سیر تا پیاز احداث یک باغ تجاری گردو را با ما بیاموزید!
سیر تا پیاز احداث یک باغ تجاری گردو را با ما بیاموزید!
باغداری یکی از مشاغل بسیار پردرآمد است که شما با ورود به این زمینه می توانید آینده مالی درخشانی را برای خود و فرزندانتان رقم بزنید

باغداری یکی از مشاغل بسیار پردرآمد است که شما با ورود به این زمینه می توانید آینده مالی درخشانی را برای خود و فرزندانتان رقم بزنید. البته برای احداث یک باغ تجاری نباید بی گدار به آب زد؛ چرا که هر حرکتی که از روی برنامه ریزی نباشد، می تواند تا حد زیادی به شما آسیب برساند.

با این اوصاف شما باید برای احداث یک باغ تجاری گردو پیش از هر چیز با اصلی ترین مواردی که در باغداری به آن نیاز پیدا می کنید، آشنا شوید. در این مطلب ما تصمیم داریم تک به تک این موارد را به شما عزیزان توضیح دهیم؛ پس همراه ما باشید.

اهمیت انتخاب نهال های اقتصادی گردو

در باغداری یکی از مهم ترین مواردی که باغداران باید به آن توجه داشته باشند، انتخاب و خرید نهال های اقتصادی است. اگر می خواهید یک باغ پرثمر گردو احداث نمایید؛ پس حتما باید نهال های اقتصادی گردو را خریداری کنید. نهال های اقتصادی، نهال هایی هستند که نسبت به ارقام دیگر محصول بیشتری تولید کرده و مقاوم تر هستند، به گفته منابع معتبری مانند نهالستان نهالوند، ویکی هو، ویکی پدیا و ویکی کشاورز اقتصادی ترین نهال های گردو، ارقام زیر هستند:

نهال گردو چندلر

نهال های آمریکایی چندلر از بهترین و مقاوم ترین ارقام گردو به شمار می روند. این نهال ها به علت دیرگل بودن برای کاشت در مناطق کوهستانی مناسب اند؛ البته به شرط آنکه ارتفاع آن منطقه از سطح دریا ۱۵۰۰ متر بالاتر نباشد.

از نظر محصول دهی هم نهال های چندلر جزو نهال های اقتصادی قرار می گیرند؛ چرا که هر کدام از این نهال ها به صورت میانگین حدود ۲۵ کیلوگرم گردوی خوش طعم تولید می کنند. طعم بی نظیر گردوی چندلر به حدی است که شما می توانید روی صادرات آن هم حساب باز کنید.

ضمن اینکه مغز گردوی چندلر به راحتی از پوسته آن جدا می شود و از این نظر هم دردسر چندانی ندارد. برای محصول دهی و رشد این نهال ها باید شرایط مورد نیاز برای رشد آن ها را فراهم آورید. برای مثال باید هر ۱۵ روز یکبار آن ها را آبیاری کرده و در فاصله ۷ متری از یکدیگر قرارشان دهید.

نهال گردو ژنوتیپ ۱۲

نهال های کانادایی ژنوتیپ ۱۲ هم محبوبیت بسیاری در باغداری نوین دارند. در کل خانواده نهال های ژنو به اقتصادی بودن معروف هستند و تمامی ارقام ژنو محصول بسیاری تولید می کنند.

نهال های ژنوتیپ ۱۲ هم سالانه حدود ۳۵ کیلوگرم گردو تولید کرده و می توانند سود زیادی برای باغداران به همراه داشته باشند. این نهال ها علاوه بر تولید انبوه گردو، در برابر سرما هم مقاومت قابل توجهی از خود نشان می دهند و درست مانند نهال های چندلر دیر گل هستند و قابلیت کاشت در مناطق سردسیری را دارند.

شما می توانید نهال های ژنوتیپ ۱۲ را در ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دهید؛ اگر می خواهید که نهال های شما رشد خوبی داشته باشند و به خوبی ثمر دهند، باید حتما آن ها را در فاصله ۶ متری از هم بکارید و هر ۱۵ روز یکبار آن ها را آبیاری کنید. در صورتی که بتوانید تمامی شرایط مورد نیاز برای رشد نهال های ژنوتیپ ۱۲ را فراهم نمایید در همان سال اول کاشت به محصول دهی می رسند.

نهال های گردوی ژنوتیپ ۲۱

همانطور که توضیح دادیم، خانواده نهال های ژنو در دسته نهال های اقتصادی قرار می گیرند. این رقم نهال گردو هم سالانه به صورت میانگین چیزی حدود ۴۵ کیلوگرم گردوی خوش طعم و صادراتی تولید می کند.

شرایط مورد نیاز برای رشد این نهال ها تقریبا مشابه با نهال های ژنوتیپ ۱۲ است با این تفاوت که نهال های ژنوتیپ ۲۱ نباید در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا کاشته شوند و بالاترین ارتفاع برای کاشت این نهال ها ارتفاع ۲۸۰۰ متری بالاتر از سطح دریا است.

