بحث خودروهای برقی شوآف وزارت صمت است؟/ علی‌آبادی واکنش نشان داد
بحث خودروهای برقی شوآف وزارت صمت است؟/ علی‌آبادی واکنش نشان داد

 وزیر صمت گفت: حدود ۲۲ میلیون دستگاه خودرو داریم، قصد نداریم که یک شبه ۲۰ درصد از خودروهای کشور را برقی کنیم، به تدریج این اتفاق می افتد. حدود ۵ سال در مورد خودروهای برقی مطالعه، فکر و طراحی شده است.

اقتصادآنلاین- فاطمه جوادی؛ علی آبادی، وزیر صمت در مورد موضوع خودروهای برقی در کشور گفت: استاد مکانیک معاون وزیر نیرو و سالها پشت فرمان برق بوده ام و در این زمینه اطلاعات و تجربه دارم. ظرفیت های خوبی در حوزه برق داریم، نیروگاه‌های داریم که در اغلب ساعت سال به طور کامل در مدار تولید نیستند چون نیاز نداریم و این ظرفیت برای تامین برق پیک است در حالی که ما همیشه در پیک نیستیم و از این زمان می‌توانیم استفاده و ماشین های برقی را شارژ کنیم. حدود ۲۲ میلیون دستگاه خودرو داریم، قصد نداریم که یک شبه ۲۰ درصد از خودروهای کشور را برقی کنیم، به تدریج این اتفاق می افتد. حدود ۵ سال در مورد خودروهای برقی مطالعه، فکر و طراحی شده است.
علی آبادی ادامه داد: به دنبال این هستم که به سمت خودروهایی برویم که کمتر آلودگی ایجاد می کنند و به روز هستند، کیفیت سوخت را ارتقا دهیم و محصولات ایرانی تولید و برای بچه هایمان شغل ایجاد کنیم. اما درباره این که چگونه و از چه راهی برویم ممکن است اتفاق نظر وجود نداشته باشد. سعی بر این است که نظر تمام صاحب نظران را بگیریم و بعد به یک نقطه اشتراکی برسیم. ممکن است تصمیم بهتری هم وجود داشته باشد اما برای ما با توجه به محدودیت هایی که داریم قابل اجرا نباشد. 
وی تصریح کرد: خودروهای برقی باید مزیت کافی داشته باشند تا مردم به سمت استفاده از آنها تشویق شوند، مردم هنوز با فرهنگ خودروهای برقی آشنا نیستند، برخی فکر می کنند ماشین برقی ضعیف است در صورتی که برعکس است و توانایی بیشتری دارند. تا زمانی که بحث تولید خودروهای برقی رونق گیرد، امکان واردات این خودروها را برای آسایش مردم فراهم کرده ایم.
علی آبادی گفت: با وجود احتمال نگرانی خودروسازان، تعرفه بازرگانی واردات خودروهای برقی یک درصد تعیین شده و دولت حتی از حقوق خودش گذشته است.
علی آبادی در مورد حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو و تامین نقدینگی خودروسازان تصریح کرد: گذر از شرایط فعلی به وضعیت مطلوب زمان‌بر است. فکر می کنم که موفقیت های خوبی داشتیم، موفق شدیم در برخی از خودروها این امکان را فراهم کنیم که از قیمت‌گذاری دستوری به سمت نظارت پسینی حرکت کنیم که این گام رو به جلویی است. باید یک تصمیم جمعی گرفته شود و اتخاذ این تصمیم با یک شخص نیست، اگر صرفا نظر من بود تا به الان تصمیم گرفته بودم.
علی آبادی در واکنش به این موضوع که یک نماینده مجلس گفته بود که وزیر صمت فرق خودروی برقی و هیبریدی را نمی داند، گفت: سی سال است که در دانشگاه درس می دهم، سالها در صنعت کشور و در بخش خصوصی و دولتی فعال بوده ام. اسم کسی را نمی برم، اما ممکن است برخی از سر بی اطلاعی یا کم اطلاعی و بعضی به اشتباه و یا مغرضانه این مطلب را بگویند.
وزیر صمت در مورد روند واردات خودرو گفت: واردات خودرو در حال انجام است و شرکت ها طبق ضابطه‌ای که برقرار است و وجود آن به نفع مردم است در حال واردات خودرو هستند.
وی افزود: امروز اولین گام برای این که هر کسی برای خودش خودرو وارد کند (نه این که وارد کند و بفروشد) برداشته شده و در تلاش هستیم مسیر این حرکت را باز کنیم که البته اجرای همین موضوع تبعات و ابهاماتی دارد که باید بتوانیم به آن پاسخ دهیم.
علی آبادی در مورد این موضوع که سابق بر این وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان خرداد سال جاری داده شده بود، گفت: من وعده نداده ام، عددهای دقیق را نمی دانم، اما حدود ۳۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده، ۱۲ هزار دستگاه خودرو روی کشتی در حال حمل است و ۲ تا ۳ هزار دستگاه در بندرها و تعدادی هم در داخل کشور وجود دارد و در حال شماره گذاری است.
وزیر صمت در مورد زمان ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده نیز گفت: آیین نامه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد آماده است و به زودی ابلاغ خواهد شد. آیین نامه واردات خودروهای کارکرده هم مصوب شده و دولت باید ابلاغ کند و من اطلاعی ندارم، از دولت باید زمان ابلاغ را پرسید.
وزیر صمت با بیان این که تولید و عرضه خودرو  افزایش می یابد گفت: خودرو در کشور ما تبدیل به کالای سرمایه ای شده و بعضی می خرند و در پارکینگ خانه نگهداری می کنند و این سبب شده هر چقدر هم خودرو عرضه می کنیم بازار اشباع شده است. من از این که برخی منابع مالی خود را صرف سرمایه گذاری در حوزه ای کنند که ممکن است سوده نباشد می ترسم. توصیه می کنم اگر کسی خودرو نیاز ندارد این ریسک را نکند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]