چرا گوشی‌های موتورولا در ایران نایاب شدند؟
چرا گوشی‌های موتورولا در ایران نایاب شدند؟

جست‌وجوی گوشی‌های موبایل متعلق به شرکت آمریکایی موتورولا در اینترنت شما را به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رساند. بعضی فروشگاه‌های آنلاین به شما پیغام «کالایی با این مشخصات پیدا نکردیم» را نشان می‌دهند و بعضی فروشگاه‌های دیگر همه انواع مدل‌های گوشی موتورولا را در وضعیت «ناموجود» نمایش می‌دهند.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از زومیت، در بازارهای فیزیکی و خرید حضوری هم گوشی‌های این برند پیدا نمی‌شوند. گوشی‌های موتورولا در پی ممنوعیتی که برای واردات همه گوشی‌های متعلق به این برند، ناموجود شده‌اند و آن طور که رئیس انجمن تلفن همراه ایران می‌گوید پس از ممنوعیت واردات، مدتی است که ممنوعیت عرضه و فروش هم برای این گوشی‌ها پیش آمده و فروشگاه‌ها حتی اگر این گوشی‌ها را موجود داشته باشند هم اجازه فروش‌شان را ندارند.

عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه ایران درباره علت اعمال این ممنوعیت می‌گوید: به دلیل موضوع انفجار پیجرها در بیروت واردات گوشی‌های برند موتورولا به کشور ممنوع شده است. به‌تازگی علاوه بر ممنوعیت واردات، عرضه این گوشی‌ها به بازار هم ممنوع شده است.

به گفته اسدی، با اعمال ممنوعیت عرضه و فروش گوشی‌های موبایل شرکت موتورولا، این گوشی‌ها در بازار موجود نیستند و عرضه‌شان هم تخلف محسوب می‌شود: «گوشی‌های موتورولا که پیش از این وارد کشور شده‌ و در فروشگاه‌ها موجود بودند هم دیگر اجازه فروش ندارند و از فروشگاه‌ها جمع‌آوری شده‌اند. به همین دلیل است که در فروشگاه‌های آنلاین هم گوشی‌های موتورولا در وضعیت ناموجود هستند.»

ماجرای ممنوعیت گوشی‌های برند موتورولا در حوزه واردات به دنبال انفجار پیجرها در بیروت اعمال شد. در پی این حادثه بود که دو نفر از نمایندگان مجلس در تذکر رسمی به وزارت ارتباطات خواستار ممنوعیت واردات موتورولا شدند.

در ذکر علت این ممنوعیت به یکسان بودن تجهیزات به کار رفته در پیجرها و گوشی‌های متعلق به شرکت موتورولا اشاره شده بود.

رضا حاجی‌پور در تذکر کتبی به رئیس‌جمهور، وزیر ارتباطات، وزیر اطلاعات و وزیر کشور نوشت: با توجه به اینکه نوع تجهیزات ارتباطی شرکت آمریکایی موتورولا در حادثه تروریستی لبنان استفاده شده از نوع تجهیزات ارتباطی هستند که در شبکه‌های ارتباطی عمومی مورد استفاده نیستند و دارای پروتکل‌های اختصاصی خود این شرکت و حتی دارای کدگذاری امنیتی مختص این وندورها هستند، در نتیجه همکاری این شرکت آمریکایی با رژیم کودک‌کش تروریستی صهیونیستی محرز است و محصولات این شرکت در لایه ترانک دیجیتال و آنالوگ و رادیوهای انتقال دیتا در سطح صنایع حساس ما استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین وزارت ارتباطات و اطلاعات از ورود این تجهیزات به ایران سریعا جلوگیری کند.

او هم‌چنین درخواست کرده بود که «تجهیزات ارتباطی ترانک دیجیتال و آنالوگ و تجهیزات رادیویی انتقال دیتای این شرکت مورد استفاده در صنایع حساس کشور توسط سازمان پدافند غیرعامل و وزارت ارتباطات و اطلاعات مورد بررسی دقیق قرار گیرند و هرچه سریع‌تر با تجهیزات امن دیگر، جایگزین شوند.»

۵۸۵۸

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]