نفت ۹۰ دلاری و تاثیر آن بر دلار، طلا و بازار سرمایه!
نفت ۹۰ دلاری و تاثیر آن بر دلار، طلا و بازار سرمایه!

نوسانات قیمت جهانی نفت تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی بر اقتصاد کشور دارد که رصد تغیرات قیمتی آن کمک شایانی به انتخاب بازار سرمایه‌گذاری هدف و تخصیص هوشمندانه دارایی‌ها خواهد کرد.

اقتصادآنلاین – رجا ابوطالبی؛ نفت به واسطه اینکه درصد بالایی از مصرف انرژی جهان را تشکیل می‌دهد، بر تمام بازارهای جهان تاثیر‌گذار است. این تاثیرات اما بر روی بازارهای مختلف، متفاوت است که در ادامه هرکدام آن‌را جداگانه بررسی خواهیم کرد:

دلار

برای پی بردن به اثرات شوک های نفتی بر نرخ دلار، دانستن میزان صادرات و واردات نفت آمریکا بسیار اهمیت پیدا می‌کند. اگر صادرات نفت آمریکا بزرگتر از واردات آن شود، کسری تراز تجاری آن کشور کاهش پیدا خواهد کرد. به زبان ساده، نه تنها دلار از آمریکا خارج نمی‌شود بلکه با ورود دلار، شاهد حفظ ارزش آن خواهیم بود.

0000

همان‌طور که در نمودار بالا مشخص است، بعد از سال ۲۰۱۱ و انقلاب در صنعت نفت آمریکا، شاهد جهش تولید این کشور بودیم. به طوری که امروزه آمریکا در زمره بزرگ ترین تامین کنندگان نفت جهان حضور دارد. ضمن اینکه از سال ۲۰۱۹، خالص واردات نفتی برای این کشور منفی شد. این بدان معنا است بر خلاف گذشته که بین نرخ دلار با قیمت نفت رابطه معکوس وجود داشته، اکنون اما شاهد همبستگی مثبت بین آن دو خواهیم بود.

طلا

با بررسی سابقه طلا و نفت می‌توان متوجه شد که نفت عاملی تاثیرگذار بوده و تاثیر پذیری از نوسانات قیمت طلا نداشته است. دلیل این تاثیر پذیری نیز واضح است. چرا که معمولا شوک های نفتی سبب افزایش تورم جهانی خواهد شد. در این‌ برهه های زمانی، شاید طلا بیشترین مقاومت در برابر تورم را دارد. همین امر سبب افزایش تقاضا طلا و به دنبال آن رشد قیمتی آن خواهد شد.

نمونه‌هایی از همبستگی طلا و نفت در ۳ سال گذشته

11111

بورس

۷۰ درصد درآمد کشور از منابع نفتی تامین می‌شود. همین یک گزاره تاثیر بسیار زیاد نوسانات نفتی را بر اقتصاد کشور عیان می‌کند. از طرفی به علت سو مدیریت، تخصیص بهینه این منابع به خوبی انفاق نمی‌افتد و زمان شوک‌های نفتی، پایه پولی و به دنبال آن تورم افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال با افزایش قیمت نفت که سبب افزایش درآمد دولت میشود، هزینه های آن نیز افزایش پیدا می‌کند اما در زمان افت قیمت نفت، شاهد کاهش درآمد خواهیم بود بدون اینکه تغییری در هزینه ها ایجاد شود. واضحا برای جبران کسری بودجه چاپ پول و توسعه اقتصادی می‌تواند راه‌گشا باشد که در هر دو صورت انتظار رشد بازار سرمایه تقویت می‌شود.

۲۵٪ بازار سرمایه را صنعت پتروشیمی و ۹٪ آن‌را نمادهای پالایشی تشکیل می‌دهند. در پی افزایش قیمت نفت خام، پالایشی‌‎ها از تخفیف ۵ درصدی دولت برای فروش نفت نهایت استفاده را خواهند برد و از طرفی صنعت پتروشیمی به علت صادرات محور بودن این صنعت، می‌توانند سود خود را افزایش دهند. علی الخصوص مادامی که نرخ دلار با قیمت نفت همبستگی مثبت داشته باشند. (از سال ۲۰۱۹ تا به امروز). پر واضح است وقتی برای ۳۳ درصد بازار سرمایه انتظار رشد سودآوری پیش بینی می‌شود، شاخص کل نیز مسیری سبز را طی می‌کند.

اما صنایعی که تامین انرژی آنها از نفت و مشتقات آن است، هزینه هایشان افزایش یافته بدون اینکه تغییری در درآمدشان به وجود آید. از این رو می‌توان ۲ صنعت سیمان و فولاد را صنایعی نام برد که با افزایش قیمت جهانی نفت، کاهش سودآوری را تجربه خواهند کرد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]