آمادگی ۱۰ هزار میلیارد دلار سهام برای عرضه در بورس
آمادگی ۱۰ هزار میلیارد دلار سهام برای عرضه در بورس

محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران اعلام کرده است که در حال حاضر بورس تهران بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سهام آماده عرضه اولیه دارد. در صورتی که ارزش معاملات بورس افزایش یابد، عرضه این سهام‌ها آغاز خواهد شد.

در حال حاضر، ارزش معاملات بورس تهران در پایین‌ترین سطح قرار دارد و معاملات بازار با حجم کمتری انجام می‌شود. بساط عرضه‌های اولیه نیز به مدت طولانی بسته شده است و این موضوع نیز تأثیر قابل توجهی بر عملکرد بازار دارد. اهالی بورس در حال حاضر سؤالی دارند که در چه زمانی عرضه‌های اولیه مجدداً آغاز خواهند شد؟

 محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران گفت: بورس تهران در حال حاضر بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان سهام آماده عرضه اولیه دارد که در صورت بالا رفتن ارزش معاملات بورس عرضه آنها آغاز می‌شود.          

ارزش سهام عرضه اولیه

او همچنین در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: این موضوع تا حد زیادی به ارزش سهام عرضه اولیه نیز دارد؛ چرا که برخی از عرضه‌های اولیه ارزشی بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان دارد که در شرایط حال حاضر بازار گنجایش آن را ندارد. 

موضوع دیگری که‌این روزها مطرح شده، نگرانی‌ها بابت دخالت برخی افراد در روند معاملات در صورت حذف بازارگردانان است.

مدیرعامل بورس تهران درباره حذف الزام بازارگردانی ناشران نیز گفت: سهم ارزش معاملات بازارگردانان نسبت به کل ارزش معاملات در بازار دوم بورس تهران تنها ۲٫۵ درصد است و این موضوع نمی‌تواند تغییری در نقدشوندگی سهام ایجاد کند. ضمن اینکه قرار نیست بازارگردانی به طور کامل و آنی از بین برود.         

گودرزی، مدیرعامل بورس تهران در رابطه با توقف عرضه‌های اولیه، گفت: تصمیم اتخاذ شده برای توقف عرضه‌های اولیه بر اساس خرد جمعی و شرایط بازار گرفته شده، به طوری‌که وقتی که عرضه ای انجام می‌شود باید به بازار فرصت داد تا آن عرضه اولیه را هضم کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد به محض مهیا شدن بازار و معقول شدن ارزش معاملات، عرضه‌های اولیه با هماهنگی سازمان بورس مجدا از سر گرفته ‌شود.

سه قاعده برای بازار پایه

در ادامه این نشست، محمد علی شیرازی، مدیرعامل فرابورس در خصوص مصوبه اخیر بازارگردانی، با بیان این که سه قاعده برای بازارپایه وجود دارد، تاکید کرد: اولین قاعده مربوط به بانک، بیمه و نهادهای مالی بوده و دومین قاعده مرتبط با شرکت‌هایی است که سرمایه آنها از یک حدی بزرگتر و تعداد سهامداران آنها بیشتر است.

مدیرعامل فرابورس افزود: سومین قاعده متعلق به ناشرانی است که سهامداران قابل توجه اما نقدشوندگی کمتری دارند. البته شرکت‌هایی که نقدشوندگی قابل توجهی دارند، نیاز به این موضوع ندارند.

تغییر دامنه نوسان

وی در رابطه با دامنه نوسان اظهار داشت: افزایش دامنه نوسان به نقدشوندگی کمک چندانی نخواهد کرد. مهم ترین موضوع این است که شکاف قیمتی نمادهای متقاضی عرضه و تقاضا به واسطه بازارگردان پر شود.

اقتصاد باید از بانک محوری فاصله بگیرد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که بازار سرمایه بازاری مطمئن برای تامین مالی پروژه‌های مهم و اساسی در کشور است، اظهار داشت: مدیران بازار سرمایه از سال‌های گذشته با تدوین برنامه‌های مدون و همچنین ایجاد و راه‌اندازی ابزارهای جدید مالی و دعوت مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با کمک گرفتن از این ابزارها، مسیر را برای جذب سرمایه‌ها فراهم کرده و هر کدام می‌توانند منبع خوبی برای تامین مالی هر یک از پروژه‌های مهم و بنیادی در کشور باشد.

حرکت به سمت بازار سرمایه

طغیانی در ادامه، تامین مالی از مسیر بازار سرمایه را مهم خواند و افزود: تامین مالی از این بازار، علاوه بر این که به رشد اقتصاد در کشور کمک می‌کند بلکه می‌تواند موجب تکمیل پروژه های نیمه‌تمام شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این که اقتصاد باید از بانک محوری فاصله بگیرد و جذب بازار سرمایه شود، افزود: ارتقای ضریب نفوذ بازار سرمایه در اقتصاد، افزایش سهم بورس در تامین مالی بلندمدت، پر رنگ کردن نقش بازار سهام در تامین مالی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و افزایش شفافیت در بازار به منظور جذب بیشتر منابع مالی خرد از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در اصلاح و بهبود بازار سرمایه است.

 

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]