راهنمای خرید بلیط هواپیما ارزان
راهنمای خرید بلیط هواپیما ارزان
 همه‌ی ما وقتی تصمیم به سفر می‌گیریم ترجیح می‌دهیم کمترین هزینه‌ی ممکن را برای خرید بلیط هواپیما یا قطار داشته باشیم و هزینه‌ی بیشتر را صرف گردش و تفریح و خرید کنیم.
فهرست خبر اقتصادی راهنمای خرید بلیط هواپیما ارزان

 همه‌ی ما وقتی تصمیم به سفر می‌گیریم ترجیح می‌دهیم کمترین هزینه‌ی ممکن را برای خرید بلیط هواپیما یا قطار داشته باشیم و هزینه‌ی بیشتر را صرف گردش و تفریح و خرید کنیم. اما همیشه بلیط هواپیمای ارزان‌قیمت پیدا نمی‌شود. در واقع نکاتی وجود دارد که احتمالاً نمی‌دانید و هزینه زیادی را برای بلیط هواپیما خرج می‌کنید. ما در این مقاله قصد داریم تمام نکاتی که برای خرید بلیط هواپیما ارزان‌قیمت به آن نیاز دارید را بگوییم تا یک‌بار برای همیشه پاسخ سؤال چطور بلیط هواپیما ارزان‌تری بخریم را به دست بیاورید.

چطور بلیط هواپیمای ارزان‌تری بخرم؟

در ادامه بررسی می‌کنیم که چطور می‌توانیم بلیط ارزان‌تری را برای سفرهای داخلی و خارجی تهیه کنیم و چه زمانی بهترین وقت برای تهیه بلیط است.

زمان خرید بلیط پروازهای داخلی و پروازهای خارجی : بلیط خود را زودتر از زمان سفر تهیه کنید!

شرکت‌های هواپیمایی بین ۵۰ تا ۵۴ روز پیش از زمان پرواز بلیط‌ها ارزان‌تر می‌فروشند و این موضوع بیشتر در پروازهای خارجی به چشم می‌خورد. پس اگر قصد سفر به کشور خارجی را دارید، از ۱ تا ۲ ماه قبل بلیط خود را رزرو کنید. اما برای پروازهای داخلی بین ۱ تا ۲ هفته قبل بلیط خود را رزرو کنید.

در زمان بندی سفر انعطاف پذیر باشید!

هرچه برای برنامه‌ریزی زمان سفر منعطف‌تر باشید، بلیط‌های ارزان‌تری گیرتان می‌آید. یعنی ممکن است برنامه بریزید روز چهارشنبه به سفر بروید؛ اما بعد از چک‌کردن سایت‌های مختلف برای خرید بلیط هواپیما متوجه شوید روز شنبه بلیط‌های ارزان‌تری دارد، در این لحظه بهتر است برنامه سفر خود را به شنبه موکول کنید.

برای خرید بلیط لحظه آخری از یک هفته قبل چمدان به دست و آماده ی سفر باشید!

باتوجه‌به هزینه‌ی بالای سفر با هواپیما شاید بهتر باشد از بلیط هواپیما لحظه آخری استفاده کنید. بلیط هایی که چند ساعت مانده به پرواز با قیمت بسیار پایین تر به فروش می‌رسند. البته خرید این مدل بلیط ها به همه پیشنهاد نمی‌شود. چرا که بیشتر افراد دوست دارند پیش از سفر زمان کافی برای بستن چمدان و بررسی هتل‌های مقصد داشته باشند، اما اگر چمدان‌های خود را بسته‌اید و آماده‌ی سفر هستید کافی است بلیط های لحظه آخری را چک کنید.

