به گزارش اقتصادآنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری تصاویری از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در این نشست نمایش داد و گفت که آیا کمیته حقیقت یاب برای جنایات رژیم صهیونیستی تشکیل می‌شود؟وی در ادامه بیان کرد: سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات جاری در غزه، گفت: ما شرایط دردناکی را […]

به گزارش اقتصادآنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری تصاویری از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در این نشست نمایش داد و گفت که آیا کمیته حقیقت یاب برای جنایات رژیم صهیونیستی تشکیل می‌شود؟
وی در ادامه بیان کرد: سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات جاری در غزه، گفت: ما شرایط دردناکی را در باریکه غزه شاهد هستیم؛ حملات ناجوانمردانه صهیونیست‌ها به مردم بی‌گناه این منطقه سبب رقم خوردن لحظات تاریخی از مقاومت ملت غیور فلسطین شد که قدمتی هزار ساله در این سرزمین دارند. پرده از چهره نفاق آشکارتر از همیشه افتاده و ملت‌های جهان در ورای شعار حقوق بشر زنان و کودکان چه چهره دروغینی نهفته است؛ امروز در روز جهانی غذا صهیونیست‌ها کودکان مظلوم و بی‌گناه فلسطین را از ابتدایی‌ترین نیازهای خود محروم کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ایران با نگاه به حساسیت مسئله تلاش‌های دیپلماتیک خود را آغاز کرده، گفت: گفت‌وگو با همتایان در کشورهای اسلامی، عربی و منطقه‌ای شروع شده است. با کشورهایی که در حوزه شورای امنیت دارای نقش هستند و همچنین گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل انجام شده است. ایران علاوه بر تاکید بر ضرورت برگزاری این نشست آمادگی خود را برای میزبانی از این نشست اعلام کرد. بمباران و موشکباران مناطق مسکونی غزه باید قطع شود؛ این جنگ علیه مردم غزه و فلسطین باید متوقف شده و امکانات درمانی به منطقه گسیل شود.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای آمریکایی‌ها درباره ورود ایران به جنگ گفت: خیلی به اظهاراتی از  این دست وقعی نمی‌نهیم. آنچه انجام شد اقدام جریان‌های مقاومت فلسطین در واکنش به جنایات مستمر صهیونیست‌ها بود. طرح موضوعاتی از این دست با انگیزه‌های سیاسی و واهی و تلاشی در جهت انحراف افکار عمومی در خصوص حمایت بی چون و چرای آمریکا از این رژیم در حملات جاری علیه ملت مظلوم غزه و فلسطین است و دولت آمریکا باید پاسخگوی جنایات رژیم صهیونیستی باشد. این دولت است که با تمام توان در حمایت از این رژیم در مقابل ملت فلسطین قرار گرفته است. گسیل ناوگان نظامی به آب‌های منطقه‌ای معنایی جز حمایت یک طرفه و یکجانبه از ظالم در مقابل مظلوم ندارد. هر طرفی از این رژیم در جنایات کنونی حمایت کند به همان میزان مسؤولیت بین‌المللی دارد و باید پاسخگوی حمایت‌های خود از این رژیم باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رایزنی‌ها با چین و روسیه گفت: با نگاه به ضرورت جلب توجه بیشتر نسبت به تحولات در فلسطین از تلاش‌های دیپلماتیک دریغ نخواهیم کرد. گفت‌وگوهای مختلفی را وزیر خارجه با همتایان در کشورهای مختلف انجام داد. در این زمینه نقش شورای امنیت سازمان ملل کلیدی است. گفت‌وگو با وزرای خارجه روسیه و چین با نگاه به اهمیت نقش این دو کشور در عرصه بین‌الملل و عضویت آنها در شورای امنیت است. همه معتقدند شرایط بسیار حساس و نگران کننده است و در صورت عدم مدیریت بحران دامنه بحران می‌تواند فراتر از مرزهای فلسطین گسترش یافته و ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کند. با کشورهای مختلف به مشورت‌های خود ادامه می‌دهیم و امیدواریم در این زمینه جامعه جهانی قوی‌تر عمل کند.

