اقتصاد عملاً وارد رکود شد / کاهش تورم را احساس نمی‌کنم
اقتصاد عملاً وارد رکود شد / کاهش تورم را احساس نمی‌کنم

بیگلری گفت: وقتی تورم بالای ۵۰ درصد است کاهش ۰.۶ درصدی تورم به هیچ‌وجه ملموس نیست و مردم انتظار بیش از این دارند.

به تازگی مرکز آمار ضمن اعلام نرخ تورم نقطه‌ای، ماهانه و سالانه از کاهش ۰.۶ درصدی نرخ تورم خبر داد. در جزئیات گزارش مذکور به این نکته اشاره شد که « در شهریور ماه ١۴۰٢، تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور، ٣٩,۵ درصد بوده است. یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین، ٣٩.۵ درصد بیشتر از شهریور ماه ١۴۰١، برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند. تورم نقطه به نقطه شهریور ماه ١۴۰٢، در مقایسه با ماه قبل، ۰,٣ واحد درصد کاهش یافته است.» همچنین طبق گزارش مذکور نرخ تورم سالانه کشور در شهریور ماه ١۴۰٢، برابر ۴۶,١ درصد اعلام شد.

مردم تورم بالای ۱۰ درصد را نمی‌پذیرند

بر همین اساس شهباز حسن‌پور بیگلری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز در واکنش به آمار تورم که شهریور ماه که در آن به کاهش ۰.۶ درصدی تورم اشاره شده، گفت: واقعیت امر این است که مردم تورم بالای ۱۰ درصد را نمی‌پذیرند، همه تلاش دولت باید در راستای تک رقمی شدن دولت باشد، وقتی  برای افزایش حقوق‌ها حداکثر ۲۰ درصد درنظر می‌گیرند و از آن طرف تورم ۴۶ درصد است، این افزایش حقوق‌ها عملاً نه تنها در زندگی مردم تاثیر مثبت ندارد بلکه تاثیر منفی دارد.

او افزود: چندین سال است که تورم لجام گسیخته کنترل نشده است بنابراین وقتی دولت می‌گوید تورم ۶ درصد کاهش داشته باید مشاهده کنیم که در چه بخش‌هایی تورم کاهش پیدا کرده برای نمونه بخش مسکن و خودرو را در نظر می‌گیریم. وقتی مردم امکان خرید مسکن یا خودرو را ندارند این ۰.۶ درصد کاهش تورم هیچ تاثیری بر زندگی روزمره مردم ندارد و دولت باید کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را به صورت کالابرگ و بُن‌های غیرنقدی در اختیار مردم قرار دهد که از این طریق کمی از مشکلات خانواده‌های آسیب‌پذیر جبران شود.

حسن‌پور بیگلری همچنین تصریح کرد: برای مردم و بنده به عنوان خادم مردم تورم دو رقمی قابل پذیرش نیست، باید تلاش دولت و مجلس در راستای کاهش تورم چشمگیر و ملموس در زندگی مردم باشد بنابراین کاهش تورم ۶ یا حتی ۱۰ درصد در زندگی مردم ملموس نبوده و نیست و رضایتمندی مردم را به همراه ندارد.

سیستم بانکی قفل شده و هیچ وامی پرداخت نمی‌شود

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که شما به عنوان عضوی از جامعه، کاهش تورم را احساس کردید؟ اظهار کرد: به هیچ‌ وجه کاهش تورم ۰.۶ درصدی در زندگی روزمره احساس نمی‌شود به همین دلیل باید تلاش‌ها افزایش پیدا کند، محسوس‌تر باشد. علاوه بر تورم نکته دیگر این است که در حال حاضر سیستم بانکی قفل شده، و هیچ وامی پرداخت نمی‌شود که این عملاً نشان‎دهنده یک رکود در سیستم است.

حسن‌پور بیگلری ادامه داد: ضرر رکود بیشتر از شرایط تورمی است بر همین اساس باید تلاش کنیم تولید در کشور رونق پیدا کند و با تولید بیشتر، کلای بهتر، با کیفیت‌تر و ارزان‌تر شاهد کاهش تورم باشیم. واقعیت امر این است که وقتی تورم بالای ۵۰ درصد است کاهش ۰.۶ درصدی تورم به هیچ‌وجه ملموس نیست و مردم انتظار بیش از این دارند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به علت رکود اقتصادی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که دولت باید برنامه‌ریزی منسجم درباره مسائل اقتصادی داشته باشد و از طرفی تیم اقتصادی دولت باید در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت کند که شاهد کاهش تورم بیش از این و افزایش تولید در جامعه باشیم و مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی افزایش پیدا کند.

شهباز-حسن-پور

مردم‌سالاری در بخش اقتصادی حاکم نیست

حسن‌پور بیگلری در پایان یادآور شد: هم‌اکنون مردم‌سالاری در بخش اقتصادی حاکم نیست و کماکان شرکت‌های خصولتی حرف اول را می‌زنند و از طرفی متاسفانه سیستم بانکی که وامی پرداخت نمی‌کند، اگر بخواهد وام پرداخت با نرخ ۲۳ درصد وام می‌دهد، مجموع این موارد حاکی از آن است که رونقی در تولید محسوس نمی‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]