مراحل خلق هویت کلامی برند از زبان آژانس برندسازی ماورای
مراحل خلق هویت کلامی برند از زبان آژانس برندسازی ماورای
برای اینکه یک زبان برند مستقل و متفاوت از رقبا داشته باشیم بایستی به مراحل زیر توجه کنیم:
فهرست خبر اقتصادی مراحل خلق هویت کلامی برند از زبان آژانس برندسازی ماورای

۱- شخصیت برند خود را بشناسید

برای ایجاد یک هویت کلامی باید شناخت درستی از شخصیت برند داشت. شخصیت برند (Brand Personality) شامل رفتار و گفتار یک برند است. این رفتار و گفتار در ذهن مخاطب باقی می‌ماند به گونه‌ای که مشتریان با شنیدن یک پیام تبلیغاتی در ذهن خود نام برند را به خاطر می‌آورند.

هویت کلامی برند باید توانایی بیان صفت‌هایی که یک کسب و کار باید با آن شناخته شود را داشته باشد. همچنین مخاطبان نیز بتوانند به سادگی با همان زبان برند با کسب و کار ارتباط برقرار کنند.

۲- کلمات و عبارات

هویت کلامی برند امکان ایجاد تمایز را از طریق کلمات بوجود می‌آورد. کلمات باید طوری به کار گرفته شوند که تمایز کسب و کار شما را از سایر رقبا نشان دهند. عبارات اختصاری و کلیدواژه‌هایی که یک برند از آنها در شعارهای خود استفاده می‌کند پایه کپی‌رایتینگ (Copy Writing) برند در کمپین‌های تبلیغاتی خواهند شد.

طراحی لوگو در استودیو برند رخ

۳- لحن برند

زبان برند با لحن تفاوت دارد. لحن شخصیت برند را تعریف می‌کند. ممکن است لحن یک برند رسمی، دوستانه، آموزشی، احساسی، قاطع یا با کمی طنازی باشد.

لحن کمک می‌کند تا هویت کلامی برند بتواند با شرایط مخاطب هماهنگ شود و پیام برند را به درستی به مخاطب انتقال دهد.

یک برند با توجه به شرایط محیطی، رقبا یا مخاطبان خود می‌تواند لحن‌های متفاوتی را انتخاب کند. این در حالی است که تغییر در لحن ماورای زبان برند نیست و زبان برند را دچار تغییر نخواهد کرد. دقیقا مانند زمانی که نحوه صحبت کردن شما ممکن است با یک کودک متفاوت از صحبت با یک نوجوان یا حتی فرد میانسال باشد.

پیاده‌سازی داستان برند با کمک لحن

داستان سرایی(Story Telling)  یکی از تکنیک‌هایی است که می‌توان با کمک آن یک برند را در ذهن مخاطب ماندگار نمود. با کمک لحن می‌توان داستان‌های گوناگونی از برند را برای مخاطبان نقل کرد و توجه آنها را به سمت یک محصول یا خدمات خاص جلب نمود.

داستان‌سرایی هنری است که در آن یک برند با بیان داستانی که شامل مشکل مشتری می‌شود او را با خود همراه می‌کند و با ارائه محصول یا خدمت مرتبطی به حل آن مشکل می‌پردازند. داستان سرایی یکی از شیوه‌های جذاب در بازاریابی مدرن است که برندهای پیشرو از آن به خوبی استفاده می‌کنند. یک زبان برند می‌تواند نقش زیادی در موفقیت داستان‌سرایی داشته باشد.

طراحی هویت کلامی در آژانس برندینگ ماورای

۴- بومی‌سازی هویت کلامی برند

متاسفانه هویت کلامی برند خیلی از اوقات به دست فراموشی سپرده می‌شود و تنها می‌توان ردپایی از آن را در تبلیغات یا نگارش مقالات مشاهده کرد. زبان برند باید همیشه در تمامی مراحل توسعه یک برند مورد توجه قرار بگیرد.

هویت کلامی برند ممکن است در طول زمان نیاز به تغییر و بومی‌سازی پیدا کند. همانطور که هویت بصری یا مشتریان یک کسب و کار در طول زمان تغییر میکنند، هویت کلامی نیز دچار تحول خواهد شد. البتّه تمامی تغییرات زبان برند باید در چارچوب برندبوک باشد تا دچار چند زبانی و تضاد در هویت کلامی نشویم. همانطور که اپل یا طراحی لوگو اپل در طول زمان، تغییراتی را تجربه کرده است، اما این تغییرات در راستای هویت و برندبوک مجموعه بوده‌اند.

۵- تعیین قواعد زبانی

هویت کلامی برند برای هر کسب و کاری به صورت اختصاصی طراحی می‌شود. به همین دلیل نیاز است تا قواعد زبانی را به صورت مستند داشته باشیم تا بتوانیم از آنها در ارتباطات بین برند و مشتریان استفاده کنیم. در تهیه قواعد زبانی بهتر است از یک مشاور برندینگ استفاده کنیم تا این قواعد زبانی براساس ساختار برند، استانداردسازی شوند.

سند نگارش برند

در هویت کلامی یک برند باید علاوه بر زبان گفتاری به نوشتار برند نیز توجه داشت. به همین دلیل در یک سند رسمی نحوه نگارش متون نامه‌های ادری، سبک نوشتاری متون وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی و.. تدوین شود. شعار برند را می‌توان ترکیبی از هویت گفتاری-نوشتاری یک برند دانست که به دفعات توسط مخاطبان دیده می‌شود و این دقیقا مشابه اتفاقی است که در طراحی گرافیک بیزینس، مانند طراحی لوگو به آن پرداخته می‌شود.

۶- ارزش برند

در طراحی هویت کلامی برند باید به ارزشی که یک کسب وکار می‌خواهد برای مخاطبان خود بوجود آورد نیز توجه داشت. زبان برند باید توانایی انتقال این ارزش را به مخاطبان یک کسب وکار از طریق پیام‌های بازاریابی داشته باشد. در واقع دارایی‌هایی مانند لوگو و شعار، رخ بیزینس هستند، اما تمامی این دارایی‌ها باید بیانگر ارزش برند باشند.

پیاده سازی برندینگ توسط آژانس برندسازی ماورای

مزایای هویت کلامی برند

داشتن یک هویت کلامی برند مزایایی را برای یک کسب وکار ایجاد می‌کند. برخی از این مزایا:

  1. تثبیت موقعیت یک برند در بازار از طریق جان بخشی‌هایی که از طریق زبان بدن صورت می‌گیرد.
  2. جذب، متقاعد کردن مخاطب و افزایش فروش
  3. باور پذیر شدن یک برند و تقویت ارتباط با مشتریان
  4. ایجاد قوانین مشخص برای تیم‌های تولید محتوا و روابط عمومی که منجر به انسجام برند خواهد شد.

آژانس برندینگ ماورای با بیش از ۱۰ سال تجربه و کار با برندهایی نظیر، بانک ملت، بانک صادرات، فروشگاه اینترنتی لیون کامپیوتر، مرکز مبادله ایران و بسیاری از برندها و بیزینس‌های بزرگ و کوچک دیگر، می‌تواند در ایجاد یک هویت کلامی منسجم، یکپارچه و اصولی در کنار بیزینس شما قرار بگیرد. کافیست به وبسایت مجموعه سر بزنید و از طریق راه‌های ارتباطی با ما ارتباط برقرار کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]