بیشتر بلیط‌های لحظه آخری برای سفرهای داخلی پیشنهاد می‌شوند؛ اما ممکن است در برخی مواقع بلیط لحظه آخری پرواز خارجی را هم باقیمت مناسب تهیه کنید. توجه داشته باشید باید از قبل تمام مدارک لازم از جمله پاسپورت و ویزا و.. را آماده کرده باشید تا در ساعات باقی‌مانده به پرواز دچار مشکل نشوید.

 نکته‌ای که لازم است درمورد بلیط‌های لحظه آخری بدانید این است که بلیط‌های لحظه آخری در زمان‌هایی که سفر زیاد می‌شود، ممکن است با بیشترین قیمت به فروش برسند و در این زمان‌ها بررسی تمام بلیط‌های سیستمی و چارتر و لحظه آخری نتیجه‌ی بهتری را به شما می‌دهد.

بلیط چارتر : در بعضی مسیرها بلیط چارتر هم پیشنهاد بدی نیست!

با بلیط‌های لحظه آخری آشنا شدید؛ اما درمورد بلیط‌ چارتر چیزی می‌دانید؟ اگر از آن دسته افراد هستید که دنبال بلیط ارزان در سایت‌های مختلف می‌گردید بهتر است به لیست بلیط‌های چارتر هم سری بزنید. بعضی از ماه‌های سال که مسافرت کم می‌شود بلیط‌های چارتر کاهش قیمت چشمگیری پیدا می‌کنند و خریدشان ارزش دارد. البته این موضوع در تعطیلات سال درست نیست! چرا که آن موقع اوج فروش بلیط هواپیماست و ممکن است بلیط چارتری را چندبرابر بیشتر از قیمت بلیط سیستمی تهیه کنید.

 بعضی آژانس‌های هواپیمایی بلیط‌های ایرلاین‌های مختلف را پیش‌خرید می‌کنند و یا صندلی‌های یک هواپیما را می‌خرند و خودشان بلیط‌ها را به فروش می‌رسانند؛ به این شرکت‌ها چارترکننده و به بلیط هواپیمایی که می‌فروشند بلیط چارتر گفته می‌شود. به همین خاطر بلیط چارتر نوسان قیمت خیلی زیادی دارد؛ ولی بلیط هایی که ایرلاین‌ها می‌فروشند بلیط سیستمی هستند و نوسان قیمت ندارند.

مقایسه قیمت دو بلیط هواپیما که یکی چارتری است و دیگری سیستمی

تفاوت قیمت بلیط کودکان در بلیط هواپیما چارتر و بلیط سیستمی : اگر هم‌سفر کودک دارید بلیط گران‌تر نخرید!

 وقتی بلیط چارتر را برای سفر خود انتخاب می‌کنید نگاهی به قیمت بلیط های سیستمی هم بیندازید. در بلیط های چارتر، هزینه‌ی بلیط کودکان ۲ تا ۱۲ ساله مانند بزرگسالان محاسبه می‌شود؛ ولی در خرید بلیط های سیستمی برای کودکان باید ۵۰ تا ۸۵ درصد هزینه‌ی بلیط بزرگسالان را بپردازید.

البته توجه داشته باشید بلیط چارتر برای نوزادان رایگان نیست و چارترکننده قیمت آن را تعیین می‌کند؛ در بلیط های سیستمی قیمت بلیط برابر با ۱۰ درصد هزینه بلیط بزرگسالان است. پس بهتر است قبل از خرید بلیط هواپیما، قیمت بلیط را برای تمام اعضای خانواده در دو حالت سیستمی و چارتری محاسبه کنید و بلیط با کمترین قیمت را تهیه کنید.

بار مجاز کم‌تر : سبک بار سفر کنید تا بلیط ارزانتری بخرید!

یکی از مشخصه‌هایی که روی قیمت بلیط تاثیر گذار است، میزان بار مجاز مسافر است. ایرلاین‌هایی که میزان بار مجاز بیشتری را در اختیار مسافر قرار می‌دهند، بلیط های گران‌تری هم دارند. پس اگر بار همراه ندارید، از بلیط هایی استفاده کنید که بدون بار هستند.

