روش های نماشویی ساختمان کدام ها هستند؟
روش های نماشویی ساختمان کدام ها هستند؟
بهترین روش برای شستشو و نظافت نما چیست؟ آیا می توان از یک روش ثابت برای شستشوی تمامی نماها استفاده کرد؟

انتخاب روش مناسب برای تمیز کردن ساختمان ضروری است، چراکه اگر شیوه های نادرست به کار گرفته شوند، ممکن است به نمای ساختمان آسیب وارد شود، به خصوص اگر ساختمان قدیمی باشد. علاوه بر آن انواع مختلفی از کثیفی وجود دارد که همه به یک طریق پاک نمی شوند و برخی برای پاک شدن به شیوه هایی قوی تر نیاز دارد. در این مقاله قصد داریم تا بهترین روش ها برای انجام نماشویی ساختمان بپردازیم.

بهترین روش های نماشویی ساختمان

سه روش اصلی برای تمیز کردن نمای ساختمان وجود دارد: روش های آبی، محلول های شیمیایی و به کارگیری دستگاه های ساینده. با این حال، روش آخر که شامل سنباده زدن و سندبلاست می شود، برای تمام سطوح کاربرد ندارد و تنها زمانی باید آن را به کار گرفت که میزان کثیفی یا آلودگی بالا باشد. در صورتی که این روش بدون توجه به نوع مصالح نما انتخاب شود، ممکن است به آن آسیب وارد کند. بهترین روش های نماشویی ساختمان، پاک کردن با آب و محلول های شیمیایی است. این دو گزینه به نسبت بی خطر هستند و روش هایی موثر و مفید شناخته می شوند.

شستشوی نمای ساختمان به وسیله آب

متخصصان از سه روش که بر مبنای آب هستند، استفاده می کنند تا نماهای مختلف را از آلودگی پاک کنند:

  • شستشوی نما با فشار آب
  • نماشویی با بخار
  • خیساندن

روش های مبتنی بر آب زمانی که به درستی اجرا شوند، کم هزینه و ساده ترین نوع تمیز کردن نما هستند و روشی محافظه کارانه شناخته می شوند. به وسیله این روش می توانید انواع کثیفی و آلودگی را از محیط پاک کنید. با این حال باید ابتدا جنس مصالح بررسی شود و سپس، این روش انتخاب گردد.

روش های نماشویی ساختمان کدام ها هستند؟

شستشوی نما با واترجت

یکی از رایج ترین روش های مبتنی بر آب، شستشوی تحت فشار است که معمولا به وسیله دستگاه واترجت انجام می شود. شستشوی نمای ساختمان با واترجت با فشاری قابل تنظیم صورت می گیرد. این دستگاه فشاری معادل ۱۰۰ تا ۴۰۰ psi بر سطح نما اعمال می کند. برای برخی از سطوح ابتدا فشار آب کم اعمال می شود و سپس با یک برس لکه های سرسخت پاک می شوند.

در کنار فشار آب از یک شوینده غیر یونی نیز استفاده می شود تا سطوح روغنی و چرب را پاک کنند. به کار گرفتن صابون یا سایر شوینده های خانگی برای تمام سطح قابل استفاده نیستند و بر روی بسیاری از نماهای سنگی رسوبات صابون باقی می ماند و حالتی زشتی ایجاد می کند.

نماشویی ساختمان به روش خیساندن

این روش معمولا زمان بیشتری نیاز دارد. ابتدا مه پاشی در چند روز انجام می شوند تا آلودگی ها موجود روی سطح شل شوند. این روش به ویژه برای نقاطی از ساختمان مناسب است که در معرض باران قرار نمی گیرند و اگر همراه با فشار آب استفاده شود، به نتیجه ای عالی دست پیدا خواهیم کرد. البته، اگر به دنبال شیوه های سریع تری هستید شستشوی نما با طناب و واترجت را به شما پیشنهاد می کنیم.

شستشوی نما با بخار

یکی دیگر از روش های نماشویی ساختمان مبتنی بر آب، نماشویی با بخار است. این روش برای تمامی سطوح قابل اجرا نیست، منتها برای از بین بردن رسوبات خاک و گیاهانی مانند پیچک روشی موثر شناخته می شود. همچنین، برای سطوح سنگی که نسبت به محلول های شیمیایی حساس هستند گزینه مناسبی خواهد بود.

شستشوی نما با بخار

به کارگیری محلول های شیمیایی در نماشویی

پاک کننده های شیمیایی برای از بین بردن لکه های سرسخت موثر هستند که از محلول های شیمیایی برای از بین بردن رنگ، پوشش ها چسبی، لکه های رسوبی و گرافیتی می توان استفاده کرد. پاک کننده اسیدی بر روی آجرهای بدون لعاب، بتن، گرانیت و اکثر ماسه سنگ ها موثر است. پاک کننده های قلیایی برای سنگ های حساس تر مانند سنگ آهک، سنگ مرمر، گرانیت و ماسه سنگ آهکی به کار گرفته می شوند، چراکه این نوع سنگ ها نسبت به اسید واکنش منفی نشان می دهند.

هر دو نوع پاک کننده های اسیدی و قلیایی بر روی سطح اسپری می شوند. محلول باید برای مدتی روی سطح باقی بماند تا بتواند لکه ها و آلودگی را به خوبی پاک کند. معمولا مواد قلیایی به نسبت پاک کننده های اسیدی، زمان بیشتری نیاز دارند. سپس، با دستمال های مخصوص و آب سطح پاک خواهد شد.

