اقتصاد آنلاین – مینا یوسفی؛ شرکت صنایع لاستیکی سهند از معدود شرکت های تولید کننده تسمه نقاله در کشور است. شرکت صنایع لاستیکی سهند در سال ۱۳۳۸ تاسیس شد. در حال حاضر این شرکت جزو واحدهای شرکت کربن ایران است که از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین می‌باشد. سهام این شرکت در […]

اقتصاد آنلاین – مینا یوسفی؛ شرکت صنایع لاستیکی سهند از معدود شرکت های تولید کننده تسمه نقاله در کشور است. شرکت صنایع لاستیکی سهند در سال ۱۳۳۸ تاسیس شد. در حال حاضر این شرکت جزو واحدهای شرکت کربن ایران است که از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین می‌باشد. سهام این شرکت در سال ۱۳۷۰ با نماد پسهند در سازمان بورس اوراق بهادار در گروه لاستیک و پلاستیک پذیرفته شد و از همان زمان مورد معامله قرار گرفت. طرح توسعه این شرکت بر روی آینده درآمدی و سود آوری تاثیر زیادی خواهد داشت. شرکت برنامه تولید تسمه نقاله سیمی و افزایش ظرفیت تسمه نقاله منجیددار با ظرفیت ۲,۲۰۰ تن سالانه را در دستور کار دارد. پیش‌بینی می‌شود که در انتهای سال ۱۴۰۲ این طرح به بهره‌برداری برسد.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تسمه نقاله به‌ترتیب کشورهای چین, آمریکا، ژاپن و ایتالیا هستند. واردات تسمه نقاله توسط کشورهای منطقه خاورمیانه در سال‌های گذشته حدود ۶۷ هزار تن بوده است. میزان مصرف سالانه انواع تسمه نقاله در کشور حدود ۱۲ هزارتن می‌باشد که از این میزان ۸۶ درصد منجیددار و ۱۴ درصد سیمی هستند. در بازار ایران، چین رتبه نخست تامین‌کنندگان تسمه نقاله را دارد. ۵۰ درصد از تسمه نقاله مورد نیاز کشور از شرکت های تولید کننده ی داخلی است که شامل صنایع لاستیکی سهند، لاستیک دنا و زرین بسپار ایرانیان می باشد. مابقی نیاز کشور از کشورهای مختلف از قبیل چین، ترکیه، هند، آلمان و … تامین می شود.

شرکت صنایع لاستیکی سهند نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع نوار نقاله در کشور است. باتوجه به زیرساخت‌های جدید ایجادشده در سال‌های اخیر، امکان تولید نوار نقاله از ضخامت ۵ الی ۳۰ میلی‌متر و عرض ۲۰۰ سانتی‌متر و همچنین گریدهای مختلف از قبیل ضدسایش، مقاوم در برابر حرارت، ضد اسید و آجدار فراهم شده است.

شرکت صنایع لاستیکی سهند تولیدکننده انواع تسمه نقاله‌های صنعتی، کف‌پوش‌های لاستیکی، چسب، انواع ورق‌ها ومحصولات لاستیکی است و واردات و صادرات آن‌ها را نیز در دست دارد.

محصول اصلی شرکت صنایع لاستیکی سهند تسمه نقاله است که این محصول جهت حمل مواد و کالا در صنایع مختلف از قبیل سیمان، فولاد، معادن و … کاربرد دارد.

سایر محصولات شرکت شامل کفپوش و ورق های لاستیکی، رابر لاینینگ، قطعات لاستیکی پرسی و اکسترودری و خمیر خام لاستیکی است که تحت عنوان قطعات فنی گزارش می شود. محصولات شرکت از دو طریق نمایندگان فروش با سهم ۵۵ درصدی و مصرف کنندگان با سهم ۴۵ درصدی به فروش می رسد.

مهم‌ترین ماده اولیه مصرفی شرکت صنایع لاستیکی سهند، منجید است.

