مقایسه بیت کوین و اتریوم / کدام ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بهتر است؟
مقایسه بیت کوین و اتریوم / کدام ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بهتر است؟

قیمت اتریوم در سال جاری تقریبا ۹۲ درصد افزایش یافته و به ۲۳۱۱۰ دلار رسیده است؛ اگرچه این رشد از افزایش ۱۶۳ درصدی بیت‌کوین کمتر است پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴، اتریوم از نظر ارزش‌گذاری عملکردی بهتری نسبت به بیت‌کوین از خود نشان دهد و الگوی رشد قیمتی مشاهده شده در سال ۲۰۲۱ ممکن است دوباره رخ دهد.

بیت‌کوین و اتریوم، دو غول بلامنازع صنعت کریپتو، هرکدام با مزایای ویژه خود، جایگاهی عمده در بازار ارزهای دیجیتال ایفا می‌کنند. بیت‌کوین به‌عنوان نخستین ارز دیجیتال معرفی‌شده، تاج “پادشاه کریپتوکارنسی‌ها” را بر سر دارد؛ در حالی که اتریوم با پشتوانه بلاکچین متمایز خود، توانسته استعداد و اعتماد فراوانی به دست آورد.

هر دوی این رمز ارزها ارزش‌های بازاری بسیار زیادی دارند، سرمایه‌گذاری در آنها می‌تواند ریسکی باشد؛ اما پتانسیل سودآوری چشمگیری نیز به دنبال دارند. انتخاب میان سرمایه‌گذاری در اتریوم یا بیت‌کوین، به میزان چشمگیری چالش برانگیز است؛ به ویژه زمانی که کاربران به دنبال بهینه‌سازی بازگشت سرمایه خود هستند.

بیت کوین

بیت کوین که اغلب به‌عنوان پیشتاز رمزارزها شناخته می شود، ارز دیجیتالی است که بر بستر فناوری توزیع‌شده به نام بلاک چین اجرا می‌شود. بیت‌کوین را فرد یا گروهی مستعار به نام ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ با انتشار مقاله ای علمی و سپس راه‌اندازی شبکه در سال ۲۰۰۹ معرفی شد.

استخراج-بیتکوین۱

بیت‌کوین به عنوان سیستم پولی طراحی شده است که از طرفدارانش به عنوان ذخیره‌ی ارزش، معروف به “طلای دیجیتال” یاد می‌شود. از آن همچنین می‌توان به‌عنوان واحد حساب و وسیله‌ای برای انتقال ارزش استفاده کرد. این ارز دیجیتال بر دفتر کل عمومی توزیع‌شده (بلاکچین) نگهداری می‌شود که نیاز به یک شخص ثالث مطمئن برای تأیید معاملات را از بین می‌برد.

تولید بیت کوین‌های جدید از طریق فرایند «استخراج» انجام می‌پذیرد که در آن، ماینرها با حل پازل‌های ریاضی، تراکنش‌های شبکه را تأیید و در بلاک چین ثبت می‌کنند. تعداد بیت کوین‌هایی که روی شبکه وجود دارد، نهایی است و به ۲۱میلیون واحد محدود شده است که انتظار می‌رود تا حدود سال ۲۰۴۰ همۀ آن ها استخراج شوند.

شبکه بیت‌کوین به دلیل اتکا به فناوری اجماع Proof of Work شناخته شده است، که در آن قدرت پردازشی گسترده‌ای برای تأیید معاملات و جلوگیری از حملات همزمان نیاز است.

بیت کوین به دلیل فلسفه‌ی غیرمتمرکز خود، نوآوری در فناوری دفتر کل توزیع‌شده، و جلب توجه گسترده‌ی جامعه‌ی مالی و انجمن‌های فناوری، مورد توجه قرار گرفته است. این ارز دیجیتال روز به روز در حال پذیرش گسترده‌تری به عنوان دارایی سرمایه‌گذاری و همچنین واحد مبادله‌ای است.