شیوه های آماده سازی محیط برای نماشویی

خدمات نماشویی نیازمند آماده سازی است. پیش از شروع پروژه، متخصصان کارویس در محل حضور پیدا می کنند تا نوع مصالح به کار رفته در نما را بررسی کنند. شناخت انواع مصالح ضروری خواهد بود. به عنوان مثال، برخی از سنگ های آهکی ممکن است شبیه به ماسه سنگ به نظر برسند یا آنچه که شبیه سنگ طبیعی به نظر می رسد، امکان دارد سنگ ریخته گری یا بتن باشد. علاوه بر آن، برخی از آجرها ممکن است حاوی ناخالصی هایی مانند ذرات آهن باشند که می توانند با مواد پاک کننده خاصی واکنش دهند و در نتیجه لکه های بدی روی سطح ایجاد شود. در اینجا است که تجربه کاری وارد عمل می شود. اگر کار را به دستان افراد حرفه ای و مجرب بسپارید، دیگر لازم نیست نگران چنین مسائلی باشید.

ترمیم و نماشویی

بهترین زمان برای نماشویی در هوای گرم و پس از تعمیرات نما است. اگر متخصصان تشخیص دهند که نما نیاز به ترمیم دارد، ابتدا باید مراحل ترمیم انجام شود. برای مثال اگر شستشوی نما با واترجت پیش از تعمیرات نما انجام شود، آب از طریق آجرها یا سنگ های ترک خورده و درزهای ملات خراب وارد ساختمان شده و در نهایت فولاد و بخش های فلزی ساختار ساختمان زنگ می زند. البته اگر نمای ساختمان به طور کل در وضعیت خوبی باشد، شستشوی نما با آب می تواند با آشکار کردن ترک های مویی و سایر عیوب کوچک و همچنین حذف ملات های سست شده از درزها کمک کند و انجام کار ترمیم را تسهیل بخشد.

ترمیم و نماشویی

بهترین زمان برای انجام نماشویی

پیشنهاد ما انتخاب فصول گرم سال است. اگر روش های مبتنی بر آب انتخاب شوند، بهتر است دمای محیط کمتر از ۷ درجه سانتی گراد نباشد. اگر هوا سرد تر باشد این امکان وجود دارد که آب و رطوبت درون شکاف ها و درزها یخ بزند و ترک خوردگی و پوسته شدن را افزایش دهد. این مسئله ای خطرناک خواهد بود و برای رعایت ایمنی بهتر است دمای محیط بالای باشد. همچنین مواد پاک کننده شیمیایی در دمای بالای ۱۰ درجه سانتی گراد بهتر عمل می کنند و خشک شدن سطح نما با سرعت بیشتری انجام می شود.

انجام بررسی های اولیه

قبل از شروع نظافت نما، متخصصان ابتدا بخش کوچکی را برای آزمایش انتخاب می کنند. این کار باعث می شود تا شدت آلودگی و کثیفی مشخص شود و بر اساس همان بتوانند پاک کننده های شیمیایی مناسبی را انتخاب کنند. متخصصان پاک کننده ها را روی بخش انتخابی از سطح نما قرار می دهند و منتظر می مانند تا واکنش آن را ببینند. البته، در زمان آزمایش نیز باید احتیاط کرد. برای مثال، اگر مواد مبتنی بر هیدروکلریک روی سنگ های تراشیده بیش از حد باقی بماند، رنگ سنگ تغییر کرده و لکه ای سفید بر روی آن باقی خواهد ماند.

به کار گیری فشار آب خیلی زیاد، روشی نادرست برای نماشویی

اشاره کردیم یکی از روش های نماشویی ساختمان، استفاده از فشار آب یا واترجت است. با این حال باید میزان فشار آب به درستی انتخاب شود. اگر از فشار آب بسیار بالا استفاده کنید یا غلظت پاک کننده شیمیایی بیش از حد توصیه شده باشد، به نما آسیب وارد خواهد شد. برای نماهای شیشه ای، مرمر، ماسه سنگ و سایر سنگ های نرم حتما باید دقت شود که میزان فشار آب پایین باشد.

اگر ساختمان شما قدیمی است، این امکان وجود دارد که برخی از قسمت ها به تعمیر یا تعویض نیاز داشته باشند. بنابراین ممکن است تمامی نقاط به درجه یکسانی از تمیزی دست پیدا نکنند. به عنوان مثال، اگر رنگ آجر از بین رفته یا دچار فرسودگی شده باشد، لازم است که ترمیم شود و این مسئله باعث می شود تا آجرهای جدید با آجرهای قدیمی یکسان نباشند. با این حال، تشخیص این کار را باید به متخصصان سپرد تا بتوانند از بهترین مصالح برای ترمیم استفاده کنند.

سخن پایانی

بهترین روش های نماشویی ساختمان را در این مقاله بررسی کردیم. به کارگیری آب و محلول های شوینده، روش هایی موثر و کاربردی هستند. سندبلاست نیز یکی از روش های نماشویی شناخته می شود اما نمی توان از آن به طور گسترده استفاده کرد و تنها برای پاکسازی برخی از سطوح مناسب خواهد بود. تشخیص روش مناسب برای پاکسازی نمای خود را به متخصصان کارویس بسپارید و همین امروز با کارشناسان ما در تماس باشید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]