بررسی تکنوفاند دومین اوره ساز معروف؛ «شیراز»
بررسی تکنوفاند دومین اوره ساز معروف؛ «شیراز»

مجموع ظرفیت اسمی اوره در ایران حدود ۸۷۰۰ هزار تن در سال است. شپدیس با ظرفیت بیش از ۳ میلیون تن تقریبا ۳۷ درصد از ظرفیت فعلی تولید اوره کشور را به خود اختصاص داده و سپس شیرار با ۱میلیون ۵۶۰ هزار تن دومین رتبه را داراست. سه رقیب دیگر سالانه ۶۰۰ هزار تن تولید میکنند. شرکت پتروشیمی شیراز با ایجاد انبار جهت دپو محصول در بندرعباس، جایگاه شرکت را در امر صادرات ارتقا داده است و ۷ محصول را به بازار ارائه میدهد.

اقتصاد آنلاین – مینا یوسفی؛ سال گذشته با ابهامات نرخ خوراک و مصوبات جدید کل بازار سرمایه به ویژه پتروشیمی ها متاثر شدند . اوره جهانی نیز از جولای تا پایان دسامبر ۲۰۲۳ چندماهی ریزش سنیگینی را تجربه کرد و شاهد افت قیمت از ۴۵۰ تا حوالی ۳۳۰ دلار به ازای هر تن بودیم. قطعی گاز در فصل سرما نیز تولید فول ظرفیت صنایع را مختل کرده و لذا بازدهی جذابی برای صنعت نبودیم.  امسال بستگی به عوامل متعددی دارد. در صورت رشد قیمت های جهانی اوره و متانول و فرموله شدن نرخ خوراک ، در کنار بهبود نرخ دلار نیما و انتظار افزایش بیشتر این نرخ، پتروشیمی ها میتوانند انتخابی مناسب برای سبد تحلیل باشند. در این گزارش به تحلیل شرکت شیراز می پردازیم.

معرفی و حوزه فعالیت شرکت:

شرکت پتروشیمی شیراز با ارزش بازار ۴۲ هزار میلیارد تومان و قیمت تابلوی ۲۷۴۰ تومان ، تولیدکننده اصلی اوره و سپس آمونیاک و متانول و آرگون و نیترات آمونیوم و انواع کودهای شیمیایی و نیتروژنه در کشاورزی است که  در سال ۱۳۴۴ تاسیس شد. این شرکت در سال ۱۳۸۳ با نماد شیراز در گروه محصولات شیمیایی بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در حال حاضر شرکت پتروشیمی شیراز جزء واحدهای فرعی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان  با مالکیت  بیش از ۵۰ درصد از سهام شرکت و کنترل‌کننده نهایی آن، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است.
 شرکت پتروشیمی شیراز به‌عنوان اولین واحد تولیدی صنایع پتروشیمی ایران در راستای تولید محصول جهت رفع نیاز کشور و تامین مواد اولیه صنایع پایین‌دستی و کشاورزی و به‌منظور تولید کودهای شیمیایی ازته فعالیت خود را آغاز کرد. شرکت فعالیت خود را با بهره‌برداری از ۴ واحد تولید آمونیاک، اوره، اسیدنیتریک و نیترات آمونیوم آغاز کرد. سپس باتوجه به نیاز کشور طرح‌های توسعه‌ای ازجمله واحدهای اوره و آمونیاک منطقه ۲ به‌همراه واحد متانول و آرگون به مرحله اجرا درآمد. سپس به دنبال خارج کردن واحدهای قدیمی از چرخه تولید، طرح اوره و آمونیاک سوم پتروشیمی شیراز در سال ۱۳۹۵ به مرحله اجرا درآمد.
محصولات شرکت عبارتند از: اسید نیتریک، آمونیاک، اوره، متانول، آرگون، نیترات صنعتی، نیترات کشاورزی، محلول UAN، کود مایع ازته UAN، اوره کشاورزی، اوره صنعتی و اوره کلوخه که شرکت از محل فروش انواع اوره و آمونیاک و متانول درآمد صادراتی دارد. نرخ گاز طبیعی مصرفی حدود ۱۳ – ۱۴ سنت است.
فرایند تولید شرکت شیراز:
گاز طبیعی مورد نیاز مجتمع از شرکت ملی گاز تامین شده که بخشی از این گاز صرف تولید متانول و بخشی دیگر صرف تولید آمونیاک ماده اولیه تولید اوره می شود. در واحد تولید آمونیاک، گاز طبیعی پس از طی فرآیندهای لازم با عبور از کوره های مخصوص و بستر کاتالیست، تبدیل به گاز سنتز مخلوطی از هیدروژن و مونو اکسید کربن میشود که با جداسازی دی اکسید کربن از این ترکیب و ارسال آن به واحد تولید اوره، نهایتا محصول آمونیاک به عنوان محصول نهایی واحد آمونیاک و خوراک واحدهای اسید نیتریک و اوره و نیترات آمونیوم حاصل میشود. با ورود دو ترکیب آمونیاک و گاز دی اکسید کربن به واحد سنتز اوره بعنوان خوراک این واحد و انتقال این دو ترکیب به محفظه واکنش در دما و فشار معین در حضور کاتالیست فرآیند تولید اوره آغاز میشود. نمودار زیر فرآیند تولید محصولات در پتروشیمی شیراز را به شکل شماتیک، نمایش میدید.

