جفا در حق بورس / آخرین وضعیت خودرویی ها در بازار
جفا در حق بورس / آخرین وضعیت خودرویی ها در بازار

بورس هفته گذشته ارزش معاملات را کمی صعودی کرد اما رونق چشم گیری در بازار احساس نشد. با توجه به ابطال مصوبه نرخ خوراک در این گزارش به پیش بینی بازار در هفته آینده می‌پردازیم.

در طول هفته گذشته، بازار سهام با رشد نسبی ارزش معاملات خرد سهام مواجه بود. میانگین افزایش ارزش معاملات خرد سهام در این هفته ۵ درصد بود. در روز اول هفته، ارزش معاملات خرد سهام به مبلغ ۶ هزار و ۱۹۶ میلیارد تومان افزایش یافت. در روز یکشنبه، ارزش معاملات خرد به ۴ هزار و ۷۴۳ میلیارد تومان رسید. روز دوشنبه، ارزش معاملات خرد به ۵ هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان افزایش یافت و در روز سه‌شنبه به ۴ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان رسید.

در آخرین روز معاملاتی هفته، ارزش معاملات خرد با ۱۰ درصد کاهش، به ۳ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در طول هفته بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته گذشته ۴ هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۴ هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان در هفته قبل، ۵ درصد رشد داشت.

آخرین وضعیت نماد خودرو در بورس

در تیرماه، شرکت ایران‌خودرو فروشی به مبلغ ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ثبت کرد. اگر این میزان فروش را با فصل بهار مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم که این فروش حدود ۳۶ درصد فروش فصل بهار را در تیرماه تشکیل داده است. همچنین، نماد دیگری که در همین بازه زمانی فروش داشته است، نماد خاور است. این نماد با فروشی به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان در تیرماه، توانسته است حدود ۳۳ درصد فروش فصل بهار را در یک ماه ثبت کند.

اما وضعیت برای شرکت‌های خدیزل و خزامیا کاملاً متفاوت است. در تیرماه سال جاری، شرکت خدیزل فروشی به مبلغ ۹۰۹ میلیارد تومان و شرکت خزامیا فروشی به مبلغ ۳۷۵ میلیارد تومان ثبت کرده‌اند که در مقایسه با فصل گذشته، ارقام بسیار کمتری هستند. شرکت خزامیا با فروش ۳۷۵ میلیارد تومانی در تیرماه، تنها حدود ۶ درصد فروش فصل بهار را در این ماه تشکیل داده است. با این حال، بررسی گزارش فروش ماهانه این شرکت نشان می‌دهد که خزامیا تولید خوبی داشته است، اما تصمیمی به فروش محصولات خود نداشته است.

مصوبه نرخ خوراک باطل شد

هیأت تطبیق مصوبات دولت مصوبه نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها را مغایر قانون و باطل اعلام کرده است. قبل از این، سخنگوی دولت اعلام کرده بود که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه پیش‌بینی شده و طبق نظرات دستگاه‌های مربوطه اخذ شده و آیین‌نامه‌ای نیز تصویب شده است و دولت قصد تغییر در آن را ندارد. همچنین وزارت اقتصاد پیشنهاد داده بود تا برای آینده از فرمول جدیدی برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها استفاده شود، اما این پیشنهاد مورد تأیید اعضای کمیسیون اقتصادی دولت قرار نگرفت و از دستور کار خارج شد.

همچنین، طبق قانون هدفمندی نرخ منابع انرژی و مصارف آن، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در بودجه‌های سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشخص شده بود. مجلس در هر سال، منابع و مصارف را پیش‌بینی می‌کند و در بودجه‌ها این موارد تعیین می‌شوند. در سال گذشته، مجلس درباره عدم افزایش قیمت گاز از دولت مطالبه داشت و در بودجه سال ۱۴۰۲، تحقق درآمد از این منابع پیش‌بینی شده بود و دولت باید به سمت تحقق آن پیش برود. این منابع برای یارانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیش بینی درباره وضعیت بورس در ۲۱ مرداد ۱۴۰۲

با توجه به سومین مرتبه پس گرفتن سطح دو میلیونی شاخص بازار سهام در ماه‌ها اخیر، می‌توان پیش‌بینی کرد که همچنان رفت و آمد‌هایی در بازار رخ خواهد داد. اما با توجه به ابهامات سیاسی که در فضای کشور وجود داشته، مانند تعطیلات سه روزه که تأثیر قابل توجهی بر کلیه بازارها داشته، روند صعودی بازار سهام را پایدار و پر قدرت پیش‌بینی نمی‌توان کرد. این نوشع ابهامات می‌توانند تأثیر منفی بر روند بازار سهام داشته باشند و باعث افزایش ناپایداری و نقض پیش‌بینی‌ها شوند.

 در سال ۹۹، ارزش بازار در حدود ۳۹۹ میلیارد تومان بوده و شاخص کل به سطح ۲ میلیون واحد رسیده بود. در حال حاضر، شاخص همچنان در سطح ۲ میلیون واحد قرار دارد، اما ارزش بازار به ۱۶۷ میلیارد تومان کاهش یافته است، که حدود ۴۰ درصد نسبت به سال ۹۹ است. این تغییرات می‌توانند به دلیل عوامل مختلفی از جمله افزایش عرضه اولیه‌ها، تغییرات قیمت دلار و تأثیر تورم باشند.با این حساب، می‌توان نتیجه گرفت که ارزش بازار کاهش یافته و به نسبت سال ۹۹ کمتر شده است، در حالی که شاخص کل همچنان در سطح ۲ میلیون واحد قرار دارد. از این رو این شاخص غیر واقعی است و می‌توان گفت که بازار سرمایه تحت تأثیر جفا قرار گرفته است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]