مسیرهای نزدیک تر : بلیط هواپیمای مسیرهای نزدیک تر ارزان تر است!

اگر شهری را برای سفر انتخاب کرده‌اید که فاصله‌ی زیادی با شما دارد نمی‌توانید توقع بلیط هواپیمای ارزان‌قیمت داشته باشید؛ درصورتی‌که بلیط ارزان‌قیمت می‌خواهید شاید بلیط قطار در مسیرهای دور برایتان مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. اما اگر زمان کوتاهی برای سفر می‌خواهید بهتر است هزینه‌ی بیشتری را برای بلیط هواپیما کنار بگذارید.

فرودگاه مقصدتان را عوض کنید!

بعضی‌اوقات شهری که به آن سفر می‌کنید دو فرودگاه دارد. در این حالت بررسی کنید بلیط‌های هر فرودگاه چه قیمت‌هایی دارند، شاید فرودگاه دیگر آن شهر از مبدا شما بلیط‌های ارزان‌تری داشته باشد.

همیشه مقصد جایگزین داشته باشید!

 برای برخی پیش می‌آید که شهری را برای سفر انتخاب کرده‌اند که بلیط هواپیما به آن خیلی گران است، در این زمان به دنبال بلیط هواپیما برای مقصد دوم خود گشته‌اند و با کمترین قیمت بلیط را تهیه کرده‌اند. اگر دارید برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنید و برآورد هزینه‌هایتان را نوشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم برای دو شهر برنامه‌ریزی کنید تا اگر در مقصد اول بلیط مناسب پیدا نکردید از مسیر دوم استفاده کنید و برنامه‌ی سفرتان کاملاً کنسل نشود!

سفر ارزان‌تر با تغییر روش سفر : بخشی از راه را با هواپیما بروید و بقیه مسیر را با قطار!

ممکن است مسیر مقصدتان با هواپیما خیلی گران باشد؛ اما بلیط هواپیمای ارزانی را پیدا کنید که شما را به شهری نزدیک به مقصد برساند، در این موقع‌ها بهتر است بلیط ارزان را تهیه کنید و مسیر باقی‌مانده را با اتوبوس یا قطار طی کنید. همان‌طور که می‌دانید هزینه‌ی بلیط اتوبوس از قطار ارزان‌تر و قطار از هواپیما ارزان‌تر است. البته حتماً بررسی کنید که در این روش هزینه‌ی نهایی بیشتر از سفر با هواپیما نشود!

پرواز در زمان خاص : ساعت پرواز خود را به صبح زود یا نیمه شب موکول کنید!

مسلماً کمتر کسی راضی می‌شود از خواب خود به‌خاطر سفرش بزند. پس اگر شما از آن دسته افراد هستید که لذت سفر با بلیط هواپیمای ارزان‌قیمت را به خواب بیشتر ترجیح می‌دهید، پیشنهاد ما خرید بلیطی است که ساعت پرواز آن صبح خیلی زود یا نیمه‌شب باشد. این پروازها قیمت ارزان‌تری نسبت به بلیط های وسط روز و ظهر دارند.

سفر با هواپیما در ساعات خاص مثل نیمه شب یا صبح زود

روز مناسبی را برای پرواز انتخاب کنید، اول هفته یا وسط هفته زمان خرید بلیط هواپیما است!

معمولاً روزهای کاری و وسط هفته بهترین روزها برای پرواز هستند. اگر دارید زودتر از سفر بلیط خود را رزرو می‌کنید، بلیط خود را جوری بخرید که روزهای اول هفته یعنی شنبه و یکشنبه و دوشنبه پرواز داشته باشید، در این روزها بلیط ارزان‌تر از روزهای آخر هفته است. بیشتر مردم سفرهایشان را به آخر هفته موکول می‌کنند و بلیط گران‌تر می‌شود.