اتریوم

اتریوم یک پلتفرم نوآورانه در دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال است که فراتر از فراهم آوردن یک واحد پول دیجیتال، امکانات گسترده‌ای را برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps)، قراردادهای هوشمند و سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (DAOs) به ارمغان می‌آورد.

اتریوم

اتریوم به کاربران اجازه می دهد قراردادهای خودکاری به نام قراردادهای هوشمند بسازند که زمانی اجرا می‌شوند که شرایطی معین تحقق پذیرد، بدون نیاز به واسطه یا طرف ثالث. اتریوم یک پلتفرم متن‌باز (Open Source) است که توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن های غیرمتمرکز خود را روی آن ایجاد کنند.

واحد رمزارز اتریوم، اتر نام دارد و برای اجرای عملیات در شبکه اتریوم، مانند تنظیم و اجرای قراردادهای هوشمند و انتقال وجوه، استفاده می‌شود. اتریوم در حال گذر از فرآیند اجماع Proof of Work (PoW) به Proof of Stake است که به منظور افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش مصرف انرژی انجام می‌شود.

اتریوم می‌تواند با استفاده از اوراکل‌ها (Oracle) که نقطه‌ای برای ورود و خروج اطلاعات از دنیای واقعی به بلاکچین است، با دنیای خارج از بلاکچین نیز تعامل داشته باشد. این ارز دیجتیال اکوسیستمی مالی موسوم به دیفای (DeFi) را به وجود آورده است که با ارائه خدمات مالی غیرمتمرکز، در پی چالش برداشتن سیستم‌های مالی سنتی است.

اتریوم با این ویژگی‌ها به عنوان پلتفرم تکنولوژیکی قدرتمند در جهت تحقق نوآوری ها و ایده‌های جدید در زمینه فناوری و اقتصاد به حساب آمده است و جایگاه بسیار مهمی را در دنیای رمزارزها اشغال کرده است. ارزش آن نه تنها در واحد رمزنگاری‌شده‌اش، بلکه در پتانسیل گسترده‌ای برای خلق و اعمال تغییرات معنادار در چگونگی تعامل و انجام امور مالی و قراردادی در آینده نهفته است.

مقایسه بیت کوین و اتریوم و ویژگی های هرکدام

بیت کوین و اتریوم دو پلتفرم برجسته در دنیای ارزهای دیجیتال هستند که هرکدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند. مقایسه‌ی آنها اغلب براساس برخی عوامل کلیدی صورت می‌گیرد.

در ادامه به مقایسه دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم و همچنین ویژگی های خاص هرکدام از این دو رمزارز پرداختیم:

بیت کوین (BTC):

  • اولین ارز دیجیتال پدید آمده که در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروهی شناخته شده به نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد.
  • هدف اصلی بیت کوین این بود که به عنوان یک وسیله‌ی مبادله و ذخیره‌ی ارزش (دیجیتال گلد) عمل کند.
  • تراکنش‌های بیت کوین از زنجیره‌ی بلوک‌های متوالی استفاده می‌کنند و از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

اتریوم (ETH):

  • پس از بیت کوین، اتریوم به عنوان یک پلتفرم رمزارز در سال ۲۰۱۵ توسعه یافت.
  • اتریوم بیشتر از یک ارز دیجیتال، یک پلتفرم برای ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های توزیع‌شده بدون اجازه (DApps) است.
  • اتریوم نیز از زنجیره بلوک‌های متوالی استفاده می‌کند و در حال انتقال از الگوریتم اجماع اثبات کار به اثبات سهم (Proof of Stake) است، که به طور بالقوه می‌تواند مصرف انرژی و مقیاس‌پذیری شبکه را بهبود ببخشد.

اتریوم-بیتکوینمقایسه بیت کوین و اتریوم / کدام ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بهتر است؟

مقایسه عمومی

بیت کوین بیشتر به عنوان وسیله‌ی مبادله و ذخیره‌ی ارزش مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که اتریوم پتانسیل خود را به عنوان پلتفرمی برای اتوماسیون و نوآوری‌های مالی از طریق قراردادهای هوشمند نشان داده است.