نرخ اوره شیراز:
به تازگی با تغییرات مدیرتی فروش و عقد قراردادها و تغییر بازار هدف به نرخ های جهانی فوب خلیج فارس نزدیک تر شده است. موضوع اصلی در فروش اوره  کشاورزی ، نرخ فروش داخلی و نحوه دریافت وجه آن است. نرخ اوره کشاورزی بر مبنای کمترین نرخ کشف شده برای اوره در بورس کالا طی هر ۶ ماه از سال تعیین میگردد که با توجه به نوسانات قیمت های جهانی، موجب عقب ماندگی نرخ از قیمت های واقعی می شود. از طرفی دریافت وجه به صورت کامل و یکجا صورت نمیگیرد. قسمتی حدود ۱۰ درصد نقد و ۹۰ درصد به صورت مطالبات ثبت می شود و تا وصول آن زمان زیادی طول میکشد. 
اوره تولیدی شرکت شامل اوره گرانول و پریل می باشد. فروش اوره کشاورزی داخلی تحویلی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بصورت کیسه ۵٠کیلیویی می باشد. فروش اوره صادراتی بصورت کیسه و فله ارائه گردیده است.
نرخ اوره جهانی در ۳ ماهه اخیر از قله ۴۰۰-۴۱۰ بعه ۳۱۱ دلار کاهش یافته و نرخ اوره فوب در بورس کالا نیز به ۲۹۶ دلار به ازای هر تن رسیده. به نظر میرسد این محدوده ها به قیمت های کف نزدیک است. تقاضای ضعیف و احتمال بازگشت چین به صادرات و افزایش موجودی انبار از دلایل این کاهش بوده است.
عملکرد شرکت  در سال مالی ۱۴۰۲:
شیراز گزارش اسفند ماه خود را منتشر کرد و مطابق با آن، مجموع فروش ۱۲ ماهه شرکت در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۲۱۸۷۱ میلیارد تومان رسیده است که ۳۹ درصد افزایش را نشان میدهد..فروش  شرکت در زمستان ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد فصلی ۶۲ درصدی را داشته است. فروش شرکت در زمستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل گذشته رشد ۲ درصدی را داشته است. در ۱۲ ماهه فعالیت خود در سال مالی ۱۴۰۲ توانسته ۱۰۴ درصد از بودجه فروش خود را پوشش دهد. ۶۰ درصد فروش شرکت صادراتی است.
برای سال ۱۴۰۳:
 با تورم ۳۰ درصدی و قیمت فروش اوره صادراتی ۳۲۰- ۳۳۰ دلار و متانول صادراتی ۲۶۰ دلار  و نرخ گاز ۱۴ سنت ، اگر دلار نیما ۴۸-۵۰ هزار تومان باشد پتروشیمی شیراز می تواند حدود ۶۰۰-۶۱۰ تومان به ازای هر سهم سوداوری داشته باشد.
کشورهای هدف و فروش داخلی:
مهم‌ترین مشتریان اوره صادراتی، کشورهایی نظیر هندوستان، آمریکای لاتین، ترکیه، آسیای میانه، شرق آسیا، آفریقای جنوبی و برزیل هستند. در داخل کشور کود اوره عمدتا در بخش کشاورزی (شامل شرکت‌های خدمات حمایتی و شرکت‌های تعاونی وابسته) و محصولات نیترات آمونیوم به سازمان صنایع دفاع به فروش می‌رسد. همچنین محصولات این شرکت در بورس کالا و بورس انرژی نیز عرضه می‌شوند.
تحلیل تکنیکال سهم:

یک سمیتریک را برای تکمیل  لگ (F) از الگو بلند مدت سهم داریم . E  از سال گذشته تاکنون به صورت ترکیبی تمام و حال در شروع موج F از الگو محتمل سناریو شمارش هستیم. با رعایت حد حمایت ۲۵۰۰ سهم می تواند هدف های ۲۸۰۰-۳۰۰۰ و نهایتا ۳۷۰۰ را فعلا دنبال نماید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]