پیش بینی حساس درباره قیمت طلا / بازار تعطیل می شود؟
پیش بینی حساس درباره قیمت طلا / بازار تعطیل می شود؟

محمدولی گفت: پیش بینی در بحث قیمت طلا و سکه آسان نیست اما اگر روند این چند روز اخیر ادامه پیدا کند، روند افزایشی برای قیمت ها پیش بینی می‌شود.

قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر باز هم روند صعودی به خود گرفته است و پیش بینی‌ها را با اینکه طلای انس جهانی نسبتا روزهایی کاهشی را پشت سر گذاشته است و دلار نیز تغییر خاصی را ثبت نکرده است، با چالش جدیدی روبرو کرده است. روزهای پایانی ماه صفر از طرفی می‌تواند بر روند بازار تاثیر گذار باشد به این دلیل که تقاضای خرید نسبتا افزایشی پیش بینی می‌شود.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به بررسی عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

آیت-محمدولی

دلیل نوسان قیمت در بازار طلا و سکه

آیت محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تغییرات قیمت طلا و سکه به عوامل مختلفی بر می‌گردد. در بخشی به تغییرات انس جهانی مربوط می‌شود و در قسمتی به تغییرات قیمت دلار در داخل کشور ارتباط دارد. در مورد طلای آب شده و قیمت سکه هم تقاضا رو به افزایش است و این پارامتر هم باعث شده قیمت صعودی شود. یک سری از مسائل سیاسی که همواره بین کشورها وجود دارد نیز به خودی خود بر قیمت طلا و سکه اثر گذار است.

پیش بینی قیمت طلا بعد از ماه صفر

این فعال پیشکسوت در صنعت طلا خاطرنشان کرد: پیش‌بینی در بحث قیمت طلا و سکه آسان نیست اما اگر روند این چند روز اخیر ادامه پیدا کند، قیمت‌ها افزایشی پیش بینی می‌شود. اما در صورتی که بازار ارز کنترل شود و شرایط به خوبی پیش برود، احتمال کاهش قیمت در بازار طلا و سکه را نیز می‌توان داشت. بنده به شخصه بعید می‌دانم، مسئولین اقتصادی کشور اجازه بدهند که نوسانات هیجانی آنچنانی به بازار برگردد، بنابراین این طور استنباط می‌شود که شرایط در جهت کنترل اوضاع، مخصوصا در زمینه قیمت‌ها ادامه دار باشد. لازم به ذکر است که در ۲۰ روز گذشته قیمت طلا و سکه یک شیب نرم و کم نوسان را پشت سر گذاشته است.

محمدولی در ادامه گفت: میزان تقاضا همیشه در بخش طلای آب شده و سکه تاثیرگذار است اما این تاثیر برابر نیست و اغلب در مورد سکه این شیب افزایش تند‌تر است. مثلا تقاضا در مورد سکه بلافاصله بر قیمت اثرگذار است و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد روند صعودی را نشان می‌دهد اما در بحث طلا این روند افزایشی کمتر است و شاید حدود ۱۰ درصد قادر به افزایش قیمت باشد. طلا و سکه در چند روز اخیر از مثقالی ۱۰ میلیون تومان به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و باید منتظر ماند و دید که در روزهای پیش رو چه تغییراتی در بازار طلا و سکه در زمینه نوسانات قیمتی رخ خواهد داد.

فروش قسطی طلا سود دارد یا زیان؟

این کارشناس صنعت طلا در پاسخ گفت: در مبحث فروش قسطی طلا معمولا بین خریدار و فروشنده اتفاق می‌افتد و بنابراین اتحادیه طلا قادر به دخالت در این معامله نیست اما نظر شخص بنده به عنوان یک کارشناس در حوزه خرید و فروش طلا، با این اتفاق موافق نیستیم و توصیه نمی‌کنیم و علت آن هم نوسان موجود در ذات طلا است.

محمدولی افزود: فرض کنید معامله خرید و فروش قسطی طلا امروز انجام می‌شود و خریدار ماهانه توافق می‌کند مبلغی را بپردازد، در طول دوره پرداخت قسط ممکن است طلا گران یا ارزان شود و به طبع موجب ضرر خود یا فروشنده خواهد شد. اگر در بازاری قرار داشتیم که قیمت طلا در آن ثابت بود و تغییری در ارزش آن به وجود نمی‌آمد، فروش قسطی مشکلی را ایجاد نمی‌کرد اما چون ثبات واقعی در بازار طلا هیچ وقت وجود نخواهد داشت بنابراین توصیه به خرید قسطی نمی‌کنیم.

احتمال تعطیلی بازار طلا وجود دارد

وی در خصوص احتمال تعطیلی بازار یادآور شد: این هفته به دلیل مناسبت اربعین حسینی و تعطیلی رسمی که در چهارشنبه در پیش داریم، معمولا بازار وقتی چهارشنبه به تعطیلی می‌خورد، در روز پنج شنبه هم تعطیل اعلام می‌شود. البته این در مورد واحدهای فروش طلا و سکه واقع در خیابان‌ها صدق نمی‌کند و ممکن است این واحدها فعالیت داشته باشند.

محمدولی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در نهایت توصیه می‌کنیم که حتما در مورد خرید طلا، انتخاب اول خود را خرید مصنوعات طلا در نظر بگیرند. همچنین در زمان خرید از واحدهایی طلا بخرند که دارای پروانه کسب هستند به خصوص در مورد خرید سکه دقت بیشتری به خرج دهند. توصیه همیشگی فعالان صنعت طلا این است که در بخش خرید طلای آب شده ورود نکنند و به ویژه طلای آب شده و سکه را هرگز از واسطه‌ها خرید نداشته باشند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]