  • بیت کوین دارای عرضه‌ی نهایی ۲۱ میلیون واحد است، اتریوم لیمیتی مانند بیت کوین ندارد.
  • اتریوم به دلیل توانایی اجرای قراردادهای هوشمند، کلیتی بسیار بیشتر از یک واحد پول دیجیتال دارد.
  • سرمایه‌گذاری در هرکدام از آن‌ها به زمینه‌ها و دیدگاه‌های مختلف معامله‌گر یا سرمایه‌گذار بستگی دارد.

 

بیشتر بخوانید

بهترین میم کوین ها برای سرمایه‌ گذاری در سال ۲۰۲۴

 

پیش بینی تحلیلگر معروف از آینده اتریوم و بیت کوین

رائول پال بیان کرد که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ اتریوم از نظر ارزش‌گذاری عملکردی برتر نسبت به بیت کوین از خود نشان دهد. وی اشاره کرد که الگوی رشد قیمتی مشاهده شده در سال ۲۰۲۱ ممکن است دوباره رخ دهد.

در آن چرخه، بیت کوین در ابتدا با عملکرد قوی‌تری شروع کرد، ولی پس از مدت ۹ ماه، اتریوم رشدی معادل ۲۴۵ درصد را به ثبت رساند که در مقایسه با ۴۵ درصد افزایش بیت کوین، بسیار چشمگیر بود.

در سال جاری، اتریوم تقریبا ۹۲ درصد افزایش یافته و به قیمت ۲۳۱۱۰ دلار رسیده است. اگرچه این رشد کمتر است از رشد ۱۶۳ درصدی که بیت کوین تجربه کرده است.

منحنی‌های اتریوم نشانگر علائم امیدبخشی برای افزایش بیشتر قیمت می‌باشند. شاخص MVRV زیر ۱ قرار دارد که پتانسیل رشد را نمایان می‌کند.

علاوه بر این، عبور EMA کوتاه‌مدت (۵۰ روزه) از EMA بلندمدت (۲۰۰ روزه) و افزایش شاخص OBV به ۱۱.۶ میلیون، دو علامت دیگر مثبت به شمار می‌روند.

بنابراین، پیش‌بینی افزایش قیمت اتریوم به ۲۵۰۰ دلار در کوتاه مدت منطقی به نظر می‌رسد، هرچند واگرایی در نمودار MACD ممکن است نشان از کاهش موقتی قیمت داشته باشد، حتی پیش از رسیدن به سطح ۲۵۰۰ دلار.

همچنین شاخص NUPL به نظر می‌رسد که خوش‌بینی طولانی‌مدت هولدرها و احتمال افزایش قیمت را تایید می‌کند. به طور کلی، این شواهد دلالت بر آن دارند که عملکرد قیمتی اتریوم در سال ۲۰۲۴ احتمالاً روندی مثبت‌تر نسبت به سال ۲۰۲۳ خواهد داشت.

 

آخرین قیمت بیت کوین و اتریوم

حجم بازار

قیمت (تومان)

قیمت (دلار)

ارز دیجیتال

$۸۵۴,۸

۲,۱۸۹,۱۸۳,۳۰۹

$۴۳,۶۶۱.۷۱

Bitcoin(BTC)

$۲۷۵،۷

۱۱۵،۰۲۸،۴۵۶

$۲،۲۹۴.۱۵

Ethereum (ETH)

 

سخن پایانی

در پایان باید گفت بازار ارزهای دیجیتال همواره در نوسان است و اتفاقات و حاشیه های زیادی بر قیمت رمزارزها تاثیر می گذارد. پس اگر قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارید ابتدا اخبار و تحلیل ها را مطالعه کنید و سپس با اطلاعات کامل و دقیق اقدام به سرمایه گذاری کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]