امیرعبداللهیان: سیاست‌های آمریکا و انگلیس عامل تشدید بحران در منطقه است
امیرعبداللهیان: سیاست‌های آمریکا و انگلیس عامل تشدید بحران در منطقه است

وزیر امور خارجه ایران با همتای ویتنامی خود در ژنو دیدار و درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل به ژنو سفر کرده است، روز دوشنبه با «بوی تان سون» وزیر امور خارجه ویتنام دیدار کرد. در این دیدار طرفین روابط دوجانبه و موضوعات فی‌مابین را مرور کردند.
امیرعبداللهیان صبح امروز نیز با خانم «میریانا اسپولیاریک» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دیدار و گفت‌وگو کرد.
دیپلمات‌عالی‌رتبه ایران در دیدار همتای ویتنامی خود، با اشاره به سفر قبلی خود به هانوی، پنجاه سال روابط دیپلماتیک دو کشور را سرمایه‌ای ارزشمند برای دو کشور دانست و از همکاری‌ها و حمایت‌های متقابل در مجامع بین‌المللی اظهار خرسندی کرد و بر تمایل ایران برای تداوم این همکاری‌های متقابلا مفید تاکید کرد.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به توافق قبلی دو کشور در سطح رؤسا برای افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تا سقف ۲ میلیارد دلار، بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور همگام و هم‌وزن با همکاری سیاسی و بین‌المللی و پارلمانی ۲ کشور تاکید کرد.
امیرعبداللهیان وجود کمیسیون مشترک‌ اقتصادی و کمیته مشورت‌های سیاسی و کنسولی میان دو کشور را چارچوب‌های مناسبی را برای پیشبرد همکاری‌ها دانست و آمادگی ایران برای برگزاری اجلاس بعدی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را اعلام کرد.
او همچنین فعال‌ترکردن بخش خصوصی در روابط میان دو کشور را حائز اهمیت دانست و گفت هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با ویتنام نداریم.
وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به اوضاع نگران‌کننده در فلسطین و غزه، به تشریح مواضع تهران در خصوص فلسطین و غزه پرداخت.
او سیاست‌های آمریکا و انگلیس در دریای سرخ و حمله به یمن را عامل تشدید بحران در منطقه دانست. امیرعبداللهیان تاکید کرد «ما در تلاش‌های دیپلماتیک و بین‌المللی خود برای پایان نسل‌کشی در غزه و پایان جنگ تلاش می‌کنیم» و در این رابطه به پیشنهاد ایران برای برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی اشاره کرد.
امیرعبداللهیان از همتای ویتنامی خود برای سفر به ایران دعوت کرد که مورد استقبال همتای ویتنامی قرار گرفت.
وزیر امور خارجه ویتنام نیز ضمن اظهار خرسندی از این دیدار، از مشورت‌های سطح عالی میان دو کشور اظهار خرسندی کرد و با اشاره به دعوت به‌عمل آمده، از سفر به ایران در زمان مناسب استقبال کرد.
او در خصوص افزایش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور نیز بر تمایل کشورش بدین منظور تاکید کرد و گفت لازم است زمینه‌های آن را تسهیل و فراهم کنیم.
همکاری در زمینه‌های صنعت، کشاورزی، علمی و فنی و تقویت همکاری های تجاری و فعال‌کردن بخش خصوصی دو کشور، از دیگر موضوعات مورد تاکید وزیر خارجه ویتنام بود.
او همچنین آمادگی کشورش برای تداوم‌ مشورت در موضوعات بین‌المللی و نیز حمایت‌های متقابل در مجامع بین‌المللی را ابراز داشت.
وزیر خارجه ویتنام مواضع کشورش در خصوص فلسطین و غزه را تشریح کرد و با ابراز نگرانی از بحران انسانی فلسطین، بر ضرورت پایان جنگ، راهکار سیاسی و ارسال فوری کمک‌های انسانی تاکید و آمادگی کشورش برای تداوم مشورت‌ها و همکاری‌ها با ایران اعلام کرد.
وزیر خارجه ایران در ادامه برنامه‌های خود در ژنو، صبح دوشنبه به وقت سوئیس قرار است در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل سخنرانی کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]