جشن خداحافظی با مجوز های کاغذی / کسب و کارها به آرامش رسیدند
جشن خداحافظی با مجوز های کاغذی / کسب و کارها به آرامش رسیدند

تغییر مجوز کاغذی به مجوز الکترونیکی یکتا، اقدامی است که به منظور تسهیل ارائه مجوزهای کسب و کار و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی انجام می‌شود. بنابراین، همه صاحبان مجوز و پروانه کسب باید به سرعت مجوز کاغذی خود را به مجوز الکترونیکی تبدیل کرده و شناسه یکتا را دریافت کنند.

امیر سیاح ، رییس مرکز بهبود محیط کسب وکار اعلام کرده است که تنها چند روز فرصت داریم ( از بعد از عید فطر تا ۲۵ اردیبهشت ماه ) تا حدود دو میلیون مجوز کاغذی که در دست مردم هست را به شناسه ی یکتا تبدیل کنیم. طبق قانون از ۲۶ اردیبهشت ماه ، مجوز های کاغذی در سامانه های دولتی بی اعتبار هستند. 

مجوز ها باید تبدیل به شناسه شوند تا فعالان اقتصادی بتوانند به صورت غیرحضوری از سامانه های دولتی خدمت دریافت کنند. وی افزود: همانطور که شهروندان ، خدمات غیر حضوری از بانک ها دریافت میکنند. فعالان اقتصادی هم باید بتوانند از بانک ها، آب ، برق و گاز خدمت بگیرند در ادامه به تشریح این قانون و چگونگی عمل به آن میپردازیم.

بر اساس این قانون، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد انجام فعالیت خاصی را داشته باشند، ابتدا باید پروانه کسب یا مجوز آن را دریافت کنند. این مجوزها در گذشته به صورت کاغذی صادر می شد و احتمال جعل سند و تقلب در صدور آن ها، زیاد بود. اما تبدیل مجوز کاغذی به یکتا، از سوء استفاده های احتمالی و جعل سند جلوگیری می کند. زیرا برای هر فعال اقتصادی، یک شناسه یکتای منحصر به فرد در نظر گرفته شده و در تمامی سیستم های آنلاین، ثبت خواهد شد. بنابراین صاحبان مشاغل و کسب و کارهای مختلف برای دسترسی به خدمات گوناگون، می توانند به جای مجوز کاغذی از این شناسه یکتا استفاده کنند.

از آن جایی که قرار است دولت از سال ۱۴۰۳ وارد مسیر تازه ای از ارائه خدمات آنلاین شده و اکثر خدمات خود را به صورت غیر حضوری ارائه دهد، تبدیل مجوز کاغذی به الکترونیکی یکتا برای دارندگان پروانه کسب اهمیت زیادی دارد. طبق اطلاع رسانی های انجام شده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی، تمامی کسب و کارهای و دارندگان مجوز کاغذی باید تا پایان سال ۱۴۰۲، نسبت به تبدیل مجوز کاغذی خود به مجوز الکترونیک و اخذ شناسه یکتا اقدام نمایند. زیرا عدم برخورداری از شناسه یکتا در سال ۱۴۰۳، به منزله فعالیت بدون مجوز بوده و می تواند منجر به صدور جرائم گوناگون برای مشاغل و کسب و کارها شود. تبدیل مجوز کاغذی به یکتا به صورت آنلاین و در زمان کوتاهی امکان پذیر است. بنابراین فعالان اقتصادی باید در اسرع وقت این کار را انجام دهند تا مشمول جریمه نشوند.

تبدیل مجوز کاغذی به الکترونیکی یکتا

الزام تبدیل پروانه کسب کاغذی مشاغل و کسب و کارهای مختلف به مجوز الکترونیکی، باعث شده تا بسیاری از فعالان اقتصادی کشور این کار انجام دهند. اما هنوز هم بخش قابل توجهی از صاحبان مشاغل شناخت زیادی از نحوه تبدیل مجوز کاغذی به الکترونیکی یکتا نداشته و این فرایند را انجام نداده اند. بر اساس اطلاع رسانی های انجام شده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ اکثر خدمات دولت به صورت آنلاین انجام می گیرد. پیش نیاز دسترسی به این خدمات برای کسب و کارهای مختلف هم اخذ مجوز الکترونیکی و شناسه یکتا است. بنابرابن صاحبان مشاغل و کسب و کارهای مختلف باید تا پایان سال ۱۴۰۲، اقدامات لازم را جهت تبدیل مجوز کاغذی به یکتا انجام دهند. این فرایند ساده بوده و تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد. بنابراین بهتر است در اسرع وقت نسبت به تبدیل پروانه کسب کاغذی به مجوز الکترونیک اقدام کنید تا مشمول جرایم احتمالی نشوید.

برای تبدیل مجوزهای کاغذی به نمونه الکترونیکی و اخذ شناسه یکتا، نیازی به طی کردن مراحل پیچیده و دشواری ندارد. بلکه با مراجعه به سایت درگاه ملی مجوزها و انجام یک سری اقدامات ساده، می توانید شناسه یکتای خود را دریافت کنید. 

منبع:

درگاه ملی مجوز ها

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]