دلار منتظر بهانه برای جهش بود / صعود ادامه دارد؟
دلار منتظر بهانه برای جهش بود / صعود ادامه دارد؟

سمیعی گفت: با توجه به اینکه مدتی است با وجود نرخ تورم بالا، قیمت ارز به طور مصنوعی کنترل شده است، چه بسا اتفاقات اخیر در منطقه، بهانه‌ای برای فرار فنر و جهش قیمت ارز باشد.

قیمت دلار با مسائل سیاسی روز گره‌خورده و شاهد نوسان قیمت ارز با خبرهای سیاسی هستیم. از روز گذشته قیمت دلار از میانه کانال ۵۰ هزارتومانی بالاتر آماده بود و به حدود قیمتی ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و در نهایت روز گذشته وارد کانال ۵۳ هزار تومان شد. کارشناسان معتقدند که نرخ ارز اندکی افزایش دیگر را تجربه خواهد کرد اما پس از فروکش کردن سایه جنگ، دوباره روند آن کاهشی می‌شود و احتمال بازگشت آن به کانال ۴۹ هزارتومانی وجود دارد.

البته قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، با ثبات نسبت به روز قبل به ۴۱ هزار و ۲۰۹ تومان رسیده است. کارشناسان و افکار عمومی افزایش قیمت اخیر قیمت دلار را به واسطه رویدادهای اخیر در منطقه می‌دانند و پیش‌بینی‌های متفاوتی از آینده اسکناس آمریکایی دارند. بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگویی با اصغر سمیعی به بررسی روند بازار ارز و نقش اتفاقات منطقه بر نوسانات آن پرداخته است که در ادامه این گزارش می خوانیم.

سمیعی

قیمت ارز تابع نرخ تورم است

اصغر سمیعی کارشناس بازار ارز در گفتگو با  خبرنگار گسترش نیوز گفت: قیمت ارز همواره تابع نرخ تورم است که در اثر افزایش حجم نقدینگی به وجود می‌آید، در نتیجه بالا رفتن  قیمت برای  همه کالاها از جمله ارز و طلا را شاهد خواهیم بود. رویدادهای اخیر در منطقه برای طرفین همراه با ویرانی و تباهی است. همچنین شاهد هزینه‌های بزرگ اقتصادی خواهیم بود. هر موشکی که طرفین به یکدیگر شلیک کنند؛ علاوه بر اینکه خودش دارای قیمتی است، هزینه جانی و مالی متنوعی دارد. در واقع جبران خسارت‌های ناشی از جنگ مستلزم هزینه‌های فراوان خواهد بود.

سمیعی اظهار کرد:  اسم جنگ به خودی خود جو رعب و وحشت و نوعی محافظه‌کاری را در جامعه ایجاد می‌کند و سرمایه‌‌داران‌ها را از کارهای مفید مانند تولید و تجارت سازنده به سمت کنز و انباشت سرمایه‌هایی مانند ارز و طلا منحرف می‌کند.

دلار-جنگ

قیمت ارز به صورت مصنوعی کنترل شده بود

وی افزود: با توجه به اینکه مدتی است با وجود نرخ تورم بالا، قیمت ارز به طور مصنوعی کنترل شده است، چه بسا این اتفاق بهانه‌ای برای فرار فنر و جهش قیمت ارز باشد. روی دیگر سکه هم بحث کشورمان ایران است. با توجه به نفوذی که ایران بر نیروهای مقاومت در منطقه دارد و تماس‌هایی که با عربستان می‌تواند داشته باشد؛ این امکان وجود دارد که عربستان از اهرم‌های خود برای تأثیرگذاری بر اسرائیل استفاده کند. همچنین کنترل اوضاع در منطقه را در دست خواهد گرفت و با درایت، صلح پایدار و عادلانه در منطقه برقرار خواهد کرد. در این صورت است که هم ایران و هم عربستان منفعت  معنوی فراوانی می‌برند و به قهرمانان صلح تبدیل می‌شوند.  از نظر مادی هم ایران  با جلب توجه افکار عمومی در غرب و به خصوص آمریکا، می‌تواند  خواسته‌های به حق خود را به دنیای استکبار تحمیل کند و خواستار رفع تحریم‌های ظالمانه شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان تأکید کرد: اگر مدیریت اقتصادی کشور هم صحیح عمل کنند و واقع‌گرایی را به عجله کردن برای کاهش قیمت‌ها ترجیح دهد و به جای تزریق بی محابا و بیش از تقاضای ارز که منجر به کاهش غیر واقعی قیمت‌ها می‌شود با تزریق سرمایه برای، نوسازی و ایجاد زیرساخت‌های گسترش تولید بپردازند؛ با توجه به ظرفیت‌های کشور، در کوتاه مدت می‌توانیم امیدوار به رفاه نسبی برای مردم و در میان مدت شکوفایی اقتصادی برای کشور عزیزمان باشیم.

کلام پایانی

آنچه که واضح است تاثیر مهم قیمت دلار بر بازارهای داخلی است. بازارهایی نظیر بورس، طلا و سکه، خودرو و حتی خورد و خوراک خانوار به دلار گره خورده است و قیمت همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با اینکه سعی بر دلارزدایی بازارهای مالی شده است اما حداقل در کشور اثر دلار به قوت خود باقی است. بنابراین یا باید کنترل نرخ ارز در اولویت قرار بگیرد و یا باید وابستگی شدید بازارهای داخلی کشور به دلار کم شود که البته هر ۲ گزینه موجود به سادگی گفتن‌شان نیست و به عوامل متعددی بستگی دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]