 اول هفته در ایران و شهرهای ایران شنبه است و اول هفته در پروازهای خارجی دوشنبه است. پس دوشنبه تا چهارشنبه نرخ بلیط پروازهای خارجی ارزان‌تر است.

زمان خرید بلیط پرواز خارجی : اگر به خارج از کشور سفر می‌کنید در این زمان ها بلیط نخرید!

 زمان‌هایی در سال هست که تقاضا برای سفرهای خارجی خیلی زیاد می‌شود و بهتر است سفرتان را به بعد از آن موکول کنید.

  • قبل از تعطیلات کریسمس سفرهای خارجی خیلی زیاد می‌شود و بیشترین آن در روز قبل از روز شکرگزاری است.
  • در نیمه‌ی دوم فوریه یعنی از روز ولنتاین سفرهای خارجی زیادتر از نیمه‌ی اول آن است.
  • در هفته‌ی سوم به بعد از ماه دسامبر که پیش از شروع سال جدید میلادی است، سفرهای خارجی زیاد می‌شوند.

بهترین زمان خرید بلیط هواپیما برای پروازهای خارجی:

  • بعد از تعطیلات کریسمس و سال نو که حدوداً از ۶ ژانویه به بعد است.
  • پیش از جشن ولنتاین که نیمه‌ی اول ماه فوریه است.
  • هفته‌ی اول ماه دسامبر که پیش از شروع جشن‌های کریسمس و سال نو است.
  • فصل بهار و پاییز که سفر به کشورهای خارجی محدودتر می‌شود.

پرواز مستقیم یا پرواز غیر مستقیم : در سفرهای خارجی کدام پرواز ارزان تر است؟

 پروازهای خارجی به دو صورت مستقیم یا غیرمستقیم انجام می‌شوند. تفاوت این دو پرواز در توقف پرواز غیرمستقیم است. اما سوال این است که کدام پرواز ارزان‌تر است.

  • به طور معمول پرواز مستقیم هزینه کمتری نسبت به پرواز غیرمستقیم دارد. اما برخی پروازهای مستقیم به‌خاطر خدمات بیشتری که ارائه می‌دهند از پروازهای غیرمستقیم هزینه بیشتری دارند؛ در نتیجه قبل از انتخاب پرواز مستقیم یا غیرمستقیم بهتر است قیمت‌ها را بررسی کنید.
  • توجه داشته باشید که پروازهای غیر مستقیمی که توقف طولانی دارند باعث می‌شوند هزینه‌های جانبی مثل خرید غذا و نوشیدنی را داشته باشید. گاهی اوقات هم فرودگاه‌ها متفاوت هستند و برای پرواز دوم باید به فرودگاه دیگری بروید که نزدیک نیست و مجبور می‌شوید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، در این صورت هزینه‌ی تاکسی را هم باید حساب کنید.

ایرلاین‌های ارزان قیمت : ایرلاینی را انتخاب کنید که بلیط های ارزان تری را می‌فروشد!

 درصورتی‌که فرصت بررسی تمام بلیط‌های هواپیمایی ایرلاین‌های مختلف را ندارید، از ایرلاین‌هایی خرید کنید که بلیط ارزان‌تری را ارائه می‌دهند. از جمله ایرلاین‌های ارزان‌قیمت ایرانی می‌توان به ایرلاین‌های زیر اشاره کرد:

  • ایرلاین تابان
  • ایرلاین آتا
  • ایرلاین چابهار
  • ایرلاین زاگرس
  • ایرلاین کاسپین

 و از جمله ایرلاین‌های ارزان‌قیمت خارجی برای خرید بلیط هواپیما می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ایرلاین ایرعربیا
  • ایرلاین پگاسوس ایر
  • ایرلاین سلام ایر
  • ایرلاین فلای دبی

معایب خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های ارزان‌قیمت!

