افتتاح آزاد راه شمالی کرج پروژه ای ملی در انتظار حضور رییس جمهوری
افتتاح آزاد راه شمالی کرج پروژه ای ملی در انتظار حضور رییس جمهوری

آزاد راه شمالی کرج از آن دسته پروژه هایی است که با راه اندازی آن نه تنها شاهد توسعه زیر ساخت ها در حوزه جاده ای البرز خواهیم بود بلکه بخش زیادی از مشکلات بار ترافیکی را البرز رفع خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بازار آزاد راه شمالی کرج در یک قدمی افتتاح قرار گرفته و در روزهای آینده با حضور آیت الله رییسی، رییس جمهوری به بهره برداری می رسد.

آزاد راه شمالی کرج، دومین بزرگراه درون‌شهری کرج و یکی از بزرگترین پروژه‌های شهری این کلانشهر به شمار می‌رود که از ادامه آزاد راه شهدای البرز در تقاطع با ابتدای جاده چالوس (بلوار جانبازان)، آغاز و در خیابان خوارزمی و حصارک منتهی می‌شود که در نهایت به بزرگراه همت و آزاد راه کرج- قزوین متصل خواهد شد.

این پروژه در دست احداث ۱۱ تقاطع و ۱۹ پل دارد. دومین پل بلند کشور بعد از پل لالی خوزستان در این بزرگراه با ارتفاع ۱۳۲ متر در حال ساخت است.

این پروژه که در سال ۱۳۹۵ در کرج با اعتبار هزار میلیارد تومان آغاز شد و فاز اول آن به طول ۱۷٫۵کیلومتر به زودی به بهره برداری می‌رسد.

حسین مهاجری رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی کلانشهر کرج در جمع خبرنگاران، ضمن قدردانی از پیگیری و تلاش‌های مدیریت شهری در ادوار گذشته، اظهار کرد: پروژه بزرگراه شمالی طی سال گذشته از نظر مالی دچار محدودیت بود لذا شورای شهر مبلغ ٩٠ میلیارد تومان بابت پروژه در ردیف بودجه سال ١۴٠٢ در نظر گرفت. با توجه به اهمیت پروژه و تاکید مدیریت شهری بر اتمام پروژه در راستای بهره‌برداری مردم، طی چند ماه اخیر نیز با تصویب لایحه ۴۵٠ میلیارد تومانی، مجموع بودجه سال جاری به ۵۴٠ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. هزینه آن به طور کلی برای به اتمام رسیدن پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که به شرط تامین مالی تا ۱۳ ماه دیگر به پایان خواهد رسید.

وی افزود: مسیر این پروژه حد فاصل بلوار آیت‌الله طالقانی تا خیابان انقلاب در ضلع غربی زندان رجایی شهر است.

با افتتاح آزاد راه شمالی کرج دسترسی به بلوار انرژی اتمی، بلوار انقلاب اسلامی، بلوار طالقانی شمالی و دانشگاه‌های آزاد، هنر و پیام از طریق این مسیر برقرار خواهد شد

عضو شورای شهر کرج با اشاره به دسترسی های مختلف این بزرگراه، گفت: با افتتاح این بزرگراه دسترسی به بلوار انرژی اتمی، بلوار انقلاب اسلامی، بلوار طالقانی شمالی و دانشگاه‌های آزاد، هنر و پیام از طریق این مسیر برقرار خواهد شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر کرج با عنوان اینکه بزرگراه شمالی کرج از نظر جذب ترافیک در بین ۲۸ اتوبان کشور جایگاه نخست را خواهد داشت، اظهار کرد: در شورای شهر نگاه ویژه به این پروژه‌ داریم و برای اجرا، تکمیل و تامین مالی این پروژه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

ابوالفضل رحمانی، مدیر اجرایی پروژه بزرگراه شمالی کرج نیز در نشست خبری که در آستانه افتتاح فاز نخست این پروژه برگزار شد، ضمن تقدیر از مسئولان کشوری، استانی و شهری کرج، اظهار داشت: امیدواریم با همین تعامل ایجاد شده، کل پروژه تکمیل و به اتوبان همت متصل شود.

