آمار نرخ تورم تابستان ۱۴۰۳ منتشر شد
آمار نرخ تورم تابستان ۱۴۰۳ منتشر شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم در شهریور ماه در مناطق روستایی کمتر از مناطق شهری بوده و کاهش تورم ماهانه در این مناطق نیز شدیدتر است. همچنین، در بین کالاهای خوراکی و غیرخوراکی، سطح تورم اقلام خوراکی پایین‌تر از سایر گروه‌ها بوده است. به‌گونه‌ای که تورم ماهانه اقلام خوراکی به کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

به نظر می‌رسد پرونده تورم تابستان ۱۴۰۳ با برقراری آرامش نسبی در قیمت‌ ها بسته شده است. براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، در شهریور ماه، نرخ تورم کل کشور به‌طور ماهانه، نقطه‌ای و سالانه نسبت به مرداد ماه کاهش یافته است، به‌طوری‌که نرخ ماهانه این شاخص به زیر ۲ درصد رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم شهریور ماه در مناطق روستایی سطحی کمتر از مناطق شهری داشته و کاهش تورم ماهانه در مناطق روستایی شدیدتر از مناطق شهری بوده است. همچنین، بین کالاهای خوراکی و غیرخوراکی، سطح تورم برای اقلام خوراکی پایین‌تر از دیگر گروه کالایی بوده است. تورم ماهانه اقلام خوراکی تا حدی پایین آمده که به کمتر از یک درصد رسیده است.

از میان گروه‌های کالایی مختلف نیز، تورم ماهانه «میوه و خشکبار» منفی شده و تورم سالانه‌ی «روغن‌ها و چربی‌ها» به کمترین سطح خود از فروردین ۱۳۹۲ تا کنون رسیده است.

030702

آخرین قاب تورمی از تابستان ۱۴۰۳

طبق داده‌های مرکز آمار، تورم ماهانه شهریور ماه در کل کشور به ۱.۷ درصد رسیده در حالی که در مرداد ماه ۲ درصد بوده است. نرخ نقطه به نقطه این شاخص نیز از ۳۱.۶ درصد در مرداد ماه به ۳۱.۲ درصد در آخرین فصل از تابستان امسال رسیده است. به نظر می‌رسد در صورت ادامه این فرآیند تورم سالانه نیز به سمت خروج از کانال ۳۴ درصد حرکت کند چرا که در طی همین یک ماه از ۳۴.۸ درصد به ۳۴.۲ درصد اُفت کرده است.

نرخ تورم به زبان ساده نشان می‌دهد که قیمت یک سبد یکسان از کالا و خدمات مورد استفاده خانوار در هر ماه چند درصد نسبت به گذشته تغییر کرده است.

030702

کاهش التهاب قیمت‌ها در مناطق روستایی

گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم ماهانه در مناطق روستایی ۱.۵ درصد بوده در حالی که این نرخ در مناطق شهری ۱.۸ درصد به ثبت رسیده است. بنابراین، به طور کلی در شهریور امسال تورم ماهانه در مناطق روستایی پایین‌تر از شهرها بوده است. هر دو نرخ نیز نسبت به مرداد ماه کاهش یافته‌اند اما این کاهش در مناطق روستایی شدیدتر از شهرها بوده است.

تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی نسبت به مرداد تغییری نکرده و در سطح ۲۸.۷ درصد باقی مانده اما این نرخ در مناطق شهری از کانال ۳۲ درصد عقب‌نشینی کرده و به ۳۱.۷ درصد اُفت کرده است. تورم سالانه نیز شاهد تغییرات قابل توجهی بوده به طوری که این نرخ در مناطق شهری از کانال ۳۵ درصدی خارج شده و به ۳۴.۶ درصد نزول کرده است. در روستاها نیز تورم سالانه از بالای ۳۲ درصد به ۳۱.۹ درصد رسیده است.

030702

اُفت و خیز قیمتی کالا و خدمات

به طور کلی در شهریور ماه، سطح تورم اقلام غیرخوراکی و خدمات بالاتر از کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات بوده است. همچنین، هم کالاهای خوراکی و هم کالاهای غیرخوراکی شاهد کاهش تورم در شهریور نسبت به مرداد ماه بوده‌اند. در حال حاضر، طبق داده‌های مرکز آمار تورم ماهانه خوراکی‌ها از بالای یک درصد به ۰.۹ درصد رسیده است. این نرخ در اقلام غیرخوراکی نیز از ۲.۴ درصد به ۲.۱ درصد اُفت کرده است. نکته قابل توجه، کاهش شدید تورم سالانه خوراکی‌ها است. این نرخ با رسیدن به سطح ۲۹.۱ درصدی رکورد زده و به کمترین سطح خود از آذر سال ۱۳۹۹ به بعد رسیده است.

از میان اقلام خوراکی، تورم ماهانه «میوه و خشکبار» به منفی ۴ درصد رسیده که نشان از کاهش قیمت این محصولات نسبت به مرداد ماه دارد. بالاترین تورم ماهانه خوراکی‌ها نیز مربوط به «قند، شکر و شیرینی» بوده است. نکته حائز اهمیت در کالاهای غیرخوراکی و خدمات، تورم ماهانه ۳ درصدی در گروه «آموزش» است که به نظر می‌رسد متاثر از افزایش شهریه مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید باشد.


منبع:

اکوایران



کدخبر:
۳۳۵۴۷۳

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]