تعطیلی شنبه ها در انتظار شورای نگهبان / سر بانک ها بی کلاه ماند
تعطیلی شنبه ها در انتظار شورای نگهبان / سر بانک ها بی کلاه ماند

تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه ها، در صورتی اجرایی خواهد شد که از سوی شورای نگهبان تأیید شود و در صورت تأیید، شاید آن‌طور که اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته اگر شورای نگهبان در ۱۰روز آینده، مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعطیلات هفته‌ها را تأیید و رئیس مجلس ابلاغ کند تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال اجرایی شود.

با تصمیم جدید مجلس، روزهای تعطیل کشور به جمعه و شنبه تغییر کرده است. اما سوالی که ذهن بسیاری از مردم را مشغول کرده است این است که آیا بانک‌ ها در روز شنبه تعطیل خواهند بود یا خیر؟

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال گفت: بانک ها استثنا هستند و شنبه ها تعطیل نمی شوند.

تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه ها، در صورتی اجرایی خواهد شد که از سوی شورای نگهبان تأیید شود و در صورت تأیید، شاید آن‌طور که اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته اگر شورای نگهبان در ۱۰روز آینده، مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعطیلات هفته‌ها را تأیید و رئیس مجلس ابلاغ کند تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال اجرایی شود.

پس از بحث و بررسی در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مصوبه ای را تصویب کردند که بر اساس آن، روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته در نظر گرفته خواهند شد. ولی این مصوبه باید قبل از اجرایی شدن، مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد.

تعطیلی شنبه از نظر اقتصادی برای کشور مفیدتر خواهد بود

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب تعطیلی روز شنبه گفت: امروز در مجلس با کلیات تعطیلی شنبه موافقت شد. قطعاً به جزییات این قانون هم پرداخته خواهد شد. قرار است این قانون به شورای نگهبان برود و قطعاً اصلاحاتی صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه توضیح داد: اصل قضیه این بود که ما برای برقراری ارتباطات بیشتر با دنیا و تحقیقاتی که کارشناسان امر انجام دادند، به این نتیجه رسیدیم که تعطیلی شنبه از نظر اقتصادی برای کشور مفیدتر خواهد بود تا تعطیلی پنجشنبه.

این نماینده مجلس مطرح کرد: براساس آن چیزی که امروز تصویب شد از یکشنبه تا آخر وقت پنجشنبه ساعت کاری محسوب می‌شود. جمعه که مراسم دینی برگزار می‌شود، مانند نماز جمعه و شنبه هم روز استراحت خواهد بود.

محسنی بندپی بیان کرد: حال باید ببینم نظر شورای نگهبان براساس قانون اساسی و شرع به چه شکلی خواهد بود. این قانون مخالفین و موافقین خیلی زیادی داشت و امروز صحن مجلس شرایط ملتهبی را داشت. با اینکه روزهای آخر مجلس یازدهم است و مجلس رمقی برای بررسی موضوعات نداشته باشد. همچنین ۱۶۶ نماینده فعلی در مجلس بعدی حضور ندارند، ولی امروز نمایندگان دوره یازدهم تا آخرین روز کاری نسبت به مسائلی که در کشور اتفاق می افتد حساس هستند. موافقین و مخالفین صحبت‌های خودشان را داشتند و به این شکل مصوب شد که شنبه‌ها تعطیل شود و تا ببینیم نظر شورای نگهبان چه خواهد بود.

این نماینده اشاره کرد: بعد اینکه این قانون اجرا شود، دیگر پنجشنبه ها تعطیل نخواهد بود. یعنی همانطور که ما چهارشنبه را تا آخر وقت سرکار هستیم، پنجشنبه را هم سرکار هستیم و دوباره یکشنبه سرکار برمی‌گردیم. این کلیات قانون است، اما جزییات این که چه دستگاه‌هایی، سازمان‌های و نهادهایی در شنبه تعطیل خواهند بود، طبق آیین نامه دولت تعیین می‌شود.

وی در نهایت گفت: بخش عمده می‎گفتند که ما به دولت اجازه دهیم ۵ روز کاری را خودش تعیین بکند. اما این شرایط باعث مشکل و ناهماهنگی در کل کشور می‌شد.

تعطیلی روز پنج‌شنبه 

همچنین در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری پیشنهادی مبنی بر تعطیلی روز پنج‌شنبه از سوی سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز مطرح شد که نمایندگان با ۷۵ رای موافق، ۱۳۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر با این پیشنهاد مخالفت کردند.

در گزارش کمیسیون اجتماعی تعطیلی جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات پایان هفته آمده است که میرتاج‌الدینی پیشنهاد داد به جای روز شنبه، پنج‌شنبه به عنوان دومین روز تعطیل باشد که نمایندگان با آن مخالفت کردند.

با توجه به این‌که همچنان موضوعی در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است هنوز تکلیف دومین روز تعطیلی هفته مشخص نیست.

بخش خصوصی در حال رایزنی با بخش‌های مختلف حاکمیت است. در این راستا، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همچنین اتاق اصناف و اتاق تعاون به عنوان نمایندگان بخش خصوصی کشور درگیر مذاکرات هستند

در هفته گذشته اتاق ایران و اتاق تهران دیدارهایی با برخی نمایندگان مجلس و دولتی‌ها داشتند. در نتیجه این دیدارها نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس نظر خود در مورد تعطیلی پنجشنبه را پس گرفتند و اعلام کردند باید در این مورد مجددا بررسی صورت بگیرد. از سوی وزارت امور خارجه از موافقت خود در مورد تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه سخن گفته است.

اواخر هفته گذشته محمد اسماعیل صادقی، معاون اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه در نشستی با جمعی از فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: وزارت امور خارجه با تحلیل و بررسی شرایط اقتصادی، تعطیلی شنبه را به دولت پیشنهاد داده‌ و در این رابطه با نظر بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی همسو است.

صادقی با بیان اینکه اضافه شدن روزهای پنج‌شنبه به ایام تعطیلی پایان هفته کشور، برای بخش اقتصاد و تجارت کشور زیان به همراه خواهد داشت و عاملی بازدارنده برای سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد که وزارت امور خارجه، تعطیلی جمعه و شنبه را به دولت پیشنهاد داده‌است.

بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران نیز  در این دیدار با اشاره به مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با تعطیلی پنج‌شنبه اعلام کرد: اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و فعالان اقتصادی مخالف تعطیلی پنجشنبه هستند.

او تاکید کرد که نظر اتاق بازرگانی، تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه است چرا که نزدیکی و تطابق روزهای کاری بخش‌های اقتصادی ایران با جهان برای حفظ تعاملات و همکاری‌ها، ضروری است. وی یادآور شد که تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران، فاصله زمانی تعاملات اقتصادی و مالی ایران با دیگر کشورها را به چهار روز افزایش می‌دهد و این اتفاق در عین حال، آسیب جدی به بخش ترانزیت و حمل‌و‌نقل کشور وارد می‌کند.

 سخنگوی دولت خبر داده پیشنهاد دولت این است که تعطیلات پایان هفته دو روزه شود و انتخاب روزهای آن در اختیار نظرات کارشناسی بخش‌های مختلف قرار بگیرد که به این ترتیب، به نظر می‌آید با اعتراض فعالان اقتصادی نسبت به تصمیم مجلسی‌ها برای تعطیلی پنج‌شنبه، دولتی نسبت به تغییر روز تعطیلی چراغ سبز را نشان داده است.

منبع:

اقتصادآنلاین

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]