وضعیت وخیم این بانک در بازار بورس /سرمایه سهامداران کمتر از نصف شد
وضعیت وخیم این بانک در بازار بورس /سرمایه سهامداران کمتر از نصف شد

بانک کارآفرین در شش ماهه امسال به سود قابل قبولی نرسیده است و حمایت تکنیکال خود را نیز از دست داده است. سرمایه سهامداران در یکسال اخیر با تورم ۴۰ درصدی و زیان ۳۰ درصدی، حدود ۵۸ درصد کاهش یافته است.

صنعت بانکداری که در حال حاضر در شمار ۱۰ صنعت برتر بازار بورس و اوراق بهادار قرار دارد، در دهه ۸۰ شمسی وارد این بازار شد و در کمتر از یک دهه توانست جایگاه قابل قبولی را به دست آورد. صنعت بانکداری علی‌رغم زمان کمی که از پیوستنش به بازار بورس می‌گذرد، از پیشینه و بنیادی قوی برخوردار است. تحلیل و بررسی صنعت بانکداری به دلیل نقش مهمی که در اقتصاد کشور و گردش نقدینگی دارد، حائز اهمیت می‌باشد.

معرفی و جایگاه شرکت

بانک کارآفرین از اولین و از معدود بانک‌های کشور است که مستقلاً و توسط کادر فنی داخلی خود نسبت به بومی‌سازی، پیاده‌سازی، توسعه و نگهداری سامانه بانکداری متمرکز خود اقدام کرده و در سال ۱۳۸۸ پس از مهاجرت موفقیت‌آمیز از سیستم «بانک ایران» به سیستم «آفرین» گام بزرگی در ارائه و توسعه خدمات بانکی خود برداشت و وارد فاز جدیدی از ارائه خدمات نوین در صنعت بانکداری شد. اما در ادامه در توسعه خدمات الکترونیکی بانکی جا ماند و تا جایی که قرار است به زودی سیستم آفرین را کنار گذاشته تا قبل از سال با سیستم جدیدی شروع به کار کند.

بانک کارآفرین یکی از بانک‌های خصوصی کشور است که به اشخاص حقیقی و حقوقی و کارمندهای ارگان‌های دولتی و سازمان‌ها وام و تسهیلات مالی میدهد. طبق اطلاعات رسمی بانک کارآفرین در سال ۱۴۰۲، تسهیلات این بانک شامل طرح صبا، طرح ارزش سلامت، وام قرض ‌الحسنه ازدواج، تسهیلات نیک‌ آفرین پلاس و تسهیلات امید آفرین میشود. ارزش بازار بانک کارآفرین در بورس مبلغ ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر به ارزش ۲.۷ میلیارد تومان معاملات روزانه دارد اما متاسفانه باید اذعان داشت که اینترنت بانک و موبایل بانک آن چندان در پرداخت ها و جابجایی پول سهمی در قیاس با بانک پارسیان، بانک ملت و… ندارد.

ترکیب سهامداران اصلی

با توجه به جدول زیر؛ میان سه سهامدار اصلی، شرکت گروه سرمایه گذاری تدبیر بزرگ ترین مالک بانک کارآفرین میباشد. شرکت سرمایه گذاری تدبیر، سهامی عام بوده و در حال حاضر بیشترین وزن سبد سرمایه گذاری شرکت در نهادهای مالی شامل خدمات مالی، بانک، بیمه، لیزینگ، کارگزاری بورس اوراق بهادار، سبدگردان و تأمین سرمایه اختصاص یافته است.

درصد مالکیت

تعداد سهم

نام سهامدار

۷.۸%

۳ میلیارد و ۵۷۸ میلیون

گروه سرمایه گذاری تدبیر

۷.۵%

۳ میلیارد و ۴۵۸ میلیون

گروه مالی صبا تامین

۶.۹%

۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون

بیمه کارآفرین

 

آخرین اخبار مربوطه

بانک کارآفرین، ضامن صکوک مرابحه شرکت تولیدی شهر فرش ایرانیان شد. دکتر احمد بهاروندی مدیرعامل بانک کارآفرین در پیام خود به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد تاسیس بانک کارآفرین، این بانک را بانک سبزی خواند که به سمت هوشمند شدن و فراگیرکردن خدماتش در حرکت است. در آستانه‌ی بیست و چهارمین سالگرد تاسیس بانک کارآفرین، ساختمان جدید شعبه فرشته بانک، با حضور مدیرعامل، اعضای هیات عامل و مدیران ارشد بانک به صورت رسمی افتتاح شد. بانک کارآفرین در راستای حمایت از بخش سلامت و دارو که از برنامه‌های اصلی این بانک به شمار می‌آید، جدیدترین شعبه خود را در بیمارستان عرفان شهر تهران افتتاح کرد.

در راستای عمل به تعهدات و الزامات بانک مرکزی، بانک کارآفرین درهشت ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به ۲۳۱۰ نفر تسهیلات ازدواج و به ۱۰۸۳نفر تسهیلات فرزندآوری پرداخت کرد و ۲۳۱۰ زوج را به خانه بخت فرستاد. امکان انتقال سهام عدالت متوفیان در کارگزاری بانک کارآفرین فراهم شد. تفاهم ‌نامه اجرایی ساخت هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، برای نخبگان علمی متاهل پردیس کرج دانشگاه خوارزمی در محل ساختمان مرکزی بانک کارآفرین امضا شد.

