تداوم بحران آب / برای عبور از خشکسالی چه اقدامی نیاز است؟
تداوم بحران آب / برای عبور از خشکسالی چه اقدامی نیاز است؟

کشور ما با وجود بارش هایی که داشته است، همچنان با وضعیت کم آبی دست و پنجه نرم می کند.

ایران یکی از کشورهایی است که سد آب بسیاری دارد و باوجود این ذخایر آب، همچنان، کمبود آب و خشکسالی احساس می شود.

مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری بر اهمیت پایش در موضوع مدیریت منابع آبی کشور تاکید کرد و گفت:حکمرانی آب تعاریف خاص حوزه خود را دارد و در این باره اقدامات کاربردی‌تری در دستورکار قرار داد.

محمد حاج رسولی‌ها، بر اهمیت پایش در موضوع مدیریت منابع آبی کشور تاکید کرد و گفت: معضل و چالش اصلی در پیشبرد این مساله، ایجاد و فراهم‌سازی ابزارهای اندازه‌گیری مناسب و کاربردی است.

وی افزود: در این زمینه شرکت مدیریت منابع آب با همکاری شرکت توانیر اقدامات خوبی را آغاز کرده به طوری که با محاسبه میزان مصرف انرژی، میزان مصرف آب در چاه‌های کشاورزی تعیین می‌شود و این امکان وجود دارد با ابزارهایی چون کنتورهای حجمی این امر بررسی شود.

مشاور وزیر نیرو و مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) تاکید کرد: انجام محاسبات بسیار مهم‌تر از عدد و رقمی است که در نهایت اعمال می‌شود.

حاج رسولی‌ها در ارزیابی بهترین و کاربردی‌ترین روش برای عبور از دوران خشکسالی و مدیریت منابع آبی کشور اضافه کرد: در حوزه مدیریت منابع آبی تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است اما در زمینه حکمرانی آب آنطور که باید پیش نرفته‌ایم.

مشاور وزیر نیرو و مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) با بیان اینکه مدیریت منابع آبی و حکمرانی آب دو موضوع متفاوت از یکدیگر است، خاطرنشان: حکمرانی آب تعاریف خاص حوزه خود را دارد و در این باره اقدامات کاربردی‌تری در دستورکار قرار داد به‌طوری که باید در مرحله نخست در بدنه دولت یکپارچگی ایجاد کنیم.

وضعیت بارش‌ها در فصل پاییز امسال امیدوارکننده نبود و در زمستان هم در نیمه نخست بهمن با وجود بارش‌ها نتوانسته وضعیت حجم مخازن برخی سدهای کشور را بهبود دهد.

بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۳ بهمن در حالی به ۷۲.۷ میلیمتر رسید که در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۵ساله که ۱۱۶.۲ میلیمتر بارش داشته‌ایم ۳۷ درصد کاهش دارد.

متأثر از وضعیت بارشی کشور حجم آب موجود در سدهای کشور در ۱۶ سد همچنان نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

این سدها کدام‌اند؟

بر اساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، سد رودبال داراب در استان فارس با داشتن یک میلیون مترمکعب موجودی آب از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴ بهمن با کاهش ۹۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال روبرو شده و میزان پرشدگی فعلی این سد هم یک درصد است.

چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴ بهمن ۳۴ میلیون مترمکعب (یک میلیون مترمکعب کاهش نسبت به هفت بهمن) موجودی آب دارند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷۴ درصد (یک درصد رشد نسبت به هفت بهمن) کاهش دارد. میزان پرشدگی چاه نیمه‌ها به ۲ درصد کاهش‌یافته است.

سد دوستی خراسان رضوی هم ۵۷ میلیون مترمکعب (یک میلیون متر کاهش نسبت به هفت بهمن) آب دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۰ درصد کاهش دارد و میزان پرشدگی آن ۵ درصد است.

سد شمیل و نیان در استان هرمزگان با ۱۴ میلیون مترمکعب (بهبود ۲ میلیون مترمکعبی نسبت به هفت بهمن) موجودی آب با کاهش ۶۸ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال روبه‌رو شده و درصد پرشدگی کنونی این سد ۱۴ درصد است.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]