صعود کم جان بورس / «شتران» صدرنشین شد + نقشه
صعود کم جان بورس / «شتران» صدرنشین شد + نقشه

بورس در معاملات ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۲ با رشد ۶۹۹۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. شاخص کل در پایان معاملات امروز روی کانال ۲ میلیون و ۴۰ واحدی قرار گرفت.

بورس هم مانند دیگر بازارهای مالی تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار نوسان می‌شود. با وجود اتصال پارامترهای مختلف اقتصادی به هم، باز هم احتمال وقوع روندی جدا از پیش بینی های تخمین زده شده وجود دارد و هیچ چیز در بازار سرمایه قطعی نیست و نوسان همواره در ذات بازار وجود دارد. شاخص کل در چند ماه اخیر با اصلاحات سنگینی مواجه شده است و به طوریکه در تیر ماه نیز شاهد عقبگرد سنگین شاخص کل بودیم. وضعیت بازار در تیر ماه نیز در آرامش سپری می شود و در برخی روزها با رنگ سبز و قرمز نوسان در بازار مشاهده می‌شود. مدیران بورسی این روند را طبیعی می دانند. هر چند خبرهای حاشیه ای هم در زمینه سیاست و هم مصوبات دولت همچنان اثربخش و تاثیرگذار بر روند معاملات است.

برخی از مردم بر این باورند، سرمایه وارد شده به بورس باید سودآور باشد اما این انتظار کاملا دور از منطق است. بر همین اساس به افراد توصیه می‌شود، قبل از ورود به بازارهای مالی نسبت به ضرر و زیان احتمالی در بازار اطلاعات لازم را کسب نمایند و بعد با نگاهی باز و دور اندیش وارد بورس شوند.

بورس معاملات روز یکشنبه را با رشد خوبی آغاز کرد در ادامه این حجم از رشد کاهشس شد، طوریکه در میانه بازار به رشد بالای ۲ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی شتران، تاپیکو، فملی، فولاد، فارس، حکشتی و کگل تاثیرات مثبت و منفی موجب ریزش نسبی شاخص کل شدند. براساس نظر کارشناسان روند بازار خنثی و متعادل است و تک سهم‌هایی از هر گروه امکان رشد را دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۱۵ مرداد ۱۴۰۲

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  رشد کاهش یافت تا با ریزش ۱۱۸۵۷ واحدی به ۷۱۷ هزار و ۱۳ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با رشد بالای ۶ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۷۲,۰۱۱,۸۲۴.۱۳۷ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۴۹,۵۴۶.۵۴۷ میلیارد ریال و حجم معاملات ۷.۶۹۶ میلیارد سهم است.

نمادهای-بورسی

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز وسپهر، آریا، انتخاب، دی، خاور، شپاس و وهور هستند.

خبرهای مهم بورسی در ۱۵ مرداد

نمایشگاه دستاوردهای بازار سرمایه در مجلس شورای اسلامی، از ۱۵ لغایت ۱۸ مرداد ماه ١٤٠٢ ساعت ۹ الی ۱۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های خانه ملت برگزار می‌گردد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و برخی مدیران ارشد بازار سرمایه در این نمایشگاه حضور داشته و ضمن ارائه مهم‌ترین دستاوردهای مدت زمان فعالیت خود، گپ‌وگفتی با نمایندگان مجلس خواهند داشت.

کاهش تدریجی وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت 

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: براساس مصوبه کمیسیون مقرر شد سالیانه یک واحد درصد از سهم پرداختی از کل بودجه عمومی کشور برای صندوق‌های بازنشستگی کاهش پیدا کند تا در پایان برنامه هفتم توسعه بتوانیم سهم کمک‌های دولت‌ به صندوق‌های بازنشستگی را ۵ واحد درصد کاهش دهیم.

حذف دلالی و نظارت بر بازار، مهم‌ترین دستاورد عرضه سیمان در بورس کالا

علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: بورس کالا به سبب زیر ساخت‌ها و ابزارهای معاملاتی شرایط عرضه و تقاضا را برای تمامی اشخاص به صورت یکسان فراهم می‌آورد. عرضه سیمان در بورس کالا به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت به حساب می‌آید، زیرا به واسطه این امر افزون بر رفع مواردی همچون نظام دلالی و رانت، سطح شفافیت معاملات نیز ارتقا یافت. عرضه محصولات سیمانی در بورس کالا به سبب سودآوری مستقیم و قطع موانعی همچون واسطه‌ها، سفته بازان و غیره موجب سودآوری این صنعت شده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]