بهترین صندوق های سرمایه گذاری کم ریسک با سود روزشمار!
بهترین صندوق های سرمایه گذاری کم ریسک با سود روزشمار!
افراد شخصیت سرمایه‌گذاری متفاوتی دارند. برخی از آنها صاحب روحیه‌ای ریسک‌گریز هستند و تمایلی به پذیرش نوسانات زیاد ندارند. برای چنین افرادی گزینه مناسب سرمایه‌گذاری، صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق‌های تضمین اصل سرمایه است. در ادامه به بررسی بهترین صندوق‌های سرمایه گذاری کم ریسک با سود روزشمار می‌پردازیم.
فهرست خبر اقتصادی بهترین صندوق های سرمایه گذاری کم ریسک با سود روزشمار!

سرمایه گذاری کم ریسک چیست؟

سرمایه گذاری از لحاظ ریسک به دو دسته سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و سرمایه‌گذاری پرریسک تقسیم می‌شود. سرمایه‌گذاری کم‌ریسک به سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که نوسانات خاصی را تجربه نمی‌کند اما سرمایه‌گذاری پرریسک همواره ممکن است در معرض نوسانات قیمتی قرار بگیرد.

معرفی گزینه های مالی کم ریسک!

در ایران سه نوع سرمایه‌گذاری وجود دارد که ریسک سرمایه‌گذاری‌شان بسیار کم است. این سرمایه‌گذاری‌ها شامل صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق تضمین اصل سرمایه و سرمایه‌گذاری در بانک می‌شوند. در این مطلب به بررسی سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت و صندوق تضمین اصل سرمایه می‌پردازیم.

سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت

سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت

صندوق درآمد ثابت جایگزین مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بانک است. این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دو دلیل سرمایه گذاری بهتری نسبت به بانک هستند، اول این که سود پرداختی در صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق درآمد ثابت بالاتر از سود سپرده‌گذاری در بانک است.

دوم این که، سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت نرخ شکست ندارد. نرخ شکست به این معنی است، اگر فردی در بانک سرمایه‌گذاری کند و بخواهد قبل از موعد مقرر سرمایه خود را از بانک خارج کند، باید میزان معینی از سود را به عنوان جریمه به بانک پرداخت کند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت نرخ شکست ندارد و سرمایه‌گذار می‌تواند سود روزشمار از این صندوق‌ها دریافت کند.

ترکیب دارایی صندوق درآمد ثابت

صندوق درآمد ثابت همان گونه که از نام آن پیداست، سبد سرمایه گذاری خود را از اوراق درآمد ثابت تشکیل می‌دهد. البته سبد این صندوق بنا به تصمیم مدیر آن می‌تواند به صورت جزئی سهام نیز داشته باشد. باید توجه داشت که وارد کردن سهام به سبد سرمایه‌گذاری صندوق درآمد ثابت زمانی است که بورس روند روبه رشد داشته باشد. این کار باعث می‌شود سودآوری صندوق بالاتر برود.

چطور بهترین صندوق های درآمد ثابت را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین صندوق درآمد ثابت ابتدا به سودآوری صندوق در گذشته توجه کنید. مهم‌ترین موضوع برای تشخیص بهترین صندوق درآمد ثابت، میزان سود آوری صندوق است. نکته بعدی که به آن باید توجه کرد، میزان حجم معاملات در صندوق است. صندوقی که حجم معاملات بیشتری داشته باشد به این معنی است که نقدشوندگی بالاتری دارد. برای مقایسه بازدهی صندوق های درآمد ثابت می توانید از سایت rahavard و یا fipiran استفاده کنید.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت از لحاظ معاملاتی دو نوع هستند. صندوق‌هایی که صدور و ابطالی هستند و صندوق‌هایی که قابل معامله در بورس هستند. برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابتی که صدور و ابطالی هستند، باید از طریق سایت صندوق یا اپلیکیشن آن برای سرمایه‌گذاری اقدام کرد. اما برای سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابتی که قابل معامله در بورس است، می‌توانید از طریق کارگزاری‌ خود اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه

سرمایه گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه

برخی از سرمایه‌گذاران به دنبال راهی برای سرمایه گذاری در سهام هستند که بتوانند از بورس کسب سود کنند اما همزمان تمایل دارند که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار متوجه اصل سرمایه آن‌ها نباشد.

باید به چنین سرمایه‌گذارانی صندوق تضمین اصل سرمایه را پیشنهاد داد. در صندوق تضمین اصل سرمایه اگر فرد در یک بازه زمانی مشخص واحد‌های خریداری شده را نگه دارد و نفروشد، اصل سرمایه اولیه‌اش تضمین خواهد شد. یعنی اگر بعد از گذشت مدت زمان مشخص، قیمت واحد‌های خریداری شده صندوق توسط فرد به کمتر از قیمت بازار در آن زمان رسید، در هنگام فروش اصل سرمایه اولیه سرمایه‌گذار به حساب وی واریز می‌شود. البته این نکته را باید به یاد داشت که صندوق‌های تضمین اصل سرمایه سود روزشمار نمی‌دهند.

ترکیب دارایی صندوق تضمین اصل سرمایه

سبد دارایی صندوق تضمین اصل سرمایه از سهام، حق تقدم سهام و اوراق درآمد ثابت تشکیل شده است. البته بیشتر حجم دارایی صندوق تضمین اصل سرمایه به سهام و حق تقدم سهام اختصاص یافته است. اوراق درآمد ثابت حجم کمی از صندوق را ممکن است تشکیل می‌دهند.

چطور بهترین صندوق تضمین اصل سرمایه را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین صندوق تضمین اصل سرمایه ابتدا به حجم صندوق توجه کنید. صندوقی که حجم بالا و تعداد معاملات زیادی دارد به این معنی است که سرمایه گذاران بیشتری به آن اعتماد کرده‌اند و واحد‌های آن نقدشوندگی بالاتری دارند. از سوی دیگر باید به مدیریت صندوق نیز توجه شود. زیرا مدیریت صندوق، سهام و حق تقدم سهام را در سبد سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند. اگر سهام انتخاب شده پتانسیل رشد داشته باشند، صندوق امکان دارد در آینده سود خوبی را به سرمایه‌گذاران خود ارائه دهد.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق تضمین اصل سرمایه

همانند صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های تضمین اصل سرمایه نیز از لحاظ معاملاتی دو نوع هستند. صندوق‌هایی که صدور ابطالی هستند و صندوق‌هایی که قابل معامله در بورس هستند. برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های تضمین اصل سرمایه که صدور و ابطالی هستند، باید از طریق سایت صندوق برای سرمایه‌گذاری اقدام کنید. اما برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های تضمین اصل سرمایه که قابل معامله در بورس هستند، باید از طریق کارگزاری شروع به سرمایه گذاری کنید.

چطور ریسک سرمایه گذاری را مدیریت کنیم؟

بهترین راه برای مدیریت ریسک سرمایه گذاری این است که همه‌ تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذاریم. این اصطلاح به معنی آن است که نباید تمام سرمایه خود را در یک بازار خاص سرمایه گذاری کنیم. بهتر است بخشی از سرمایه خود را در صندوق درآمد ثابت، بخشی دیگر را در صندوق‌های طلا و قسمتی از آن نیز در سهام یا صندوق سهامی قرار دهیم. نسبت تقسیم دارایی در هر گزینه به روحیه ریسک‌پذیر یا ریسک‌گریز افراد بستگی دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]