مهارت آموزی ابزاری برای ایجاد سرمایه انسانی و تقویت رشد اقتصادی
مهارت آموزی ابزاری برای ایجاد سرمایه انسانی و تقویت رشد اقتصادی

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ارتقاء آموزش فنی و حرفه‌ای را به‌عنوان راهی برای ایجاد سرمایه انسانی و تقویت رشد اقتصادی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  نیروی انسانی متخصص و با مهارت به عنوان با ارزش ترین و مهمترین منابع اقتصادی است. در جهان فرا صنعتی امروز همه کشورها تلاش می‌کنند با ارتقای دانش و مهارت این نیرو به بهره‌ وری بیشتر و توسعه دست یابند، بدون شک توسعه آموزش های فنی و حرفه ای یکی از راه هایی است که می تواند در این امر راهگشا باشد.

در شرایط فعلی کشور ما نیز که شاهد نرخ بیکاری بالای جوانان به خصوص فارغ التحصیلان هستیم و فقدان مهارت یکی از مسایل و مشکلاتی بوده که جامعه با آن دست به گریبان است به همین دلیل این آموزش‌ها اهمیت دو چندانی می‌یابد، آموزش های فنی و حرفه ای انجام  فعالیت هایی است که می تواند فرد را برای احراز شغل ، حرفه و کسب و کار آماده نماید یا کارایی و توانایی وی را در انجام آن افزایش دهد.

این آموزش ها کسب مهارت ها را در راستای تکنولوژی و علوم وابسته به همراه دانش های خاص مربوط به شغل و در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه می‌دهد.

توسعه آموزش های فنی و حرفه ای در شرایط کنونی برای اقتصاد و فرهنگ و به ویژه شتاب دهی به فرایند تولید و تحقق حماسه سیاسی  که پیام رهبری برای سال جاری است امری حیاتی باشد؛ زیرا سرمایه گذاری های زیربنایی و افزایش ابزار و تجهیزات و به طور کلی سرمایه فیزیکی بدون سرمایه انسانی بلااستفاده مانده  یا به نحو اقتصادی و کارآمد مورد بهره برداری قرار نمی گیرد. 

*ارتباط جدی مهارت آموزی با اشتغال و اقتصاد

مهرداد عظیمی, رئیس سازمان فنی و حرفه ای دلیل بیکاری را عدم وجود مهارت‌هایی که هر کشور به آن نیاز دارد برشمرد و گفت: سرمایه‌گذاری در توسعه مهارت‌های یک ملت از طریق آموزش حرفه‌ای، یکی از مولفه‌های مهم توسعه سرمایه انسانی است. برخی از جوامع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را بی‌اهمیت نشان می‌دهند و این امر باعث شده افراد بیشتر به سمت دانشگاه‌ها گرایش یابند و درنهایت منجر به بیکاری نیروی کار یک کشور شود.

دبیر شورای عالی آموزش تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی، توسعه سرمایه انسانی با بنیادی کردن آموزش‌های مهارتی امکان پذیر دانست و بیان کرد: جوامع باید آموزش فنی و حرفه‌ای را با هدف یافتن راه‌حل‌های ماندگار برای ایجاد اعتمادبه‌نفس در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ترویج کنند. نیاز به ایجاد اعتمادبه‌نفس ریشه در داستان‌های موفقیت کشورهایی است که تاکید بر آموزش فنی و حرفه‌ای را مسیری برای ارائه مهارت‌های مهم صنعت می‌دانند.

وی تصریح کرد: در کشور ما به دلیل ادای احترامی که به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می شود، یک نوع بدبینی به آموزش مهارتی ایجاد کردند ولیکن فراگیری آموزش های مهارتی توسط جوانان یک ضرورت و زمینه ساز موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی و رفع مشکل بیکاری است و تا زمانی که به ارتباط جدی مهارت آموزی با اقتصاد و اشتغال دقت نشود اقتصاد ناپایدار و انبوه بیکاران را شاهد خواهیم بود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه مهارت های فنی و استمرار نوآوری و ابتکار، افزود: لازمه مهارت افزایی، خودباوری و خودآگاهی نسبت به توانایی ها و استعدادهای فردی است و هم افزایی دستگاه های اجرایی در توسعه مهارت آموزی و ایجاد فرصت های شغلی جدید و کارآفرینی نقش مهمی دارد.

انتهای پیام/

 
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]