ضرورت آینده پژوهی در مهارت آموزی و مهارت های آینده
ضرورت آینده پژوهی در مهارت آموزی و مهارت های آینده

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بر ضرورت آینده پژوهی در مهارت آموزی و مهارت های آینده تأکید کرد.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، نگاهی به وضعیت و الزامات بازار کار در جهان و چارچوب شکل گرفته آن و همچنین ضرورت‌های اقتصاد تولید، حاکی از این است که شرایط، نوع اشتغال و الزامات تولید بر اساس توسعه دستخوش تغییراتی شده و نیازمند تدوین سیاست‌های اشتغال و تولید بر مبنای وضعیت جدید است که موضوع آموزش در حوزه مشاغلی که در آینده شکل گرفته یا گسترش می یابند از مهم ترین الزامات در این حوزه است.

تحولات حوزه اشتغال و بازار کار و شکل‌گیری و توسعه شغل‌های جدید، بخش هایی از اقتصاد و تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهد که شامل تربیت نیروی کار با مهارت‌های تازه و مبتنی بر این نوع شغل‌ها، سیاستگذاری جدید و منطبق بر الزامات چارچوب تازه بازار کار و اشتغال، درک تفاوت‌های تولید و اشتغال نسبت به شغل‌های گذشته و آینده و بسیاری از دیگر مناسبات مرتبط با حوزه بازار کار است.

کارشناسان حوزه بازار کار و اقتصاد و البته نظریه‌پردازان فناوری که سهم بزرگی از تغییرات جهانی اشتغال و تولید را به خود اختصاص داده است بر لزوم ارتباط چندجانبه سیاست‌های اشتغال، مسیر توسعه تولید، برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی و نهادهای ارائه‌دهنده آموزش مهارتی در راستای نهادینه‌سازی شغل‌های آینده و زمینه‌سازی برای حضور اثرگذار آنها در بازار کار تأکید دارند و این تحولات، وظایف دولت‌ها را در مهیا کردن بستر برای شکل‌گیری و استمرار توسعه در حوزه شغل های جدید بیشتر کرده است.

مهرداد عظیمی, رئیس سازمان فنی و حرفه ای  با اشاره به دو محور مهم جهانی شدن و جهانی‌سازی و تأثیر آن بر توسعه بر رشد و توسعه اقتصادی کشورها، گفت: در دنیای پیشرفته امروزی؛ تکنولوژی از تأثیر گذارترین امور بر زندگی انسان ها می باشد که ما خواسته و ناخواسته در معرض آن قرار می گیریم.

وی بر تغییر نگرش و جهانی شدن متناسب با راهبردهای جهانی، گفت:  َ تکنولوژی های نوین دارای آورده های فراوانی است که سازمان آموزش فنی و حرفه ای دارای ظرفیت های قوی برای بهره گیری و رویارویی از آورده های تکنولوژی‌های نوین می باشد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در نشست هم اندیشی توسعه ‌دیپلماسی ‌مهارت و تعاملات مهارتی با مدیر کل دفتر همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه و رایزنان اقتصادی کشورهای همسایه و منطقه بر ضرورت آینده پژوهی در مهارت آموزی و مهارت های آینده تأکید کرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه صدور انقلاب به دنیا از مکاتب فکری و سخنان پرتکرار حضرت امام خمینی (ره) بوده است، افزود: دشمنان انقلاب به دنبال بدجلوه دادن رویدادها و اتفاقات داخل کشور هستند که با پای کار ماندن و جهان شناسی مردم به هدفشان نرسیدند و ناکام ماندند.

وی با تأکید بر اینکه صدور انقلاب به دنیا را یک وظیفه همگانی برشمرد که فقط معطوف دولت نمی باشد، تصریح کرد: ارائه آموزش و دستاوردهای مهارتی این سازمان یکی از ظرفیت هایی است که با آن می توانیم انقلاب را به سایر کشورها صادر کنیم و رایزنان اقتصادی به عنوان سفیران جمهوری اسلامی ایران نقش پررنگی در این زمینه ایفا می کنند.

عظیمی توسعه دیپلماسی مهارت را نکته ای راهبردی بر اساس منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب خواند و بیان داشت: یقیناً در توسعه دیپلماسی علاوه بر ارائه خدمات آموزشی نیازمند بهره‌برداری از ظرفیت های مهارتی کشورهای پیشرفته با تکنولوژی های نوین هستیم.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، تبادل مربی و کارشناس برای دوره‌های آموزشی و تربیت مربی، برگزاری مسابقات مهارتی و اردوهای آموزشی تخصصی مشترک ویژه مسابقات جهانی مهارت، ارائه مشاوره و تبادل دانش فنی در زمینه سنجش مهارت و آزمون‌های الکترونیکی و … از محورهای تعاملات مشترک با کشورهای همسایه و منطقه می باشد.

وی همچنین اجرای طرح‌های پژوهشی در حوزه مهارت آموزی و تولید محتوای آموزشی، تدوین استانداردهای آموزش و ارزشیابی مهارت و شایستگی حرفه‌ای، تجهیز مراکز و کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و انتقال تجربیات در این زمینه، برگزاری وبینارها و کارگاه‌های آموزشی مشترک، همکاری در نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی آموزش فنی و حرفه‌ای مانند UNEVOC، ارائه مجوز تاسیس آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک در راستای دیپلماسی مهارت را از دیگر ظرفیت های این سازمان در راستای توسعه دیپلماسی مهارت برشمرد.

* اختصاص یک غرفه در نمایشگاه های بین المللی ویژه دستاوردهای مهارتی

محمد رضا ناظری, مدیر کل دفتر همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه در این نشست با اشاره به تأکید دولت سیزدهم بر توسعه دیپلماسی مهارت و احصاء ظرفیت‌ها و عملیاتی کردن آن، گفت: در نظر داریم یک غرفه در تمامی نمایشگاه های بین المللی تخصصی و عمومی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای ویژه نمایش دستاوردهای مهارتی اختصاص دهیم.

ناظری، با اشاره به تأکید «مهدی صفری» دیپلمات ایرانی و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران بر توسعه دیپلماسی مهارت در دیدار با رئیس جدید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تصریح کرد: رایزن های اقتصادی با کوله باری از تجربه پای کار توسعه دیپلماسی مهارت آمده اند.

وی عملیاتی کردن توسعه دیپلماسی مهارت و خروج از گفتار را ضروری خواند و افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای مجموعه بی نظیر با تجارب بالا در توسعه دیپلماسی مهارت است.

مدیر کل دفتر همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه بیان داشت: ظرفیت های مشترک زیادی با کشورهای همسایه در ارائه خدمات آموزشی وجود دارد ولیکن رعایت استانداردهای تعاملات خارجی در توسعه دیپلماسی مهارت امری ضروری است.

انتهای پیام/

 
 
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]