سخنگو درباره عادی‌سازی روابط با اسراییل از سوی کشورهای منطقه بیان کرد: اقدامی که برخی کشورهای منطقه درباره عادی‌سازی انجام دادند، اقدامی غیرقابل قبول است. ما بارها اعلام کردیم که این اقدام کمکی به ثبات در منطقه نکرده و برای هیچ طرفی در منطقه تولید امنیت نمی‌کند. رژیم صهیونیستی امنیت خود را در چارچوب بی‌ثباتی طراحی کرده است. آن‌هایی که فکر می‌کردند عادی‌سازی می‌تواند بازدارنده جنایت صهیونیست‌ها باشد، اکنون با مشاهده آنچه در جریان است، دریافتند که تصوراتشان درست نبوده است. این ملت فلسطین است سرنوشت خود رقم خواهد زد.

کنعانی درباره بیانیه ادعایی الیزه گفت: آنچه آن‌ها روایت کردند به خودشان مربوط است؛ دلیل بحران در منطقه اشغالگری رژیم صهیونیستی و شکل‌گیری یک رژیم نامشروع در منطقه است. تا زمانی که اشغال در منطقه وجود دارد و عده‌ای از رژیم صهیونیستی حمایت کنند، بحران هم وجود خواهد داشت. با این رویکرد که عده‌ای چشمان خود را به جنایت‌های رژیم صهیونیستی ببندند، هیچ‌گاه صلح در منطقه شکل نخواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دیدار امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه گفت:‌ مقاومت توانست درباره مسائل خودش تصمیم بگیرد و گروه‌های فلسطینی مقاومت را حق طبیعی خود می‌دانند. گروه‌های فلسطینی می‌گویند بارها از طرق مختلف به رژیم صهیونیستی هشدار دادیم که مسجدالاقصی خط قرمز ما است. گروه های مقاومت فلسطینی درباره روند آتی متناسب با شرایط خود تصمیم می‌گیرند. مقاومت ایستادگی در مقابل صهیونیست‌ها را حق خود می‌داند. آنچه گروه‌های فلسطینی به طرف ایرانی منتقل کردند، این بود که کشورها تلاش کنند که جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه شهروندان و ساکنان غزه متوقف شود و موضوع قطع آب، برق و سوخت برظرف شده و یک کریدور انسانی برای انتقال مجروحان ایجاد شود. گروه‌های فلسطینی گفتند که ما برای مقاومت مشکلی نداریم و مقاومت تا مدت‌های طولانی می‌تواند در میدان نبرد مقاومت را استمرار دهد.

این دیپلمات بیان کرد: انتظار داشتند در اجلاس آتی سازمان همکاری اسلامی موضع حمایتی از ملت فلسطین اعلام شود. به روایت یکجانبه‌ای که هم صهیونیست‌ها و حامیان آنها تلاش کردند ترویج دهند و با اخبار دروغین تلاش کردند مقاومت را به عنوان گروه تروریستی نشان دهند، اشاره کردند. ایران در عمل نشان داده از حمایت از مقاومت هیچگاه شانه خالی نکردیم و این مسئولیت همه کشورهای اسلامی و غیراسلامی است که از مقاومت به عنوان مقاومت مشروع حمایت کنند. بارها گفتیم از مقاومت و حق مردم فلسطین در راستای آزادسازی سرزمین خود حمایت می‌کنیم. حمایت از مردم غزه و ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه و شکستن محاصره غزه جزو اولویت‌های ماست. 
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه اعلام کردیم. نیاز اساسی مردم غزه و فلسطین نیازهای انسانی و دارویی و غذایی و اسکان آوارگان است. هزاران نفر در غزه آواره شده‌اند. 

وی همچنین گفت: در جلسه‌ای که با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس داشتیم، اعلام شد که بر اثر شلیک موشک به سه مجتمع مسکونی ده‌ها فلسطینی شهید شدند.

