منتظر عقب نشینی دلار باشید / ورود بانک مرکزی به بازار ارز
منتظر عقب نشینی دلار باشید / ورود بانک مرکزی به بازار ارز

فعالان بازار ارز، حضور بانک مرکزی در غالب بازارساز را فعال‌تر از روزهای گذشته عنوان کردند. آنها می‌گویند تا زمانی که فشار بازارساز بر بازار ارز به واسطه ارزپاشی و خبردرمانی روانه این بازار می‌شود، معامله‌گران این روند کاهشی را موقتی و زودگذر می‌دانند.

در روز یکشنبه، ۸ بهمن، قیمت دلار در یک روند کاهشی قرار گرفت؛ اما این کاهش قیمت قادر به بازگشت دلار به محدوده ۵۵ هزار تومانی نشد. در بازار آزاد، دلار با قیمت ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد و در مقایسه با روز شنبه، مبلغ ۳۰۰ تومانی کاهش یافت.

با وجود اینکه قیمت دلار روز یکشنبه در روند نزولی محدودی قرار گرفت اما برخی شنیده‌ها حاکی از مبادله دلار تا کانال ۵۶ هزار تومانی در میدان فردوسی است. در بازار پشت خطی نیز دلار تا محدوده‌های قیمتی ۵۵ هزا رو ۷۰۰ تا ۹۰۰ تومانی نیز مبادله شده است.

سیاست‌‌گذار دست به کار شد؟

فعالان بازار ارز، حضور بانک مرکزی در غالب بازارساز را فعال‌تر از روزهای گذشته عنوان کردند. آنها می‌گویند تا زمانی که فشار بازارساز بر بازار ارز به واسطه ارزپاشی و خبردرمانی روانه این بازار می‌شود، معامله‌گران این روند کاهشی را موقتی و زودگذر می‌دانند.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی نیز روند فعلی حاکم بر بازار ارز و کاهش محدود روز یکشنبه را موقتی می‌دانند. آنها معتقدند کف قیمت دلار منطقه ۵۴ هزار تومانی است و اگر سیگنالی قوی روانه بازار شود دلار را تا منطقه ۵۲ هزار تومانی پایین می‌کشد؛ اما فشار تقاضا مانع ماندگاری قیمت در منطقه مذکور خواهد شد. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی بازار ارز در روند صعودی قرار دارد. بارها تاکید شده بود که رشد قیمت بالاخره در ماه‌های پایانی سال اتفاق می‌افتد.

بنابراین، مسائل کلان اقتصادی، رشد نقدینگی و موضوع تورم از یک سو و سخت‌گیری عراق در مبادلات دلاری با ایران و تشدید درگیری در منطقه خاورمیانه از سوی دیگر را می‌توان از دلایل بنیادی افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر عنوان کرد. علاوه بر آن، کارشناسان اقتصادی رشد تقاضا را برای دلار در ماه‌های پایانی سال، از دیگر دلایل افزایش قیمت اسکناس آمریکایی می‌دانند.

همراهی بازارهای مجاور با دلار تهران

گفتنی است قیمت دلار روز یکشنبه هشتم بهمن ۱۴۰۲ در بازارهای مجاور کاهش داشت. دلار سلیمانیه با افت ۲۹۰ تومانی روی رقم ۵۶ هزار و ۴۸۰ تومانی ایستاد. دلار هرات  با کاهش ۳۵۰ تومانی با قیمت ۵۵ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. قیمت درهم امارات با کاهش ۹۰ تومانی روی قیمت ۱۵ هزار و ۳۶۰ تومانی ایستاد.

تاثیر بانک مرکزی بر بازار ارز

بانک مرکزی تاثیر قابل توجهی بر بازار ارز دارد. نقش اصلی بانک مرکزی در بازار ارز عبارت است از:

۱.سیاست‌های نرخ ارز: بانک مرکزی می‌تواند تصمیماتی درباره نرخ ارز اتخاذ کند. این شامل تعیین نرخ ارز رسمی، نرخ تسعیری و نرخ ارز آزاد است. تصمیمات بانک مرکزی درباره نرخ ارز می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر بازار ارز و نرخ ارزها در کشور داشته باشد.

۲.مدیریت رشد پایدار: بانک مرکزی می‌تواند تصمیماتی درباره سیاست‌های پولی و مالی اتخاذ کند تا رشد پایدار اقتصاد را حفظ کند. این شامل کنترل تورم، تنظیم نرخ بهره و سایر ابزارهای مالی است که می‌تواند تأثیر مستقیم یا غیرمستقیمی بر بازار ارز داشته باشد.

۳.مداخله در بازار: بانک مرکزی ممکن است به منظور کنترل نوسانات ناخواسته در بازار ارز، ورود یا خروج ارز را تنظیم کند. این تداخل می‌تواند شامل خرید و فروش ارز در بازار ارز یا اجرای سیاست‌های مبادلاتی خاص باشد.

۴.تأمین پایداری مالی: بانک مرکزی می‌تواند تلاش کند تا پایداری مالی را در بازار ارز تضمین کند. این شامل تأمین نیازهای ارزی کشور برای واردات، تأمین اعتبار بانک‌ها و سایر نهادهای مالی و حفظ پایداری سیستم بانکی است.

تمام این عوامل می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر بازار ارز داشته باشند و بانک مرکزی با استفاده از ابزارها و سیاست‌های خود می‌تواند بازار ارز را تنظیم کند و تأثیر بزرگی بر نرخ ارز و سایر عوامل مرتبط داشته باشد.

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]