نکته‌ای که لازم است درمورد ایرلاین‌های ارزان‌قیمت بدانید این است که این ایرلاین‌ها برای ارائه‌ی خدمات جزئی از شما هزینه دریافت می‌کنند و این مورد بیشتر در ایرلاین‌های ارزان‌قیمت خارجی به چشم می‌خورد. به این صورت که اگر چک – این آنلاین انجام نداده باشید باید در فرودگاه جریمه بپردازید یا آن‌قدر فرودگاه از شهر دور است که باید هزینه‌ی بیشتری را برای رسیدن به فرودگاه بپردازید. درواقع همیشه خرید از ایرلاین‌های ارزان به‌صرفه نیست.

یک مرد نشسته در فرودگاه ایرلاین ارزان که از شهر فاصله ی زیادی دارد و هزینه های زیادی را متحمل میشود

کلاس پروازی : بلیط خود را با کلاس پروازی ارزان تر رزرو کنید!

ایرلاین‌های مختلف ایرانی و خارجی، کلاس‌های پروازی متفاوتی که شامل فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی می‌شود را ارائه می‌دهند و در این میان کلاس اکونومی از سایر کلاس ها ارزان‌تر است، اگر کیفیت پرواز معمولی می‌خواهید و خدمات خاصی را در طول پرواز نیاز ندارید، بلیط اکونومی بخرید تا سفر کم‌هزینه‌تری داشته باشی.

خدمات کمتر، بلیط ارزان تر!

برخی ایرلاین‌ها با ارائه خدمات کمتر، بلیط‌های ارزان‌تری را برای مسافران در نظر گرفته‌اند، مثلاً بلیط‌هایی که غذا ندارند ارزان‌تر از بلیط‌هایی هستند که سرو غذا در زمان مشخص دارند. یا هواپیماهایی که صندلی معمولی‌تر دارند ارزان‌تر از دیگر هواپیماها هستند.

استرداد بلیط هواپیما : بلیط هایی که جریمه کنسلی بیشتری دارند، ارزان تر هستند!

اگر از سفر خود مطمئن هستید و تصمیم به کنسل‌کردن پرواز ندارید، سراغ بلیط‌هایی بروید که جریمه کنسلی بیشتری دارند! شاید برایتان عجیب باشد که چرا باید دنبال این مدل بلیط‌ها بگردید. ایرلاین‌هایی که بلیط‌های خود را ارزان می‌کنند، جریمه کنسلی بیشتری را برای آن بلیط در نظر می‌گیرند. پس تنها در صورتی سراغ این مدل بلیط‌ها بروید که تمام شرایط لازم برای سفر را داشته باشید.

 هر شرکت مبلغ خاصی را باتوجه‌به زمان باقی‌مانده تا پرواز تعیین می‌کند و نسبت به آن جریمه کنسلی را از مبلغ اصلی بلیط کسر می‌کند و باقی‌مانده را عودت می‌کند. مثلاً اگر تا ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز بلیط خود را کنسل کنید مشمول ۴۰ درصد جریمه کنسلی می‌شوید.

استرداد بلیط هواپیما چارتر و بلیط هواپیما لحظه آخری : می‌توانیم این بلیط ها را کنسل کنیم؟

 شاید شما هم بعد از خرید بلیط چارتر یا لحظه آخری، مشکلی برایتان پیش بیاید و تصمیم بگیرید بلیط خود را کنسل کنید؛ باید بدانید که بیشتر بلیط های چارتر و لحظه آخری غیرقابل‌استرداد هستند و درصورتی‌که استرداد شوند ۹۰ درصد یا بیشتر جریمه کنسلی می‌گیرند و بقیه هزینه را به شما عودت می‌دهند. پس در صورتی سراغ این بلیط‌های ارزان‌قیمت بروید که از خرید خود مطمئن باشید.

