کنترل پایش الکترونیکی آب‌های تحت‌نظارت ایران وارد فاز نهایی شد
کنترل پایش الکترونیکی آب‌های تحت‌نظارت ایران وارد فاز نهایی شد

نازی، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مطالعات کنترل پایش الکترونیکی آب‌های تحت نظارت جمهوری اسلامی ایران که از سه سال پیش آغاز شده، اکنون وارد فاز نهایی شده است.

به گزارش بازار، مجید علی‌نازی عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان در جریان بازدید از بنادر شهرستان عسلویه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مطالعات کنترل پایش الکترونیکی آب‌های تحت نظارت جمهوری اسلامی پس از اتمام مطالعات و طی فرایندهای موردنیاز به منظور کنترل و پایش حرکت تمام شناورها در آب‌های تحت نظارت جمهوری اسلامی و همچنین آب‌هایی که جمهوری اسلامی قصد اجرا خدمات امداد و نجات دریایی دارد اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: در این طرح سعی می‌شود تا نظارت‌ها به صورت الکترونیکی، یکپارچه و مستمر انجام شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: برای این کار نیاز است تا با استفاده از تجهیزات وی. تی. اس (ایستگاه‌های کنترل ترافیک ساحلی)، ای. آی. اس ساحلی، ای. آی. اس ماهواره‌ای و سایر سیستم‌های موقعیت یاب و ارتباطاتی و یکپارچه سازی به سیستم یکپارچه یا مانیتورینگ تبدیل شود.

علی‌نازی ادامه داد: مهم‌ترین مزیت کنترل پایش الکترونیکی آب‌های تحت نظارت جمهوری اسلامی پاسخگویی سریع و موثر به شرایط اضطرارهای دریایی است.

به گفته وی، با اجرا این سیستم در صورت وقوع اضطرار برای یک شناور، شناورها و امکانات اطراف موقعیت حادثه رصد و نسبت به اعزام هر چه سریع آنها اقدام می شود.

علی‌نازی افزود: همچنین در صورت بروز لکه‌های نفتی، با طرح کنترل پایش الکترونیکی آب‌های تحت نظارت لکه نفتی ردیابی و نسبت به آغاز عملیات پاک‌سازی اقدام می‌شود.

وی بیان کرد: با اجرا طرح کنترل پایش الکترونیکی آب‌های تحت نظارت جمهوری اسلامی در صورت وقوع مفقودی در دریا می‌توان با شبیه‌سازی به موقعیت فرد مفقود پس از گذشت یک بازه زمانی مشخص پی برد و عملیات جست و جو را با دقت و سرعت بیشتری بیشتری اجرا کرد.

علی‌نازی عنوان کرد: در این طرح همچنین نوع تجهیزات موردنیاز بنادر و محل جانمایی آنها به صورت دقیق مشخص می‌شود.

علی‌نازی ادامه داد: به فراخور اهمیت منطقه عسلویه مدیران کل دریایی کشور در این منطقه گرد هم آمدند تا برای بهبود خدمات رسانی با یکدیگر هم افزایی و همفکری کنند.

وی بیان کرد: در حضور مدیران کل دریایی با برنامه های زیربنایی و بررسی حوادث و اتفاقات که در چند سال اخیر در منطقه رخ داده برنامه‌ریزی منجسم‌تری در راستای بهبود خدمات رسانی به بنادر و کاهش خطرات و ریسک‌های آن انجام خواهد شد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در همین راستا یک سری تجهیزات و امکاناتی که در اختیار منطقه قرار داده شده که بخشی از آن شامل ۲ شناور چندمنظوره پایش است.

علی‌نازی ادامه داد: در اجرا طرح آمایش تجهیزات نیز یک آتشخوار بزرگ و فوق تخصصی به این منطقه اختصاص داده شد که اکنون در مرحله عقد قرارداد ساخت قرار دارد.

وی اضافه کرد: ایستگاه‌های بیشتری برای شناورهای ناجی اختصاص داده می‌شود تا وضعیت امدادرسانی و جست و جو و نجات در آب‌های خلیج‌فارس و به ویژه منطقه عسلوبه از لحاظ کمی و کیفی توسعه پیدا کند.

همچنین علی نازی در جریان بازدید از بندر پتروشیمی پارس در عسلویه نیز اظهار کرد: بخاطر حساسیت کالاهای تخلیه و بارگیری شده در بنادر فعالیت مرکز پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی در این نوع بنادر حائز اهمیتی ویژه است.

وی بیان کرد: بر همین اساس در تمدید مجوز فعالیت این نوع بنادر یکی از مولفه های اصلی برای تمدید داشتن مرکز فعال پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی است.

به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، برخی از بنادر نیز با انتخاب شرکت راهبری اقداماتی در این زمینه انجام دادند ولی در تمدید مجوز فعالیت بنادر ملاک ارزیابی وجود مرکزی فعال در زمینه پیشگیری و مقابله با آلودگی‌های دریایی است.

علی‌نازی ادامه داد: توجه به محیط زیست دریایی از اولویت‌های نخست سازمان بنادر و دریانوردی است بر همین اساس موضوع آماده به کار بودن بنادر برای مقابله با آلودگی‌های دریایی به شکلی ویژه دنبال می‌شود.

وی افزود: در بنادر باید تجهیزات موردنیاز مقابله با آلودگی های دریایی تامین باشد تا بتوانند در صورت لزوم واکنش فوری و مناسبی برای پاسخگویی به آلودگی داشته باشند.

گفتنی است، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با هیات همراه در سفری ۲ روز صبح امروز وارد عسلویه شده تا وضعبت بنادر مختلف این شهرستان را از نزدیک مورد بررسی وارزیابی قرار دهد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]