وی به اتفاقات بزرگ در بزرگراه شمالی اشاره کرد و گفت: پل b0 و b1 در ابتدای پروژه قرار گرفته و سال‌ها تعطیل بود. پل b0 عظیم تر از پل شهید باکری در تقاطع شیخ فضل‌الله در تهران است. همچنین پل b1 یکی از پیچیده‌ترین و بلندترین و بزگترین پل خاورمیانه به شمار می‌رود.

رحمانی تصریح کرد: این پل که به طول ۱۰۵۰ متر است از هشت دهانه تشکیل شده است که طول بلندترین دهانه آن ۱۷۶ متر است و دارای ستونی به ارتفاع ۱۳۶ متر است. پروژه‌هایی مانند پل b1 را باید با سرعت بیشتری پیگیری کرد و علاوه بر پل b1 باید پل b0 را که در نزدیکی خط چهار قرار دارد را هم هرچه زودتر آماده بهره برداری کرد تا مردم بتوانند خیلی سریعتر از این پروژه بهره‌مند شوند.

در مقیاس با سایر پل‌های عظیم خاورمیانه، پیش‌بینی کرد که پل b1 (بیلقان) که برروی ابتدای جاده چالوس (بلوار جانبازان) و رودخانه کرج در حال احداث است می‌تواند نماد شهری مناسبی برای کلان‌شهر کرج باشد و حتی به عنوان نماد کشور و نماد توانمندی مهندسی داخلی قابل ملاحظه باشد

وی در مقیاس با سایر پل‌های عظیم خاورمیانه، پیش‌بینی کرد که پل b1 (بیلقان) که برروی ابتدای جاده چالوس (بلوار جانبازان) و رودخانه کرج در حال احداث است می‌تواند نماد شهری مناسبی برای کلان‌شهر کرج باشد و حتی به عنوان نماد کشور و نماد توانمندی مهندسی داخلی قابل ملاحظه باشد.

این مدیر پروژه گفت که تجهیزات ساخت این پل از خارج کشور وارد شد و با شرایط تحریم به بهای بسیار سنگین باعث شد برخی از همکاران وارد لیست تحریم شدند ولی این ارزش را داشت که طبق روند پروژه مماس با برنامه زمانبندی شده به جلو حرکت کردیم و امیدواریم زودتر از موعد مقرر، پیشرفت کنیم.

رحمانی تاکید کرد: آماده شدن دو پل عظیم این پروژه منجر به اتصال بزرگراه به آزادراه همت خواهد شد و بعد از این اتصال شاهد انتقال ترافیک به کمربندی و کاهش تردد وسایل نقلیه در میانه کرج خواهیم بود.

وی یادآور شد: حدود ٣درصد از راه‌های کشور در استان البرز است. ٢۵درصد از ترافیک کشور، فقط در شهر کرج است و در این صورت یک چهارم ترافیک کشور در استان البرز است که قسمت عمده آن در اتوبان میانی جریان دارد لذا با راه‌اندازی بزرگراه شمالی کرج، حدود ۴٠درصد از ترافیک استان را کاهش خواهیم داد.

رحمانی گفت: با توجه به لزوم استانداردهای وزارت راه، مقرر بود در شهریور ماه فاز نخست آماده بهره‌برداری شود اما به لحاظ اجرای خروجی بلوار انقلاب، زمان افتتاح طولانی شد. در قسمت ٧.۶ کیلومتری فاز نخست پروژه، حدود ۴ میلیون مترمکعب خاکبرداری انجام شد و ۴٠٠هزار کامیون ١٠چرخ، انتقال این حجم از خاک را بر عهده گرفت و حدود یک میلیون مترمکعب خاکریزی انجام شد.

یکصد و ١٠ هزار تن آسفالت در پروژه استفاده شد. ۶۵هزار متر مکعب بتن ریزی شد. لذا با این حجم از کار، بزرگراه استانداری شده است که به لحاظ فنی و رعایت ایمنی مورد تایید کارشناسان استاندارد وزارت راه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پیوست زیست محیطی در پروژه رعایت شده و چند اصله درخت جابجا شد، اظهار کرد: با افتتاح کامل بزرگراه، ۹۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت روزانه صرفه جویی خواهد شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]