فوری/ گیلانی‌ها بخوانند
فوری/ گیلانی‌ها بخوانند

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آغاز فصل بهار، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص احتمال ابتلای شهروندان گیلانی به بیماری انگلی فاسیولا هشدار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، فاسیولا یک بیماری فصلی و غیرواگیر است که هر ساله در آستانه فصل بهار خودی نشان می‌دهد و به تهدیدی برای سلامت شهروندان گیلانی تبدیل می‌شود.
این بیماری از راه نوشیدن آب آلوده و همچنین خوردن سبزیجاتی که با آب آلوده شسته یا آب پزی شده‌اند، انتقال داده می‌شود و بیشتر در شهر رشت و اطراف آن که مصرف نعناع وحشی زیاد است شیوع پیدا می‌کند.
دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مشاهده موارد مشکوک به بیماری فاسیولا در برخی از شهرهای این استان خبر داده و گفته است که این بیماری با رعایت نکات بهداشتی و ضد عفونی سبزی‌های محلی قابل پیشگیری است. 
علائمی که فاسیولا دارد، تب، خارش، ضعف، حالت تهوع، درد شکم، بزرگ شدن کبد و در نهایت تخریب کبد است. باید توجه داشت که این انگل در شست‌وشو با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین مخصوص شست‌وشویی سبزیجات از بین نمی‌رود.
دکتر رضوانی از شهروندان گیلانی خواست که سبزیجات مورد علاقه خود را در باغچه منزل یا گلدان پرورش دهند و از استفاده مدفوع دام به عنوان کود خوددداری کنند. 
یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از بیماری فاسیولا، خودداری کردن از مصرف خام سبزی های محلی مانند چوچاق، خالی واش و… است. نگهداری فرآورده‌های سبزی های محلی به مدت ۳ روز در فریرز با دمای ۲۰- درجه و همچنین اطمینان از اینکه سبزی با آب سالم آبیاری شده است، می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وجود روان آب‌ها در گیلان و احتمال استفاده برخی از خانواده‌ها از آن به جهت تأمین آب آشامیدنی، گفت: نباید از روان آب‌ها و یا آب‌های سطحی قبل از جوشاندن استفاده کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]