در حال حاضر شرکت صنایع لاستیکی سهند جزء واحد های فرعی شرکت کربن ایران (سهامی عام) که از زیر مجموعه های شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی (سهامی عام) زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (سهامی عام) می باشد و واحد تجاری نهایی گروه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) است. مرکز اصلی شرکت واقع در تهران و محل فعالیت اصلی آن در شهرک صنعتی اشتهارد می باشد. لذا سهامدار عمده شرکت کربن ایران با بیش از ۵۳ درصد سهم می باشد. سپس سرمایه گذاری هامون کیش و صنایع پتروشیمی به ترتیب ۱۱.۵ و ۷.۵ درصد شرکت را دارا هستند.

آزادسازی تلویحی نرخ های لاستیک:

به تازگی ستاد تنظیم بازار تلویحا آزادسازی قیمت لاستیک خودرو را تایید کرده است ولی تازمانی که وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آزادسازی قیمت لاستیک را ابلاغ رسمی نکنند، قیمت گذاری دستوری حذف نخواهد شد.

قیمت و عرضه لاستیک خودرو این روزها در بازار به عنوان چالش وزارت صمت و دغدغه مشتریان شناخته می شود، این مورد نشان از عدم برنامه راهبردی توسط دولت برای صنایع خودروسازی، قطعه سازی و تایر سازی دارد. کمبود نقدینگی ناشی از قیمت گذاری دستوری توام با عدم تامین ارز مورد نیاز تولید منجربه کاهش عرضه لاستیک در بازار شده است. به تازگی شنیده ها در وزارت صمت حاکی از «آزادسازی قیمت» لاستیک توسط دولت را دارد. همزمان با این موضوع سایر تولیدکنندگان صنایع خودروسازی نیز طی درخواستی از وزیر صمت خواستار آزادسازی قیمت ها شدند. اگر وزارت صمت قیمت گذاری دستوری برای «لاستیک» را حذف کند، بازار و مصرف این قطعه حقیقی، کمبود بر طرف و چالش نقدینگی تولیدکنندگان حل خواهد شد.

گزارش عملکرد شرکت:

ارتقای درآمد فروش این شرکت ادامه دارد و بالاترین حاشیه سود در صنعت لاستیک را داراست. (لینک شود به گزارش  صنعت لاستیک رجا ابوطالبی)

ارزش بازار سهم ۱۹,۹۵۴ میلیارد ریال بوده و دارای P/E ttm ۸.۸ می باشد که  کمترین P/E ttm در گروه را داراست.  گزارش فروش شهریور ماه ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

صنایع‌ لاستیکی‌ سهند (پسهند) موفق به فروش ۷۱.۲۲ میلیارد تومان در شهریور ماه ۱۴۰۲ شد. که نسبت به مشابه سال قبل ۱۱۳.۵۵ درصد افزایش داشت.

همچنین فروش کل شرکت در سال ۱۴۰۲به رقم ۳۵۴.۹۷ میلیارد رسید که نسبت به مشابه سال قبل۶۳.۹۹ درصد افزایش یافت.

تحلیل تکنیکال پسهند:

سهم طی یک الگوی مثلث خنثی از محدوده ۵۸۰۰ تومان اوج بازار در سال ۹۹ ربزش داشته و طی دوسال تا آبان ۱۴۰۱ حتی ۱۸۰۰ تومان را نیز تاچ نموده است. سپس وارد یک الگوی صعودی بلندمدت شدیم که هنوز ادامه دارد. ABC تمام و سهم به محدوده سقف تاریخی ۹۹ رسید . از اردیبهشت امسال تا کنون هنوز در همین محدوده نوسان میکند و  فنر سهم در حال جمع شدن است. به نظر D از دیامتریک مد نظر ما در حال شکل گیری است که می تواند زمانبرتر سمیتریک هم شود ولی نهایتا  با رعایت حد حمایت ۵۰۰۰ تومان تا ۴۷۰۰ تومان سهم می تواند وارد روند صعودی شود و گین خوبی دهد.  تارگت زمانی شروع حرکت شارپ بدبینانه نهایتا هفته اول آبان است.

هدف های مهم : ۷۵۰۰-۱۰۰۰۰ تومان.

تکنوفاند «پسهند»؛ سهمی که از گروه خود جلوتر است!

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]