نکات مهم درباره تکالیف مالیاتی اشخاص حقیقی
نکات مهم درباره تکالیف مالیاتی اشخاص حقیقی
مودیان مالیاتی موظفند در راستای فعالیت قانونی کسب و کار خود به قوانینی که اداره امور مالیات وضع کرده است احترام گذاشته و به آن ها جامه عمل بپوشانند. اداره امور مالیات کسب و کا ها را بر اساس ماهیتی که دارند به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم کرده است و هر یک از آن ها موظف به انجام تکالیف مالیاتی مشخصی هستند.

در گذشته اداره مالیات رویکرد سختگیرانه ای نسبت به تکالیف مالیاتی اشخاص حقیقی از خود نشان نمیداد. دلیلش هم آن بود که قوانین مالیاتی ویژه اشخاص حقیقی پیچیدگی زیادی نداشت و طبیعتا اجرای آن نیز چالش برانگیز نبود.

در چند سال اخیر، درآمد عمده دولت از بخش مالیات است و دولت جهت ایجاد سیستم مالیاتی یکپارچه و جلوگیری از فساد مالی در کشور، تصمیم گرفته است که رویکرد خود را برای اجرای قوانین مالیاتی توسط مودیان تغییر دهد. از این رو، از چند سال گذشته تا به امروز شاهد قوانین پیچیده مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی بوده ایم. برخی از تکالیف مالیاتی اشخاص حقیقی به عبارت زیر است:

تشکیل پرونده مالیاتی واجب است!

مودیان گرامی، دیگر زمانی که اشخاص بدون تشکیل پرونده مالیاتی میتوانستند فعالیت اقتصادی داشته باشند به پایان رسیده است. امروزه، هر کسب و کاری که اقدام به دریافت دستگاه کارتخوان نماید ناچار به تشکیل پرونده مالیاتی است. بنابراین، تشکیل پرونده مالیاتی مهمترین قدم برای اجرای تکالیف مالیاتی است.

تنظیم و ارسال اظهارنامه های مالیاتی در زمان مقرر

اظهارنامه مالیاتی عملکرد نشاندهنده عملکرد مالی کسب و کار شما طی یک دوره مالی است که توسط خود مودی ابراز میشود و مهمتر از همه اظهارنامه مالیاتی مبنای اصلی تعیین مبلغ مالیات کسب و کارها توسط ممیزان است. در گذشته، اظهارنامه های عملکرد به صورت اینترنتی نبود و افراد میبایست به صورت کاغذی فرم اظهارنامه ها را پر کرده و برای اداره مالیات ارسال میکردند.

ولیکن از سال ۱۳۹۱ به بعد تنظیم و ارسال اظهارنامه های مالیاتی به صورت اینترنتی و از طریق سامانه های الکترونیکی انجام میشود و این موضوع باعث تسهیل تنظیم و تحریر اظهارنامه های مالیاتی شده است. در صورتی که اشخاص حقیقی نسبت به انجام صحیح و به موقع تکالیف مالیاتی خود کوتاهی ورزند، محکوم به پرداخت جریمه های مالیاتی خواهند شد.

در گذشته مودیان از جرائم مالیاتی هراس نداشتند زیرا در اکثر مواقع بخشودگی ۱۰۰% به جرایم آن ها تعلق میگرفت؛ یعنی جرایم شان پس از مدتی به صورت تمام و کمال بخشیده میشد؛ در حالی که اخیرا اداره امور مالیاتی سقف بخشودگی مالیاتی ۷۰% قرار داده است و آن هم در شرایط خاص.

ثبت نام در سامانه مودیان

در گذشته، بانک صورت حساب های مودیان را فقط در اختیار خودشان قرار میداد، در حالی که اخیرا بانک مرکزی صورت حساب های بانکی را به صورت اتوماتیک در اختیار اداره مالیات قرار میدهد و هیچ راه فراری از مشخص شدن عملکرد مالی مودیان نیست.

اداره مالیات برای محکم کاری و اطمینان از صحت اطلاعات و فرآیند مالی که مودیان طی میکنند، سامانه ای را طراحی کرده است که تمامی مودیان موظفند صورت حساب های خرید و فروش خود را در کارپوشه مربوطه بارگزاری کنند. در این صورت اداره مالیات میتواند از قانونی بودن فعالیت های تجاری شما اطمینان حاصل کند زیرا فعالیت تجاری طرفین معاملات بررسی میشود.

ثبت نام در سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی

ارسال صورت معاملات فصلی

اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس سطح درآمدشان به سه دسته تقسیم میشوند. گروه اول گروهی هستند که درآمدشان بیش از ۳۰ میلیارد در سال است. این اشخاص موظفند صورت وضعیت خرید و فروش های مربوط به هر فصل را برای اداره مالیات ارسال کنند. صورت معاملات جهت شفاف سازی حجم معاملات کسب و کار ها و بررسی دقیق تر آن ها توسط ممیزان مالیاتی است و نیازی به پرداخت هزینه توسط مودی مالیاتی نیست.

مالیات تکلیفی را جدی بگیرید

مالیات تکلیفی به تازگی به شدت مورد توجه اداره مالیات قرار گرفته است و در گذشته به این اندازه به آن پرداخته نمیشد. این نوع مالیات به درآمد اشخاص تعلق میگیرد. مالیات حقوق، مالیات اجاره ملک، مالیات حق الوکاله، درآمد نقل و انتقال ملک و هر قرارداد دیگری که موجب کسب درآمد و سرمایه شود مشمول مالیات تکلیفی است و سهل انگاری در پرداخت آن ممکن است غیر قابل جبران باشد.

مالیات تکلیفی به درآمد افراد تعلق میگیرد

نتیجه گیری

در گذشته افراد صرفا مشغول درآمد زایی بودند و مدیریت یک کسب و کار آنقدر ها هم کار پیچیده و گاها طاقت فرسایی نبود. این روزها، برای مدیریت موفق یک کسب و کار و رسیدن به سودآوری پایدار، صرفا درآمد زایی کافی نیست یا بهتر است بگوییم درآمدزایی بدون کسب آگاهی درباره قوانین تجاری، مالیاتی و اصول مدیریت کسب و کار پایدار نخواهد بود و دیر یا زود به چالش های جدی برخواهد خورد.

کسب دانش درباره قوانین مالیاتی یا باید توسط خودتان صورت بگیرد یا باید از یک متخصص و مشاور مالیاتی کمک گرفته شود. اگر زمان یا علاقه به یادگیری مباحث مالی و مالیاتی ندارید میتوانید از فعالان این حوزه مشاوره دریافت کنید تا در چالش های مالیاتی که نتیجه آن پرداخت جرایم مالیاتی سنگین و پرداخت مالیات اضافه تر است در امان باشید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 3 میانگین: 5]