سخنگو درباره اجلاس یک کمربند – راه در پکن و حضور پوتین در این نشست و نقش ایران گفت: از ابتکار کمربند – راه که می‌تواند به رونق تجارت در مسیر کشورهای این ابتکار شود استقبال کردیم و تلاش‌های خودمان را انجام دادیم. این ابتکارات با نگاه به منافع مشترک منطقه‌ای و جهانی است و می‌تواند منافع مشترک همه کشورهای عضو و شریک این ابتکارعمل‌ها را تامین کند. این ابتکارات مورد حمایت ایران است و در این خصوص با چین هم مشورت‌ها و تبادل نظرهای خوبی داریم.

ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادآنلاین درباره ادعاهای آمریکایی‌ها مبنی بر ایراد اتهام به ایران در عملیات طوفان الاقصی و بحث بلوکه کردن دارایی‌های آزاد شده ایران در قطر گفت: اتهامات مطرح شده باطل است و ایران در این خصوص دیدگاه‌های خود را صریح و واضح بیان کرده است. موضع ما روشن است و مقاومت فلسطین هم اعلام کرده که در این خصوص در چارچوب حق طبیعی برای دفاع از حقوق ذاتی و طبیعی خود عمل کردیم. اظهاراتی از این دست که مقام‌های آمریکایی مطرح می‌کنند با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد و نوعی فرار به جلو است و هدف آنها منحرف کردن افکار عمومی از جنایات رژیم صهیونیستی در صحنه فلسطین است. این جنایت با حمایت آمریکا در حال انجام است و مسؤولیت آمریکا در این خصوص روشن است. در خصوص مبالغ آزاد شده ایرانی هیچ تحول جدیدی رخ نداده و این منابع متعلق به ملت ایران است و در چارچوبی که تعریف و تضمین شده در دسترس ایران است و ایران متناسب با نیاز خود از آن بهره‌برداری و استفاده خواهد کرد.

کنعانی درباره روند آتی تحولات فلسطین در صورت تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی، گفت: همان‌طور که اقدام‌های تحریک‌آمیز کابینه نتانیاهو علیه مردم فلسطین به واکنش مقاومت فلسطین منجر شد، تداوم اقدام‌های جنایت‌کارانه جاری نیز می‌تواند اوضاع را از کنترل خارج کند. باز شدن جبهه جدید نمی‌تواند محدود به یک طرف باشد. صهیونیست‌ها خود را در معرض کسانی قرار می‌دهند که خودشان را متعهد به دفاع از ملت فلسطین می‌دانند؛ این پیام روشنی است که ملت فلسطین در دفاع از خود دست بسته نیست. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، صحنه، صحنه روشنی است. ارتکاب جنایت‌‎های جنگی، بی‌ثباتی و ناامنی ایجاد خواهد کرد و این به نفع رژیم صهیونیستی و حامیانش نیست.

