بورس بازان در بازار خودرو ، ارز و سکه پول پارو می کند | شرط مهم موفقیت در سرمایه گذاری
بورس بازان در بازار خودرو ، ارز و سکه پول پارو می کند | شرط مهم موفقیت در سرمایه گذاری

سمیعی کارشناس اقتصادی گفت: برای ورود به بازارها مردم در ۳ دسته قرار می گیرند و در دسته اول رانت بازان با استفاده از رانت های اطلاعاتی بیشترین سهم سود بازارها را به جیب می زنند. مردم عادی اغلب تحت تاثیر جو جامعه وارد بازارها می شوند و به محض اینکه احساس خطر می کنند، سرمایه خود را از آن بازار خارج می کنند.

گسترش نیوز- سارا سمیع شمس: روز گذشته حجت الله صیدی رئیس سازمان بورس در تالار معاملات بورس زنگ هفته جهانی سرمایه گذار را به صدا درآورد. صیدی با تأکید بر اهمیت عواملی نظیر تحلیل، تحقیق و استقلال در فرآیند سرمایه‌گذاری گفت: استقلال در تحلیل باید به ‌طور جدی در سرمایه ‌گذاری‌ ها مورد توجه قرار گیرد تا هم سرمایه‌ گذار و هم بازار از آن بهره‌مند شوند.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی و تحلیل گر بازارهای مالی به بررسی عوامل موثر بر سرمایه گذاری در بازارهای مختلف پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

سمیعی

سرمایه گذاران به ۳ دسته تقسیم می شوند

اصغر سمیعی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: سرمایه‌ گذاران در بازارهای مختلف معمولا به ۳ دسته تقسیم می شوند. دسته اول گروهی هستند که از انواع رانت، از جمله رانت اطلاعات برخوردار هستند و دانسته و به موقع، وارد بازارهای مختلف شده، خرید می کنند و به موقع هم کالاها، املاک یا سهام خریداری شده را می فروشند و بسیار ناجوانمردانه سودهای عظیم را نصیب خود می کنند. این گروه معمولا از هرگونه زیان و صدمه در امان هستند.

وی افزود: گروه دوم بورس بازان و نوسان گیران هستند که با تجربه و خبرگی که دارند، وارد هر  بازاری از جمله بورس، ارز و سکه یا ملک و اتومبیل می‌ شوند و با موج سواری  و گرفتن نوسان معمولاً سودهایی به دست می آورند و به نسبت  تجربه ای که دارند، معمولا خود را از زیان های بزرگ  مصون نگه می دارند دارند و به سود های متعارف بسنده می کنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: گروه دیگری هم در دسته مردم عادی قرار می گیرند. این گروه نه از رانت های ناجوانمردانه برخوردارند و نه خبرگی و تجربه موج سواری و نوسانگیری را دارند. از طرفی تخصص و تجربه کافی برای ورود به بازارها را ندارند ومعمولاً با توجه  تبلیغات،  جو زده شده و وارد بازار های مختلف از جمله بورس می‌شوند. گاهی به طور اتفاقی سودهایی می برند و البته گاهی هم متحمل زیان های فاحشی می‌شوند. این گروه معمولا وقتی چند ضربه مهلک از نوسانات و تلاطمات در یک بازار  می خورند، سعی می کنند خود را از آن بازار نجات داده و سرمایه خود را در بازارهای دیگری مورد آزمایش قرار دهند. در ادامه این افراد با توجه به جو جامعه و تبلیغات دوستان و دشمنان، سرمایه را وارد بازار های دیگر می کنند، گاهی  به سراغ ملک و مسکن می روند، گاهی به سوی بازار ارز و طلا، گاهی اتومبیل و برخی هم راه امن سپرده‌گذاری در بانک‌ها و گرفتن بهره مطمئن را برمی‌گزیند.

شرط اصلی موفقیت در سرمایه گذاری

سمیعی اشاره کرد: متاسفانه در  شرایط فعلی اقتصادی، سرمایه داران علاقه ای به تاسیس کارخانه های تولیدی، صنعتی و فعالیت های کشاورزی و دامپروری ندارند. از طرفی متاسفانه مسئولین اقتصادی کشور هم سخن طلایی آن اقتصاددان را فراموش کرده‌اند که گفته بود: « می باید پایه‌های اقتصاد را جوری تبیین کرد که حتی افراد نادرست هم منافع خود را در درستکاری ببینند».

این کارشناس اقتصادی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: مسئولین اقتصادی اگر کاری کنند که فعالیت های کشاورزی و صنعتی سودآورتر از انواع بورس بازی و دلالی باشد، آنگاه حتی آدم های سودجو هم جذب فعالیت های تولیدی می شوند و حتی نا خواسته، با ایجاد شغل،  باعث رونق اقتصادی و گسترش رفاه در کشور می شوند. در غیر این صورت در شرایطی که کار تولید صرف نکند، سرمایه های سرگردان هر روز وارد یک بازار شده و آن بازار را دچار تلاطم و نوسان می کنند و با افول آن به بازار دیگری هجرت کرده و حباب و تلاطم را به آن منتقل می کنند. با این روش، با عدم شفافیت و با وجود تورم های بالا و نرخ های غیر واقعی نمی شود انتظار بهبودی برای اقتصاد کشور داشته باشیم.



کدخبر:
۳۳۷۱۹۳


سارا سمیع شمس

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]