سقوط سنگین بورس / کدام نماد ریزشی بود؟ + نقشه
سقوط سنگین بورس / کدام نماد ریزشی بود؟ + نقشه

بورس در معاملات ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۲ با ریزش ۱۶۰۶۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. شاخص کل در پایان معاملات امروز روی کانال ۱ میلیون و ۹۵۷ واحدی قرار گرفت.

بورس، مانند سایر بازارهای مالی، تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد و نوسانات را تجربه می‌کند. با وجود ارتباطات متقابل بین پارامترهای مختلف اقتصادی، همچنان احتمال وقوع روندهای غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد و هیچ‌گونه قطعیتی در بازار سرمایه وجود ندارد، و نوسانات همواره جزئی از ذات بازار است. در چند ماه اخیر، شاخص کل بازار سهام با اصلاحات سنگینی روبرو شده است و در ماه تیر نیز شاهد نزول قوی شاخص بودیم. در این ماه، بازار در حالت آرامش قرار دارد و در برخی روزها نوسان با رنگهای سبز و قرمز مشاهده می‌شود. مدیران بورس این روند را طبیعی می‌دانند، با این حال خبرهای حاشیه‌ای در زمینه سیاست و تصمیمات دولت همچنان تأثیرگذار بر روند معاملات هستند.

بعضی از افراد باور دارند که سرمایه‌گذاری در بورس باید همواره سودآور باشد، اما این انتظار کاملاً غیرمنطقی است. به همین دلیل، به افراد توصیه می‌شود قبل از ورود به بازارهای مالی، اطلاعات لازم را درباره خطرات و زیان‌های احتمالی در بازار کسب کنند و سپس با دیدگاهی باز و دوراندیش وارد بورس شوند.

بورس معاملات روز شنبه را با ریزش نسبی آغاز کرد در ادامه این حجم از ریزش کاهشی شد، طوریکه در میانه بازار به ریزش بالای ۲ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی فولاد، شستا، فملی، حکشتی، رمپنا، وپاسار و میدکو تاثیرات مثبت و منفی موجب ریزش نسبی شاخص کل شدند. براساس نظر کارشناسان روند بازار خنثی و متعادل است و تک سهم‌هایی از هر گروه امکان رشد را دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با ریزش نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  رشد کاهشی یافت تا با کاهش ۷۸۸۴ واحدی به ۶۷۷ هزار و ۵۵ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با ریزش بیش از ۱۶ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۶۹,۰۸۱,۳۹۷.۸۷۶ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۵۲,۹۸۱.۹۴۴ میلیارد ریال و حجم معاملات ۶.۸۳۷ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز فجهان، آریا، خاور، سپهر، هرمز، زاگرس و بپاس هستند.

نمادهای-بورسی

خبرهای مهم بورسی در ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

در راستای تسهیل و تسریع برای تامین مالی صنایع و بنگاه‌های استان خراسان رضوی از طریق بازار سرمایه، میان استاندار خراسان رضوی و رئیس سازمان بورس توافق نامه‌همکاری امضا شد.

به گفته رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ۵ سال گذشته حجم سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه افزایش ۱۸ درصدی پیدا کرده است.

بر اساس آمار گمرک ارزش صادرات ایران به ۵ کشور عضوِ اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۴ ماهه امسال  با ۲۴ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل  به بیش از ۵۱۴ میلیون دلار رسیده است.

به گفته مدیرعامل، بورس تهران، شرکت بورس تهران بنگاه‌های استان خراسان رضوی می‌توانند بدون مراجعه به بانک، از بازار سرمایه تامین مالی کنند. بنابراین منتظر رونمایی از ابزار جدید تامین مالی از بازار سرمایه باشید.

امضای بیانیه ریسک، شرط حضور در بازار سرمایه گذاری حرفه‌ای

رضا کیانی، مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران در رابطه با ماهیت بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای اظهار کرد: بورس‌های اوراق یهاداردر ایفای نقش خود به منظور تامین منابع و کمک به رشد توسعه اقتصادی ابزارهای متنوعی را طراحی کرده که هرکدام از آن‌ها به لحاظ ریسک، بازدهی، الزامات افشا و سازوکارهای معاملاتی ویژگی‌های متنوعی دارند.

او افزود: برخی ابزارهای سرمایه‌گذاری از لحاظ ریسک و بازده در شرایط نرمال و متعارفی قرار دارند (همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت ) اما گروه دیگر از ابزارها هستند که ویژگی متعارف و استاندارد را ندارند، در این خصوص نیز می‌توان به صندوق‌های پروژه، صندوق‌های پوشش ریسک و… اشاره کرد.

مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران تاکید کرد: با توسعه رشته مهندسی مالی اصولا طیف ابزارهای مالی به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای سرمایه‌گذاران بسیار متنوع‌تر از قبل شده است، در حال حاضر بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها با طیف گسترده‌تری از ابزارهای مالی مواجه هستند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]