ضمنا این نهال ها هم برای کاشت در مناطق سردسیری مناسب اند؛ چرا که سرمای زمستان را به خوبی تاب آورده و پس از اتمام سرمای بهار شکوفه می دهند.

نهال های گردوی ژنوتیپ ۲۱

محبوبیت نهال های اصلاح شده در باغداری نوین

امروزه در باغداری نوین نهال های اصلاح شده محبوبیت بیشتری دارند؛ پس شما هم برای احداث یک باغستان تجاری و پر رونق گردو باید به سراغ نهال های اصلاح شده بروید. اگر برای انتخاب و خرید نهال های اصلاح شده دو دل هستید، باید بگوییم که در حال حاضر اکثر مهندسین کشاورزی معتقدند که این نهال ها نسبت به نهال های بذری برتری های بیشتری دارند و شما می توانید برای داشتن یک باغستان تجاری روی آن ها حساب کنید.

از جمله برتری ها و ویژگی های مثبت نهال های اصلاح شده نسبت به نهال های بذری از نظر مهندسین کشاورزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پا کوتاه بودن نهال های اصلاح شده و رسیدگی راحت تر به آن ها
  • ریشه زایی بهتر نهال های اصلاح شده و عدم نیاز به کوددهی نهال
  • نهال های اصلاح شده مقاومت بهتری در برابر سرما و خشکسالی از خود نشان می دهند
  • این نهال ها همچنین در برابر بیماری ها و آْفت ها هم مقاوم هستند
  • عمر اقتصادی بیشتر هم از دیگر مزایا و برتری های نهال های اصلاح شده نسبت به نهال های بذری است

حفظ سلامت باغات گردو با انتخاب سالم ترین نهال ها

حفظ یک باغ تجاری گردو تنها زمانی حاصل می شود که شما بتوانید بهترین و سالم ترین نهال های گردو را برای این منظور خریداری نمایید. برای تشخیص سلامت نهال های گردو شما می توانید ظاهر آن ها را مورد بررسی قرار دهید و اگر نهال های مورد نظر شما از نظر ظاهری سالم بودند و آفت و بیماری روی آن ها مشاهده نشد، می توان احتمال داد که نهال ها کیفیت بالایی داشته و سالم هستند.

البته که با احتمالات نمی توان پیش رفت؛ پس برای اطمینان از کیفیت و سلامت نهال ها شما باید به مجوزهای زیر استناد کنید:

  • کارت سلامت
  • کارت قرنطینه
  • شناسنامه

مجوزهای نامبرده جزو مجوزهای رسمی سازمان جهاد کشاورزی ایران هستند و با هدف اثبات کیفیت نهال ها صادر می شوند. صدور این مجوزها تنها بعد از بررسی های فراوان توسط مهندسین جهاد کشاورزی امکان پذیر است و هر نهالستانی توانایی به دست آوردن آن ها را ندارد.

نهالوند هم پای شما در باغداری نوین

نهالستان نهالوند از بهترین نهالستان های ایران است که آوازه محبوبیتش در کل خاورمیانه به گوش می رسد. تمامی نهال های موجود در این نهالستان از کیفیت بالایی برخوردار بوده و سازمان جهاد کشاورزی کشور هم مجوزهای مورد نیاز برای اثبات کیفیت نهال های آن را صادر کرده است.

شما می توانید برای خرید انواع نهال گردو با کیفیت و سالم و همچنین مشاهده قیمت و مشخصات نهال های مختلف گردو به آدرس اینترنتی زیرمراجعه نمایید یا نام نهالوند را در مرورگر خود جست و جو کنید.

https://nahalvand.com/product-category/walnut/

نهالوند با فراهم کردن امکان دریافت مشاوره رایگان این فرصت را برای شما عزیزان به وجود آورده که اگر در مورد خرید و انتخاب نهال های مختلف دچار تردید شده اید یا به مشورت و مشاوره بیشتری برای خرید نهال های گردو نیاز دارید با کارشناسانی خبره ارتباط برقرار نمایید. گزینه ای به نام مشاوره در این وب سایت وجود دارد که شما با کلیک روی آن به مشاورین توانمند این مجموعه متصل می شوید.

ضمن اینکه نهالوند نهال های خود را به سراسر ایران ارسال می کند و شما با خرید اینترنتی نهال های گردو از این مرکز از دو مزیت بسیار مهم زیر برخوردار می شوید:

  • قیمت رقابتی
  • ضمانت نامه به مدت ۲ سال

ارتباط با ما : ۰۹۱۴۴۸۰۱۹۳۰ – ۰۹۱۴۴۸۰۱۹۴۰

نشانی : آذربایجان غربی، میاندوآب کیلومتر ۲ جاده مهاباد ۲۰۰ متر بالاتر از سیمین بال نهالستان نهالوند

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]