حل معضل بیکاری با توسعه صنایع تبدیلی/ اشتغالزایی برای ۱۵ نفر با خشک کردن میوه
حل معضل بیکاری با توسعه صنایع تبدیلی/ اشتغالزایی برای ۱۵ نفر با خشک کردن میوه

صنایع تبدیلی عامل زمان را از دخالت در محصولات کشاورزی کنار می زند. علاوه بر این امکان فرآوری و خلق ارزش افزوده برای محصولات را فراهم می کند. وقتی ارزش افزوده ایجاد می شود، خود به خود اشتغالزایی صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،  سخن از اشتغالزایی و کارآفرینی که به میان می آید، نه تنها بیشتر مردم بلکه بخش عمده ای از مدیران تصور می کنند این امر از رهگذر تاسیس صنایع سنگین نظیر پتروشیمی، فولاد، مواد معدنی و … توسط دولت محقق می شود. این باور اما کاملاً اشتباه است.تجربه اقتصادی کشورهای گوناگون جهان از جمله چین، برزیل، ترکیه، کره جنوبی، هند، ژاپن و … ثابت کرده است که بنگاه های خرد و زودبازده بهترین گزینه برای ایجاد اشتغال وسیع و پایدار است. در این میان صنایع تبدیلی که از تکنولوژی بسیار ساده و معمولی بهره می برند و بسیار هم ارزان قیمت هستند، نقشی اساسی در اشتغالزایی دارند. بهره گیری از صنایع تبدیلی موجب می شود تا برای محصولات کشاورزی ارزش افزوده ایجاد و امکان فروش این محصولات در فصول گوناگون فراهم شود. صنایع تبدیلی به صورت شگفت انگیزی به اشتغالزایی کمک می کنند.

مینا رهنما ، بانوی کارآفرین ساکن شهر سی سخت است که توانسته با بهره مندی از تسهیلات اشتغالزایی (تبصره ۱۶) اقتصاد مقاومتی برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کند. 

 شهرسی سخت در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و در میان کوههای سربه فلک کشیده زاگرس قرار گرفته است. اراده مردمان این دیار به استواری دنا و همتشان به بلندای قله حوض دال است. سی سخت مهد فرهنگ و ادب ، مهد مردمان سخت کوشی است که با ایجاد باغات مختلف انگور، سیب، هلو، گیلاس و … به یکی از قطب های تولید میوه در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است. 

با توجه به عرضه مستقیم میوه به بازار مصرف در فصول برداشت میوه ، وجود صنایع تبدیلی در این شهرستان به شدت احساس می شد ، هم اکنون با همت ساکنین این شهر و حمایت بسیج سازندگی کارگاه های تولید میوه خشک به منظور بهره وری بهتر از محصولات باغی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار تأسیس شده اند. یکی از این طرح ها کارگاه تولید میوه خشک (پریکه) با مدیریت خانم رهنما است. 

خانم رهنما که دانش آموخته مهندسی مکانیک است هدف از راه اندازی این طرح را علاقمه مندی به بازار کار عنوان می کند و می گوید: به دلیل شرایط اقلیمی شهر سی سخت و وفور نعمت ، از قدیم الایام ساکنین این شهر اقدام به خشک کردن میوه به صورت سنتی می کردند و من هم از ۷ سال پیش به همراه خانواده به کار تولید و بسته بندی میوه و سبزیجات خشک مشغول بودم و به دلیل علاقمندی به این شغل به فکر توسعه آن از سنتی به صنعتی افتادم تا علاوه بر کسب درآمد زمینه اشتغال چند نفر را هم فراهم کنم .

این بانوی کارآفرین با اشاره به بازار فروش محصولات خود گفت: در حال حاضر محصول تولید شده در کارگاه پس از بسته بندی به استان های خوزستان، فارس، گیلان، بوشهر و بندرعباس صادر می شود و برنامه ریزی برای صادرات به استان های اصفهان و تهران نیز صورت گرفته است. 

رهنما در مورد عدم تطابق رشته تحصیلی و شغل کنونی خود چنین توضیح می دهد: با داشتن مدرک تحصیلی لیسانس مکانیک و علی رغم قبولی در مقطع کارشناسی ارشد ، ورود به بازار کار را بر تحصیل ترجیه دادم و الحمدلله در حال حاضر بین ۷ تا ۱۵ نفر به صورت متغیر و با توجه به فصول برداشت میوه در این واحد صنعتی مشغول به کار هستند که این آمار جدا از آمار باغداران ، رانندگان حمل محصولات، شرکت های تولید ظروف و برچسب محصول است.

وی با بیان اینکه به طور متوسط مقدار یک تن میوه در طول روز به میوه خشک تبدیل می شود، ادامه داد: میوه تازه مورد نیاز کارگاه در اولویت اول از باغات شهرستان دنا و در فصول سرد از میدان میوه و تره بار تهیه می شوند. 

حل معضل بیکاری با توسعه صنایع تبدیلی/ اشتغالزایی برای 15 نفر با خشک کردن میوه

خانم رهنما با ابراز خرسندی از اشتغال آفرینی در شهر سی سخت ، حمایت نهادها و دستگاههای متولی از صنایع تولیدی در شهرستان دنا را بسیار مفید دانست و گفت: ادارات و نهادها در زمینه اخذ مجوز فعالیت همکاری لازم را داشته اند اما توقع حمایت بیشتر در زمینه مالی و بخشودگی ها را داریم تا کارآفرینان امثال بنده بدون احساس تنهایی و با دلگرمی در این حوزه فعالیت کنند.

این بانوی کارآفرین معتقد است در صورت حمایت دستگاه ها و با توجه به پتانسیل بالای شهرستان دنا ، با پشتکار می توان محصولات باغی این شهرستان مانند سیب، آلو و انگور را به برندی مشهور در سطح کشور تبدیل کرد.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]