خرید بلیط هواپیما در پیک سفر: حواستان به های سیزن (high season)، لو سیزن (low season) و شولدر سیزن (shoulder season) باشد

 اگر قصد سفر به مقصد خارجی دارید، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در زمان خرید بلیط پرواز خارجی به آن توجه کنید، های سیزن و لو سیزن مقصدتان است. های سیزن فصلی است که کشور مقصد بیشترین مسافر را دارد؛ مثلاً کشورهای گرم سیر و ساحلی بیشترین مسافر را در فصل‌های زمستان دارند و کشورهای سردسیر بیشترین مسافر را در تابستان دارند و قیمت بلیط در این فصل افزایش پیدا می‌کند.

برای شهرهای داخل کشور هم این قانون رعایت می‌شود. اگر در بهمن‌ماه قصد سفر به کیش را دارید، بلیط خود را اواخر آذر تهیه کنید احتمالاً مقرون‌به‌صرفه‌تر است، چرا که زمستان فصل پرترددی برای کیش است. اما اگر مهرماه قصد سفر به کیش را دارید تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری انتخاب بهتری برای شماست، چرا که بیشتر مردم درگیر بازگشایی مدارس هستند و فرصت سفر به کیش را ندارند، شرکت‌های چارترکننده که بلیط چارتر و لحظه آخری را ارائه می‌دهند در این زمان ترجیح می‌دهند بلیط‌های خود را با تخفیف به فروش برسانند تا ضرر نکنند.

شولدر سیزن فصلی است که کارمندان و افراد بیشتر درگیر مشغله‌های کاری هستند و زمان کافی برای سفر ندارند، این زمان بهترین فرصت سفر برای افرادی است که شغل منعطفی دارند و مشغله‌ی کاری کمتر. هزینه‌ی سفر در این زمان بسیار کاهش پیدا می‌کند و بلیط‌های هواپیما با تخفیف به فروش می‌رسند.

از شبکه های اجتماعی وب سایت فروش بلیط هواپیما غافل نشوید!

  بعضی از سایت‌های فروش بلیط هواپیما، در شبکه‌های اجتماعی خود کد تخفیف قرار می‌دهند که بررسی این مورد هم کمک می‌کند بلیط ارزان‌تری بخرید. خصوصاً در خریدهای اول که معمولاً تخفیف ویژه‌ای قائل می‌شوند.

گاهی اوقات هم آژانس هواپیمایی تصمیم می‌گیرد برخی بلیط های خود را ارزان‌تر به فروش برساند و آن را در خبرنامه و شبکه اجتماعی خود اعلام می‌کند، اگر عضو شبکه اجتماعی و خبرنامه باشید زودتر از این تخفیف‌ها اطلاع پیدا می‌کنید و آنها را از دست نمی‌دهید.

سایتی برای شما مناسب است که مقایسه قیمت داشته باشد!

این که بتوانید به لیستی از تمام بلیط‌های موجود در مسیر انتخابی خود دست پیدا کنید واقعاً کمک بزرگی به شما می‌کند. با این ویژگی می‌توانید قیمت بلیط ایرلاین‌های مختلف را بررسی و مقایسه کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

از سایت هایی خرید کنید که تضمین قیمت می‌دهند!

وب‌سایت‌هایی هستند که برای افزایش اعتبار خود و احترام به مشتری، پشتیبانی آنلاین دارند و قیمت‌های خود را تضمین می‌کنند، در این سایت‌ها اگر بلیطی را گران‌تر از سایت دیگر (بلیط یک ایرلاین با مسیر، نوع کلاس پروازی و شناسه نرخی یکسان) پیدا کنید می‌توانید طبق قوانین سایت، غرامت و یا خدمات ویژه دریافت کنید تا خسارت خود را جبران کنید. همچنین این سایت‌ها لیستی از تمام بلیط های ایرلاین‌های مختلف را در اختیارتان قرار می‌دهند تا قیمت بلیط ها را مقایسه کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید.

ؤامس

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]