترکیه همواره مدنظر ایران بوده است. ایران معتقد است که اختلافات بین دو کشور باید در چارچوب گفت وگوها و روند سیاسی حل و فصل شود. ایران علاقه ‌مند است با رفع این اختلافات زمینه ایجاد روابط دو کشور فراهم شود. رفع نگرانی‌های دو کشور باید رفع شود. در نشست‌های دوجانبه با مقامات دو کشور ایده‌هایی مطرح شده و این روند را تا حصول نتایج مطلوب ادامه خواهیم داد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]