با توجه به صورت های مالی ۶ ماهه جدید، هزینه های اداری و عمومی شرکت ۱ هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان، بدون هزینه استهلاک، مالیات ۱۰۰ میلیارد تومان و سود خالص ۱ هزار میلیارد تومان میباشد. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۶۲ درصدی به مبلغ ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با افزایش ۴۸ درصدی به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان با نسبت قیمت به درآمد ۴.۹ برآورد میشود.

 

تحلیل صورت سود و زیان

سود تسهیلات اعطایی بانک در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۲ درصدی مبلغ ۶ هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان میباشد که ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن صرف سود علی الحساب میشود. بانک کارآفرین با سرمایه گذاری های جدید خود ۹۹۷ میلیارد تومان سود بدست آورده که ۵۰ میلیارد تومان از درآمد ها را مالیات داده است. شرکت به مبلغ ۱ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان سود خالص ساخته که نسبت به سال گذشته ۲ درصد افزایش یافته است که با توجه به نرخ تورم سالانه با ۴۰ درصد چندان جذاب نبود. سود مجمع شرکت در مرداد ماه امسال ۳۰ تومان بوده که در ۳ سال اخیر به لحاظ کمی کاهش یافته است.

با توجه به صورت های مالی ۶ ماهه جدید، هزینه های اداری و عمومی شرکت ۱ هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان، بدون هزینه استهلاک، مالیات ۱۰۰ میلیارد تومان و سود خالص ۱ هزار میلیارد تومان میباشد. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۶۲ درصدی به مبلغ ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با افزایش ۴۸ درصدی به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان با نسبت قیمت به درآمد ۴.۹ برآورد میشود که از این لحاظ در شش ماهه اول سال اوضاع بهتری دارد.

نماد وکار عملا برای سهامدارانش که با تورم بیش از ۴۰ درصدی مواجه هستند بازدهی یکساله منفی ۲۹.۷۴ درصدی به ارمغان آورده که به عبارت بهتر اگر سهامدار در آذر ماه گذشته یک میلیون تومان سهم بانک کار آفرین را خریداری کرده عملا ارزش سهام آن حدود ۷۰۰ هزار تومان و قدرت خرید آن سرمایه است حدود ۴۲۰ هزار تومان شده است و ارزش کل پول شخص در حدود ۵۸ درصد کاهش یافته است!

سرمایه سهامداران کمتر از نصف شد

با وجود این صورت مالی متاسفانه ارزش سرمایه سهامداران بانک کارآفرین در یکسال منتهی به دی ماه بدون احتساب سود تقسیم شده کمتر از نصف شده است. نماد وکار عملا برای سهامدارانش که با تورم بیش از ۴۰ درصدی مواجه هستند بازدهی یکساله منفی ۲۹.۷۴ درصدی به ارمغان آورده که به عبارت بهتر اگر سهامدار در آذر ماه گذشته یک میلیون تومان سهم بانک کار آفرین را خریداری کرده عملا ارزش سهام آن حدود ۷۰۰ هزار تومان و قدرت خرید آن سرمایه است حدود ۴۲۰ هزار تومان شده است و ارزش کل پول شخص در حدود ۵۸ درصد کاهش یافته است!

حدودا ۱۵ روز قبل، قیمت کف ۲۲۶ تومان را از دست داد و در حال حاضر در رنج به سر میبرد. اگر دوباره بتواند این حمایت را پس بگیرد اهداف بالاتری را متصور خواهیم بود؛ در غیر اینصورت حمایت معتبر ۱۸۰ تومان در دسترس خواهد بود. هدف بلند مدت و مقاومت سنگین سهم محدوده ۳۵۰ تومان میباشد.

تحلیل تکنیکال

در ارزیابی تکنیکال این سهام نیز می توان گفت که حدودا ۱۵ روز قبل، قیمت کف ۲۲۶ تومان را از دست داد و آخر هفته نیز با قیمت پایانی ۲۱۰۸ ریالی بسته شد و سهامداران در توصیف این وضعیت آن را «بانک خواب کار آفرین» خطاب کردند. با این حال اگر دوباره بتواند حمایت ۲۲۶ تومانی را پس بگیرد می توان اهداف بالاتری را متصور بود؛ در غیر اینصورت حمایت معتبر ۱۸۰ تومان در دسترس خواهد بود. هدف بلند مدت و مقاومت سنگین سهم محدوده ۳۵۰ تومان میباشد.

وضعیت رو به افول بانک کارآفرین| سرمایه سهامداران « وکار» یکساله کمتر از نصف شد!

 

قیمت سهام وکار در یکسال اخیر ۳۰ درصد نسبت به قیمت فعلی کاهش یافته است.

بازدهی شاخص کل بورس

بازدهی سهم وکار

زمان بازدهی

۱.۵%-

۲۳%-

۱۸۰ روز

۴۰%+

۲۹٫۷۴%-

۳۶۵ روز

۷۶%+

۳۸%+

۷۳۰ روز

 

 

 

 

 

 

 

سخن پایانی

تحرکات صنعت بانکداری برای کارشناسان اقتصادی، تحلیلگران بازار مالی و سرمایه گذاران حائز اهمیت میباشد. به همین دلیل باید صورت های مالی و نمودار های قیمتی را بررسی کرد تا متوجه وضعیت شرکت شد. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت های بانکی باید به میزان دارایی ها، کیفیت و میزان ارائه خدمات، درآمد های عملیاتی، سیاست های دولتی و سایر موارد توجه کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]