فرهنگیان بخوانند/ اعتراض معلمان به اجرای ناقص رتبه بندی/ تکلیف چه می‌شود؟
فرهنگیان بخوانند/ اعتراض معلمان به اجرای ناقص رتبه بندی/ تکلیف چه می‌شود؟

طرح رتبه بندی معلمان پر سر و صداترین طرح این روز‌های مجلس است که با وجود تصمیمات گرفته شده باز هم وزیر آموزش و پرورش وعده آینده را می‌دهد.

به گزارش نبض بازار؛ چندین سال است که دولت‌ها هیچ تصمیم درستی درباره طرح رتبه بندی معلمان نگرفته‌اند و و هر تصمیمی گرفته شده است به طور ناقص و نصفه و نیمه اجرا شده که این عملکرد صدای معلمان را در آورده است. اینکه تکلیف این طرح چه می‌شود هنوز مشخص نیست.

طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح‌های پر سرو صدای این روز‌ها در مجلس است؛ زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت. با تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان و تدوین آیین‌نامه اجرایی آن، معلمان با طی فرآیند طی شده به رتبه‌های خود دست یافتند و در مجموع ۹۶۰ هزار نفر از معلمان مشمول رتبه‌بندی شدند البته در این فرآیند، اعتراضات مختلفی از سوی معلمان نسبت به رتبه‌های تعیین شده شکل گرفت.

رتبه بندی به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های آموزش و پرورش، این روز‌ها با حرف و حدیث‌های فراوانی روبرو است از یک سو نمایندگان مجلس اعلام می‌کنند که بهترین طرح را مصوب کرده و در آن همه جوانب را دیده اند، اما از سوی دیگر شاهد هستیم که در بدنه وزارت آموزش و پرورش مشکلات همچنان پا برجا است.

بر اساس این طرح معلمان با در نظر گرفتن معیار‌هایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد فرهنگیان بر همین اساس تعیین می‌شود که اکنون این طرح در حال اجراست. مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان شامل: آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاوره واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحد‌های آموزشی و تربیتی هستند.

وحیدی نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان در مجلس با نقد این شیوه دسته بندی یادآور شد: در این راستا نگاه به نیرو‌های خدماتی و نیرو‌های اداری که مشمول رتبه بندی معلمان نشدند، باید در اولویت پرداخت قرار گیرند. رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: این پرداختی‌ها در کنار جذب ۲۵ هزار نیروی خدماتی و سرایدار کمک شایانی به آموزش و پرورش برای بهبود شرایط آموزش و پرورش خواهد کرد.

در همین راستا، محمدمهدی کاظ می‌معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، از واریز معوقات رتبه بندی معلمانی که نسبت به احکام خود اعتراض داشتند با حقوق شهریورماه خبر داد. در حالیکه هنوز اعتراض‌های معلم‌ها به قوت خود باقی است.

همه منتقدان یک طرح

این اعتراض‌ها در حالی صورت می‌گیرد که وزیر کنونی آموزش و پرورش زمانی‌که سرپرست این وزارتخانه بود، یا در روز رای اعتماد گیری خود وعده داده بود که حتما طرح رتبه بندی معلمان اصلاح خواهد شد.

با این حال، جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس با انتقاد نسبت به خلف وعده وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: صد درصد معلمان به اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان اعتراض دارند و این مهم باعث نارضایتی این قشر گردیده است چرا که مواردی باید در اجرای رتبه‌بندی لحاظ می‌شده که متأسفانه مراعات نشده است، حتماً تجدیدنظر شود.

علی اصغر باقرزاده، نماینده بابلسر و فریدونکنار نیز دریکی از نطق میان دستور خود در این زمینه گفت: یکی از اشتباهات دولت در مورد آموزش و پرورش و لایحه رتبه بندی معلمان است که می‌توانست نقطه قوت دولت و اعتماد به نظام باشد، اما چه کنیم که باعث دلسردی، بی اعتمادی و نارضایتی عمده معلمان شده است، لذا از رئیس جمهور می‌خواهم مطالبات به حق معلمان، فوق العاده شغل آنان، بدهی و به ویژه مانده رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ را بپردازد.

نیک بین نماینده کاشان در مجلس نیز در تذکری دیگر به وزیر آموزش و پرورش گفت:صددرصد معلمان به اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان اعتراض دارند و باعث نارضایتی این قشر عزیز شده است؛ مواردی باید در اجرای رتبه‌بندی لحاظ می‌شده که متأسفانه مراعات نشده لذا حتما تجدیدنظر شود.

