پیش بینی قیمت طلا بعد از شوک شهادت رئیس جمهور / بازار به آرامش بر می گردد؟
پیش بینی قیمت طلا بعد از شوک شهادت رئیس جمهور / بازار به آرامش بر می گردد؟

محمدولی گفت: مهم ترین عواملی که بر قیمت طلا و سکه اثر گذار است، نقش نوسانات ارزی و به خصوص قیمت دلار و همچنین نوسانات قیمت انس جهانی طلا است. البته نمی توان اتفاقات سیاسی، حادثه های مختلف در مورد روابط بین المللی یا حوادث داخلی را نادیده گرفت.

بازار طلا و سکه در روز گذشته با ریزش نسبی روبرو بود و طبق شنیده ها، بازار طلا و سکه در حالت نیمه تعطیل به فعالیت پرداخته بود. شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، سید محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی در صدر اخبار رسانه های داخلی و بین المللی قرار گرفت. به طبع چنین اتفاقی نمی تواند بی تاثیر بر بازار طلا و سکه باشد. در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر، به بررسی وضعیت بازار طلا و سکه و اتفاقات اخیر در مورد تعطیلی بازار پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

نقش تعطیلی بر روند نوسانات قیمتی بازار طلا و سکه

آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تعطیلی تاثیر زیادی بر بازار خواهد داشت و در گذشته نیز شاهد بودیم، زمانی که بازار با تعطیلی روبرو می شد از رونق معاملات کم می شد. روز گذشته شاید حدود ۷۰درصد واحدهای صنفی بازار نیمه تعطیل بودند و می توان به جرات گفت حدود ۳۰ درصد این واحدها خرید و فروش داشتند. انتظار می رود که امروز روند خرید و فروش ها در بازار بهتر شود و کاسبان به واحدهای صنفی خود برگردند، مگر اینکه حادثه غیر مترقبه ای رخ دهد.

وی افزود: ممکن است همچنان ایراداتی بر سامانه جامع تجارت وارد باشد، موضوعی که مدت ها است فعالان صنعت طلا با آن دست به گریبان هستند و مسئولان مربوطه نیز علی رغم قول هایی که داده اند، قادر به حل و فصل ایردادات تا امروز نبودند. طلافروشان و فعالان در صنعت طلا این انتظار را دارند که ایرادات موجود سامانه حل شود. به عنوان مثال وقتی وارد سامانه می شویم، با پیغام خطا روبرو می شویم و نمی توان به سادگی از امکانات آن استفاده کرد.

این کارشناس بازار طلا تاکید کرد: با وجود تمام موارد گفته شده و بر طبق شنیده ها و دیده ها از وضعیت بازار طلا در روز گذشته، احتمال تعطیلی بازار طلا در روز سه شنبه خیلی کم است.

وضعیت بازار طلا و سکه در روز گذشته

محمدولی در ادامه خاطرنشان کرد: قیمت ها در بازار طلا و سکه حدودا با یک ثبات نسبی روبرو بود و تا روز یکشنبه قبل از ظهر که خبر حادثه اخیر مخابره شد و از همان ظهر، قیمت ها در بازار طلا و سکه با نوسان افزایشی روبرو شد و حتی در یک مقطعی هر مثقال طلای ۱۸ عیار به بالای ۱۵ میلیون تومان رسید. با مدیریت مسئولان اقتصادی، خوشبختانه الان از آن التهاب شدید بیرون آمدیم و روز گذشته نسبتا قیمت ها به سمت کاهش حرکت کرد. امیدواریم بازار دوباره به ثبات قیمت هفته گذشته برگردد.

وی افزود: مهم ترین عواملی که بر قیمت طلا و سکه اثر گذار است، نقش نوسانات ارزی و به خصوص قیمت دلار و همچنین نوسانات قیمت انس جهانی طلا است. البته نمی توان اتفاقات سیاسی، حادثه های مختلف در مورد روابط بین المللی یا حوادث داخلی را نادیده گرفت و تجربه ثابت کرده است که ریسک های سیستماتیک در مورد اتفاقات سیاسی نیز بر روند معاملات بر بازار طلا و سکه اثرگذار بوده است. اتفاق اخیر در نوع خود بسیار اثر گذار بود و شهادت رئیس جمهور کشورمان و هیات همراهان، مصیبت بزرگی است و قاعدتا این اتفاق بی تاثیر بر بازارهای مختلف و همچنین بازار طلا نخواهد بود.

این کارشناس بازار طلا و سکه اظهار داشت: از طرفی در مورد تحولات سیاسی در داخل کشور، صحبت از انتخابات ریاست جمهوری تا ۵۰ روز آینده را نیز در پیش داریم و باز هم چنین برنامه هایی بر بازار طلا و سکه اثر گذار خواهد بود البته به نحوه مدیریت مدیران اقتصادی کشورمان نیز برمی گردد. امیدواریم با رهنمودهای رهبری اداره امور سیاسی کشور طبق روال خود در چارچوب قانونی پیش برود و اتفاق خاصی در زمینه اقتصاد کشور رخ ندهد. بنابراین در صورتیکه مدیریت درستی در این موارد نداشته باشیم، شاهد بر هم خوردن آرامش بازار خواهیم بود که امیدواریم چنین احتمالی رخ ندهد.

محمدولی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: انتخاب ریاست جمهوری، اتفاق ساده ای نیست و مسئولان باید با برنامه ریزی دقیق و مدیریت امور، شرایط برگزاری انتخابات رئیس جمهوری برای حدود ۴۰ میلیون نفر در کشور را فراهم کنند. در پایان شهادت رئیس جمهور کشورمان و همراهان را خدمت ملت شریف ایران و مقام معظم رهبری تسلیت عرض می کنیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]