جو پرک مجوز صادرات گرفت
جو پرک مجوز صادرات گرفت

در حالی که واردات جو با ارز ترجیحی ۲۸ هزار تومانی به کشور وارد می شود، اجازه صادرات جو پرک، با این استدلال که یک مرحله فرآوری روی آن انجام شده، مجاز شد.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  جو  به عنوانی کالای اساسی و مورد نیاز در نهاده های دامی با ارز ترجیحی ۲۸ هزار تومانی به کشور وارد می‌شود اما در این شرایط سازمان توسعه تجارت اجازه صادرات جو پرک، با این استدلال که یک مرحله فرآوری روی آن انجام شده را صادر کرده است.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای، ضوابط صادرات جو پرک را به گمرک جمهوری اسلامی ابلاغ کرد که بر اساس آن، با توجه به شمولیت ارز ترجیحی برای واردات جو به عنوان یکی از نهاده‌های کشاورزی، صادرات جو پرک با کد تعرفه ۱۱ ۴۱ غیر مجاز بوده و تحقق این امر منوط به رعایت حکم مقرر بند ب ماده ۲۳ قانون خواهد بود.

تاکید کمیسیون کشاورزی بر تامین اعتبار خرید گندم سال آینده

به گزارش تسنیم، با توجه به شمولیت ارز ترجیحی برای واردات جو به عنوان یکی از نهاده‌های کشاورزی و به استناد  مفاد بند (ب) ماده ۲٣ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، صادرات جو پرک به عنوان یکی از فرآورده‌های استحصالی از جو، با کد تعرفه ۱۱ ۴۱۹ غیر مجاز تلقی شده و ممنوع است؛ بنابراین صادرات آن منوط به رعایت حکم مقرر بند (ب) ماده ۲٣ قانون فوق خواهد بود.

در متن این ابلاغیه آمده است:

“بازگشت به نامه ای به تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در خصوص محموله صادراتی جو پرک، بدینوسیله ضمن ارسال تصویر نامه‌ای به تاریخ ۳ شهریور۱۴۰۳  توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به استحضار می‌رساند با توجه به شمولیت ارز ترجیحی برای واردات جو به عنوان یکی از نهادههای کشاورزی و به استناد مفاد بند (ب) ماده ۲۳ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، صادرات جو پرک (به عنوان یکی از فرآورده‌های استحصالی از جو) با کد تعرفه ۱۱۰۴۱۹۰۰ غیر مجاز تلقی شده و ممنوع است و صادرات آن منوط به رعایت حکم مقرر بند (ب) ماده ۲۳ قانون فوق الاشاره خواهد بود. “

همان‌طور که در نامه مذکور یاد شده است، صادرات جو پرک به دلیل برخورداری از مزایای یارانه‌ای، بدون رعایت قوانین و مقررات مربوطه، ممنوع اعلام شده و این تصمیم با توجه به بند (ب) ماده (۲۳) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب سال ۱۳۹۵ اتخاذ شده است.

بند (ب) ماده ۲۳ این قانون به صراحت بیان می‌کند که صادرات کالاهایی که به نوعی مشمول پرداخت یارانه می‌شوند، بدون رعایت شرایط و ضوابط تعیین شده، غیرقانونی است. هدف از این قانون، جلوگیری از سوءاستفاده از منابع یارانه‌ای و حفظ منافع ملی است.

در بررسی دلایل ممنوعیت صادرات جو پرک می‌توان به مواردی نظیر یارانه‌دهی به نهاده‌های کشاورزی (برخورداری جو از یارانه ارز ترجیحی به عنوان یکی از نهاده‌های اصلی در کشاورزی) اشاره کرد. این بدان معناست که واردات جو با نرخ ارز پایین‌تری نسبت به نرخ بازار آزاد انجام می‌شود تا هزینه‌های تولید برای کشاورزان کاهش پیدا کند.

همچنین پیشگیری از سوءاستفاده از یارانه‌ها می‌تواند از دلایل ممنوعیت صادرات باشد؛ چراکه در صورت آزاد بودن صادرات جو پرک، احتمال سوءاستفاده از این یارانه‌ها و قاچاق آن به خارج از کشور وجود دارد. این امر می‌تواند به کمبود جو در بازار داخلی و افزایش قیمت آن منجر شود.

این درحالیست که در جهت حفظ تعادل بازار داخلی، با ممنوعیت صادرات جوپرک، تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار داخلی حفظ و از نوسانات شدید قیمت جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]