طرحی در حد شعار

محمد رضا نیک نژاد، کارشناس آموزشی در گفتگو با «همدلی»، اما با ریشه‌یابی طرح رتبه بندی معلم‌ها می‌گوید: اصولا طرح رتبه بندی در تمام دنیا طرحی منسوخ شده است. یعنی به جای اجرای چنین طرحی به کارکنان دولت و معلم‌ها براساس کارآیی و تجربه‌های کاری اشان حقوق پرداخت می‌شود. اما در ایران ما، شاهد نابرابری آشکاری در مورد حقوق و مزایای کارکنان هستیم. به این معنا که اکثر دولتی ها، یک حقوق دارند و یک مزایا، اما معلم‌ها چنین چیزی را ندارند؛ بنابراین درجایی که سایر کارمندان حقوق‌های ۲۲ تا ۳۰ میلیونی می‌گیرند متوسط دریافتی معلم‌ها ۱۲- ۱۳ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه طرح کنونی با طرح ابتدایی و اهداف آن تفاوت‌هایی دارد می‌گوید: اولا طرح اولیه رتبه بندی که در آن حقوق معلم‌ها با حقوق اساتید دانشگاه همسان سازی شده بود، به خاطر بار مالی آن اجرایی نشد و ثانیا بعد‌ها و در طول سال‌های بعد نیز، این طرح آنقدر تغییر کرد که الان همه نسبت به آن شاکی هستند.

این کارشناس آموزشی تصریح می‌کند: به گفته نیک نژاد تنها عایدی این طرح تاکنون برای معلمان فقط وعده و وعید‌هایی است که هیچ وقت قانونی نمی‌شود. این کارشناس آموزشی تصریح می‌کند: به عنوان نمونه آقای منادی – نماینده مجلس – قبلا اعلام کرده بود که با اجرای طرح رتبه بندی، ۸ تا ۱۶ میلیون تومان به حقوق معلم‌ها اضافه خواهد شد، اما نه تنها اینچنین نشد که حتی طرح دستکاری شده رتبه بندی هم تاکنون مسکوت مانده است.

بر اساس گفته‌های مسئولان، در این طرح قرار بود ۸ تا ۱۶ میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه شود تا حقوق این قشر هم به حقوق متوسط جامعه ایران برسد.

نیک نژاد در این خصوص با ذکر اینکه اگر هم این رتبه بندی اجرایی شود حقوق معلم ها، بسته به اینکه رتبه ۱ تا ۵ را داشته باشند، بین ۲ تا ۵/۴ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد تصریح می‌کند: این در حالی است که تعدادمعلم‌هایی که رتبه ۵ دارند، حدود هزار در یک میلیون نفر معلم است. جالب اینجاست که فاصله حقوقی بین معل می‌که رتبه ۴ دارد با کسی که رتبه ۵ دارد ۷۰۰ هزار تومان است. همین طور بین رتبه‌های ۳ با ۴ و. برای همین است که بین ۷۵ تا ۸۰ درصد معلمان به رتبه بندی‌های انجام شده اعتراض داشته باشند.

به اعتقاد وی با این رویه‌ای که مسئولان در پیش گرفته اند، نه تنها تغییری در وضعیت معیشتی معلم‌ها رخ ن می‌دهد که فقط باعث بروز بدبینی این قشر نسبت به مسئولان و وعده‌های آن‌ها و البته تشدید تنش‌ها در این جامعه حدود یک میلیون نفری خواهد شد. ضمن انکه اصلا چنین طرحی اجرایی نیست کمااینکه بعید است آموزش و پرورش بتواند از عهده بار مالی رتبه بندی برآید.

چالش‌های بازنشستگی

بخش دیگری از چالش رتبه بندی معلم‌ها به بازنشستگان بر می‌گردد. بازنشستگانی که گفته می‌شود تازه معوقات رتبه بندی خود را دریافت کرده اند. در این زمینه یک نماینده مجلس از پرداخت ۴۳۰۰ میلیارد تومان بدهی آموزش و پرورش به صندوق بازنشستگی برای اعمال رتبه‌بندی در حقوق معلمان بازنشسته ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خبر داده است.

حالا آنطور که محمد وحیدی – عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس- گفته، آموزش و پرورش بابت بازنشستگان سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۴۳۰۰ میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی کشوری بدهکار بود که این بدهی پرداخت شده است.

وی ادامه داده: در سال ۱۴۰۲ به صورت ماهانه، سهم صندوق بازنشستگی برای معلمان شاغل واریز می‌شود و نگرانی بابت بازنشستگی آن‌ها وجود ندارد.

آخرین وعده!

این اعتراض‌ها، اما همچنان ادامه دارد. آنقدر که به نظر می‌رسد آموزش و پرورش را وادار به اتخاذ تدابیری در این زمینه کرده است. صحرایی وزیر آموزش و پرورش در آخرین اظهار نظر در این زمینه گفته است: آنچه وارد بود اعمال و رتبه‌ها را اصلاح کردیم. در پایان آبان ماه وارد فاز جدید رتبه بندی یعنی مرحله ارتقا خواهیم شد. با کمک همکاران در حال اصلاح آیین نامه آن هستیم. آیین نامه جدید مقتضیات جامعه معل می‌را بیشتر می‌بیند، اما برخی ویژگی‌های آیین نامه قبلی متناسب با شرایط معلمان دیده نشده بود. تمام اعتراضات بررسی شده و آن‌هایی که اعتراضشان وارد بوده است اصلاح احکام شده اند. اگر اعتراضی وارد نبوده نیز به افراد اعلام شده است. اکنون نیز آیین نامه مرحله جدید رتبه بندی در حال آماده سازی است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]