کنعانی در مورد رایزنی با مصر درباره گذرگاه رفح گفت: گذرگاهی که امکان گسیل کمک‌های انسانی دارد این گذرگاه است. فشار صهیونیست ها زیاد است که اجازه ندهند از این گذرگاه کمک‌های انساندوستانه منتقل شود. دولت مصر در تلاش است و از فشارها بر دولت مصر مطلعیم. وضعیت انسانی غزه وضعیت خاصی است و انتظار به حق مردم غزه است که کمک‌های انسانی ارسال شود. با مصر صحبت کردیم و با صلیب سرخ هم گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم. ارتباط ایران با صلیب سرخ جهانی برقرار است. در بیروت هم امیرعبداللهیان با نماینده دبیرکل گفت وگو و آمادگی خود را برای ارسال کمک‌ها اعلام کردیم. امیدواریم دولت مصر فارغ از فشارهایی که به آن وارد می‌شود با همکاری کشورهای اسلامی کمک‌های انسانی به غزه ارسال و کریدور انسانی باز شود که مجروحان بد حال غزه به مناطق درمانی دیگر کشورها منتقل و درمان شوند.
سخنگو درباره احیای روابط با مصر بیان داشت: سفر انجام شده از ایران در چارچوب شرکت در اجلاس صندوق توسعه اسلامی بود و در همان چارچوب گفت‌وگوی دوجانبه با همتای مصری انجام داد. همکاری‌های اقتصادی و تجاری در سطوح مختلف وجود داشته است و سوابق این همکاری‌ها به چندین دهه گذشته برمی‌گردد. علاقه‌مندی مشترک وجود دارد که منطبق با سوابق همکاری‌های مشترک است و اینکه همکاری‌های اقتصادی و تجاری تقویت یابد و در این خصوص اتفاق نظر دارد و در روند پیگیری‌های آتی ما را به سمت همکاری‌های بهتری رهنمون خواهد کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای اسراییل مبنی بر اینکه این جنگ را تا نابودی حماس ادامه می‌دهد توضیح داد: جنگ جاری جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس نیست، علیه ملت فلسطین است. در مقاومت علیه این رژیم حماس تنها نیست و گروهای مقاومتی حضور دارند که در اصل مقاومت متفق القول هستند. صحنه جنگ دو نیروی نظامی نیست. آنچه اکنون شاهدیم تحمیل جنگ از سوی رژیم صهیونیستی علیه شهروندان غزه است.
وی در ادامه تصریح کرد: این اولین بار نیست که این رژیم در جنگ‌های منطقه‌ای از سلاح‌های ممنوعه استفاده می‌کند. به دفعات متوالی این رژیم از تسلیحات ممنوعه استفاده کرده و اینها مستند است و وجود دارد. در مجامع بین‌المللی کشورهایی هستند که با استفاده از نفوذ و قدرت و توانشان به صورت غیرقانونی مانع پیگرد حقوقی صهیونیست‌ها در مجامع بین‌المللی هستند. در صورت مستندسازی در محاکم بین‌المللی قابلیت پیگیری دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تلاش اسراییل برای آواره کردن مردم غزه، اظهار کرد: مقاومت در دفاع از خود توانمند است و رژیم صهیونیستی از ترس همین توانمندی از مقابله مستقیم با مقاومت اجتناب کرده است؛ رژیم صهیونیستی در تلاش است تا کوچاندن اجباری ساکنان غزه را عملی کند؛ بمباران مداوم غزه نشان‌دهنده این است که رژیم صهیونیستی بین مقاومت و شهروندان تفکیکی قائل نیست. مقاومت مسلحانه برآمده از فلسطین است و ما در فلسطین دوگانگی نمی‌بینیم؛ اشغالگران باید این سرزمین را باید ترک کنند و ملت فلسطین سرزمین خود را ترک نخواهد کرد.

سخنگوی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه اگر رژیم صهیونیستی به غزه حمله زمینی کند آیا ایران حمایت نظامی از مقاومت خواهد داشت؟ گفت: مقاومت در حوزه دفاع از خود قدرتمند و توانمند است و به دلیل همین قدرت و توان است که تاکنون این رژیم از مواجهه مستقیم با مقاومت اجتناب کرده و جنگ را به شهرها کشانده است.
کنعانی درباره اظهارات بلینکن مبنی بر حمله نظامی آذربایجان به ارمنستان بیان کرد: آذربایجان باید در این خصوص پاسخ دهد. آنچه برای ما مهم است صلح و ثبات در منطقه قفقاز است.حل مسائل دو کشور از مسیر سیاسی بهترین مسیر است. مهمترین سازوکاری که می‌تواند به حل و فصل مشکلات دو کشور بینجامد سازوکارهای منطقه‌ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر اخیر هیئت ایرانی به عراق، گفت: در سفر هیئت ایرانی به بغداد درباره موضوع‌های دوجانبه از جمله توافقنامه امنیتی توضیحاتی داده شد؛ از جمله این توضیحات اینکه دولت عراق متعهد است که این روند را تکمیل کند؛ در عین حال، اشاره شد که کمیته مشترک ناظر به توافق است؛ بازرسی‌های میدانی دوجانبه در حال پیگیری هستند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]