بورس سقوط کرد / معرفی نمادهای مهم بازار + نقشه
بورس سقوط کرد / معرفی نمادهای مهم بازار + نقشه

در تاریخ ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۲، بازار سهام با یک ریزش ۱۰۰۰۱ واحدی به پایان رسید. در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس به سطح ۲ میلیون و ۱۶۱ واحد رسید.

در تاریخ ۱۸ آذر ماه، بازار بورس با شروعی ریزشی روبرو شد و قیمت بسیاری از نمادهای بورسی کاهش یافت. این وضعیت باعث شد که بسیاری از نمادها رنگ قرمز را به خود بگیرند که نمایانگر کاهش قیمت آنها است.

معاملات در این روز با شروعی نزولی آغاز شد و در ادامه این نزول، تدریجاً افزایش یافت. در نیمه روز، ریزش قابل توجهی رخ داد و شاخص کل به نزدیکی ۷  هزار واحد رسید. نمادهای بورسی مانند فولاد، جم، شستا، حکشتی، خودرو، فارس و رمپنا تأثیرات مثبت و منفی را بر روی رشد شاخص کل داشتند. بر اساس نظر کارشناسان، بازار هنوز پتانسیل رشد را دارد و تک سهم‌های هر گروه قابلیت صعود بیشتری دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۱۸ آذر ۱۴۰۲

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با ریزش نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  ریزش افزایش یافت تا با کاهش ۲۶۳۶ واحدی به ۷۴۴ هزار و ۶۵۹ واحدی رضایت دهد.

تابلو-معاملات-بورس

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با ریزش بالای ۱۰ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۷۵,۰۸۱,۷۷۹.۲ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۵۰,۵۵۵.۴۵۵ میلیارد ریال و حجم معاملات ۷.۰۸۹ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز کگهر، انتخاب، آریا، هرمز، فصبا، زاگرس و خاور هستند.

نمادهای-بورسی

خبرهای مهم بورسی در ۱۸ آذر ۱۴۰۲

 رئیس جمهور: مساله تولید در کشور بسیار مهم به حساب می‌آید، چراکه رونق زندگی مردم در گرو تولید است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه: رشد بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۳ بدون درآمد‌های اختصاصی حدود ۱۸.۲ درصد پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل فرابورس: تا پایان امسال ۱۰ شرکت از صنایع مختلف در صورت ارائه گزارش‌های ارزش‌گذاری معقول و همچنین افشای کامل اطلاعات در کدال، امکان عرضه اولیه خواهند داشت.

علی‌اصغر مهری‌زاده، کارشناس بازار سرمایه: تصمیم‌گیری آینده‌نگر، در خصوص صنایع بورسی مهم‌ترین مطالبه فعالان بازار سرمایه از تدوین‌گران بودجه ۱۴۰۳ و سیاست‌گذاران است.

حسین محمودی اصل، کارشناس بازار سرمایه گفت: مولدسازی دارایی‌های دولت از کانال بورس فرصت تازه‌ای را برای بازار سرمایه رقم می‌زند.

 مهدی حمیدان‌پور، کارشناس صنعت هوایی: داشتن سواد مالی پیش نیاز ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه است.

۶ راهکار برای تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری

علی صادقین، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی و تقویت فرهنگ سهامداری بیان کرد: اولین نکته در حوزه تقویت فرهنگ سهامداری و فرهنگ سازی در بازار سرمایه به سیاست‌گذاران برمی‌گردد؛ سیاست‌گذاران باید شرایطی فراهم کنند که تامین مالی شرکت‌ها از بازار پول به سمت بازار سرمایه هدایت شود و این مفهوم در جامعه تبیین شود که اولویت اصلی برای تامین مالی پروژه‌ها، بازار سرمایه است. جایگاه بازار سرمایه در این چند سال مغفول مانده و این بازار نسبت به بازار پول در اولویت دوم قرار داشته است.

القای واقعی شفافیت

وی القای واقعی شفافیت بازار سرمایه را دومین نکته برای تقویت فرهنگسازی ذکر کرد و توضیح داد: سرمایه‌گذاران با تحلیل (بنیادی و تکنیکال) باید بتوانند اقدام به تخصیص بهینه منابع کنند. چرا که این امر زمانی محقق می‌شود که سیگنال شفاف در قالب عرضه و تقاضا از طرف سیاست‌گذاران به سرمایه‌گذاران برسد.

استفاده از نظام مالیاتی برای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه

صادقین اظهار کرد: بهتر است همچون بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا، پس‌اندازهای مردم راهی بازار سرمایه و نه بازار ملک و خودرو روانه شود. البته نظام مالیاتی با معافیت‌هایی که به بازار سرمایه می‌دهد می‌تواند در تحقق این هدف کمک کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]