سقف معافیت مالیاتی کارکنان مشخص شد
سقف معافیت مالیاتی کارکنان مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، با تصویب صدر و جز ۱ بند ث تبصره ۱۵ این لایحه موافقت کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۳ سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی را به مبلغ ۱۴۴ میلیون تومان سالانه اعلام کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، با تصویب صدر و جز ۱ بند ث تبصره ۱۵ این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

ث- در سال ۱۴۰۲، سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایا، مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده‌ها، اضافه کار، حق‌الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش، حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق پژوهش و کارانه اعم از مستمر یا غیرمستمر که به صورت نقدی و غیرنقدی، از یک یا چند منبع، در بخش دولتی و یا غیردولتی تحصیل می‌نمایند، چه از کارفرمای اصلی و یا غیراصلی (موضوع تبصره (۱) ماده (۸) قانون  مالیات‌های مستقیم) باشد، به شرح زیر است:  

۱- سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) «قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» مصوب سال ۱۳۹۴ در سال ۱۴۰۳ مبلغ یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون (۱،۴۴۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

ضمناً مالیات قرارداد‌های پژوهشی کماکان مشمول حکم تبصره ۲ ماده ۸۶ قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۶ می‌باشد.»

معافیت مالیات بر درآمد

معافیت مالیات بر درآمد به معنای عدم تحمیل مالیات بر بخشی از درآمد فرد یا سازمان است. این معافیت می‌تواند به صورت کلی برای برخی گروه‌ها یا فردان مشخص تعیین شود، مانند افراد با درآمد کمتر از یک سقف مشخص یا برای برخی فعالیت‌های مشخص مانند خیریه‌ها یا تحقیقات علمی. معافیت مالیاتی بر درآمد معمولاً توسط قوانین مالیاتی و نظامات مربوطه تعیین می‌شود و به عنوان یک استثناء از قواعد عمومی مالیاتی اعمال می‌شود. اهداف اصلی از اعمال معافیت مالیاتی بر درآمد می‌تواند تشویق به فعالیت‌های اقتصادی خاص، کاهش فشار مالیاتی بر افراد ضعیف‌تر و تسهیل رشد اقتصادی باشد.

معافیت مالیات بر مجموع درآمد

معافیت بر مجموع درآمد به معنای عدم تحمیل مالیات بر کل درآمد فرد یا سازمان است. در این حالت، فرد یا سازمان معافیت مالیاتی از تمامی درآمدهای خود دریافت می‌کند و نیازی به پرداخت مالیات بر آنها ندارد. 

معافیت بر مجموع درآمد معمولاً برای برخی گروه‌ها یا فعالیت‌های خاص در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، برخی سازمان‌های غیرانتفاعی و خیریه‌ها معافیت بر مجموع درآمد را می‌توانند دریافت کنند. هدف اصلی از اعمال معافیت بر مجموع درآمد، تشویق به فعالیت‌های خیریه و اجتماعی بوده و تسهیل کمک به افراد نیازمند است. 

معافیت بر مجموع درآمد معمولاً توسط قوانین و مقررات مالیاتی تعیین می‌شود و به عنوان یک استثناء از قواعد عمومی مالیاتی اعمال می‌شود.

منبع:

ایسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]