پیشنهاد کاهش ۴۰ درصدی مالیات / بازارهای غیرمولد برای سرمایه گذاران جذاب شدند
پیشنهاد کاهش ۴۰ درصدی مالیات / بازارهای غیرمولد برای سرمایه گذاران جذاب شدند

در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم پیشنهاد کاهش ۴۰ درصدی مالیات تولید مطرح شده که این اقدام درستی است. باید در راستای حمایت از تولید و هدایت منابع مردم به سمت تولید، به سمت جذابیت تولید حرکت کنیم که با کاهش مالیات تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد به این مزیت خواهیم رسید. در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که تا این اندازه از بخش تولید مالیات اخذ شود. کاهش مالیات عملکرد تولید اقدام درستی است که می‌تواند به بهبود جایگاه این بخش در کشور منجر شود.

میثم زالی؛ مدیر سابق کارگروه رفع موانع تولید وزارت صمت درباره لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به خبرنگار گسترش نیوز گفت: متاسفانه در شرایط فعلی بازارهای غیرمولد از جذابیت بیشتری نسبت به بخش تولید برخوردارند. به همین دلیل، افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بخش‌هایی غیر از تولید به‌کار بیندازند. هر سیاستی که بتواند به جذب سرمایه‌ها به بخش‌های مولد اقتصاد منجر شود، به نفع کشور است. باید با تکیه بر مالیات بر عایدی سرمایه و لایحه فوق، به سمت کاهش جذابیت فعالیت‌های غیرمولد برویم. بخش‌های غیرمولد از یک سو به لحاظ مالیات، تامین اجتماعی و… محدودیتی برای سرمایه‌گذار ایجاد نمی‌کنند و از طرف دیگر، سوددهی بالایی هم دارند. به همین دلیل، افراد تمایل زیادی به فعالیت در این حوزه‌ها دارند.

میثم زالی با اشاره به جزییاتی از لایحه یادشده بیان کرد: وضع عوارض و مالیات برای بخش‌های غیرمولد که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده، روش خوبی است. به‌طور مثال، سرمایه‌گذاری در بازار دلار حدود ۴۰ درصد سود دارد، اما هیچ تولیدی در این سطح سوددهی ندارد. در شرایطی که این سودها از مالیات معاف هستند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم، مردم به تولید رغبت داشته باشند.

وی در تشریح راهکارهای تحقق شعار سال اظهار کرد: اگر می‌خواهیم شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را تحقق ببخشیم، باید اتفاقات جدی و گسترده‌ای در اقتصاد کشور صورت دهیم. دولت و مجلس با سیاست‌گذاری‌های صحیح باید حاشیه سود بازارهای غیرمولد را به‌نحوی پایین بیاورند که بخش تولید جذابیت بیشتری پیدا کند. یکی از محورهای کلیدی حمایت دولت نیز همین رویکرد افزایش جذابیت بخش مولد اقتصاد با کاهش مالیات تولید و افزایش ریسک فعالیت‌های غیرمولد است که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به هر دو بخش پرداخته شده است.

لزوم تصویب سریع‌تر لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس

زالی در پایان تاکید کرد: باتوجه به پشنهاداتی که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده، مبنی بر کاهش ۴۰ درصدی مالیات عملکرد تولید و افزایش مالیات بخش‌های غیرمولد اقتصاد می‌توان گفت این لایحه مهم‌ترین لایحه دولت در تحقق شعار سال می‌تواند باشد. شرطش این است که این لایحه تبدیل به قانون شود و در عمل این اتفاقات رخ دهد. به‌درستی در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم دولت پیشنهاد داده که اقداماتی در راستای افزایش حاشیه سود تولید و کاهش جذابیت بخش‌های غیرمولد اقتصاد به اجرا بگذاریم. نیاز است مجلس فعلی در آخرین روزهای عمرش به بررسی این لایحه بپردازد و با تصویب آن بستر را برای بهره‌مندی کشور از مزیت‌های حمایت عملی از تولید فراهم کند.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]