رشد عجیب کارمزد خدمات بانکی / برای گرفتن پول از عابر بانک چقدر بدهیم؟
رشد عجیب کارمزد خدمات بانکی / برای گرفتن پول از عابر بانک چقدر بدهیم؟

کارمزد خدمات بانکی که عموم مردم با آن در ارتباط هستند، به صدور کارت بانکی، اعلام باقیمانده موجودی، انتقال وجه کارت به کارت، ارسال پیامک تراکنش بانکی، اعلام گردش حساب و… خلاصه می شود. در این گزارش به هزینه کارمزد بانکی برای خدمات مختلف اشاره شده است.

کارمزد خدمات بانکی از جمله مواردی است که شاید به چشم نیاید اما اگر بررسی کنید؛ حتما رقم چشم گیری در ماه برای هر فرد و خصوصا نظام بانکی خواهد بود. در سال های اخیر افزایش کارمزد بانکی در فضای مجازی نیز سر و صدا به پا کرد. پولی شدن خدمات رایگان و افزایش شدید کارمزدها بعد از ۳ سال جنجال های زیادی را به همراه داشت. در سال جاری لیستی از هزینه خدمات بانکی اعلام شد که در این گزارش به تغییرات آن پرداخته ایم.

هزینه خدمات بانکی در سال ۱۴۰۲

مهمترین خدمات بانکی که عموم مردم با آن در ارتباط هستند، به صدور کارت بانکی، اعلام باقیمانده موجودی، انتقال وجه کارت به کارت، ارسال پیامک تراکنش بانکی، اعلام گردش حساب و… خلاصه می شود. در جدول زیر به هزینه کارمزد بانکی برای خدمات مختلف اشاره شده است.

نوع خدمت بانکی
هزینه دریافتی

اعلام مانده
۱۴۴ تومان

اعلام مانده و ۱۰ گردش آخر حساب
 ۲۶۵ تومان

کارت به کارت
۲۸۰۰ تومان

ساتنا
 ۲۸۰۰۰ هزار تومان

پرداخت قبوض
 ۱۴۴ تومان

انتقال وجه از طریق پایا
۲۴۰ تومان تا ۳۰۰۰۰ هزار تومان

ثبت، انتقال و استعلام چک صیادی
 ۵۰۰۰ هزار تومان

دریافت پول نقد از پایانه شعب
 ۱۴۰۰ تومان

 

مقایسه هزینه خدمات بانکی در کشورهای مختلف

هزینه‌های خدمات بانکی، به‌عنوان منبع اصلی درآمد برای کشورها، در کشورهای مختلف متفاوت است. در ایران، مدیران بانکی ادعا می‌کنند که درآمد بانک‌های ایرانی از هزینه‌های خدمات بانکی کمتر از ۵ درصد است. اما در بلژیک، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، هلند و عربستان، هزینه‌ها به‌صورت کارمزد کامل و ثابت، بدون وابستگی به مبلغ تراکنش دریافت می‌شود. در روسیه و آرژانتین نیز، هزینه‌ها برای برخی تراکنش‌ها به‌صورت درصدی و برای برخی دیگر به‌صورت ثابت و کامل تعیین می‌شود.

درآمد بانک‌های ایرانی از هزینه‌های خدمات بانکی

بر اساس گزارشات تازه‌ترین، درآمد ۱۴ بانک کشور از هزینه‌های خدمات بانکی در ۱۰ ماهه نخست سال جاری به بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به ۶ ماهه نخست (حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان) رشد تقریباً ۷۰ درصدی داشته است. لازم به ذکر است که از بین ۲۹ بانک کشور، تنها بانک‌های پاسارگاد، ملت، اقتصاد نوین، پست بانک ایران، صادرات، کارآفرین، سینا، دی، خاورمیانه، سامان، پارسیان، گردشگری، رسالت و تجارت، گزارش عملکرد ماهانه خود را منتشر کرده‌اند.

بانک مرکزی در اواسط اردیبهشت امسال اعلام کرد که با توجه به تغییرات در سطح عمومی قیمت‌ها و بررسی‌های صورت گرفته، انواع و حداکثر میزان هزینه‌های خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی را بازنگری و به‌روزرسانی می‌دهد و میزان هزینه‌های خدمات بانکی را افزایش می‌دهد.

اهمیت دریافت هزینه‌های خدمات بانکی چیست؟

بانک‌ها به دلیل رقابت شدید در صنعت بانکداری و افزایش هزینه‌های عملیاتی، به دنبال افزایش درآمدهای کارهزینه‌های خدمات بانکی در کشورهای مختلف وابسته به عوامل متعددی هستند، از جمله نظام بانکی، قوانین و مقررات، رقابت در بازار و سطح توسعه اقتصادی. در نتیجه، هزینه‌ها می‌توانند در کشورهای مختلف متفاوت باشند. در زیر به برخی از کشورها و هزینه‌های خدمات بانکی در آنها اشاره می‌کنم:

ایالات متحده آمریکا: در آمریکا، هزینه‌های خدمات بانکی متناسب با نوع حساب، خدمات ارائه شده و بانک مورد نظر متفاوت است. به طور کلی، برای حساب‌های جاری و پس‌انداز در آمریکا، هزینه‌های ماهیانه و کارمزد برخی از تراکنش‌ها وجود دارد. هزینه‌ها و کارمزدها بین بانک‌ها متفاوت است و معمولاً به صورت ثابت یا درصدی از مبلغ تراکنش تعیین می‌شوند.

اتحادیه اروپا: در اتحادیه اروپا، هزینه‌های خدمات بانکی بین کشورها متفاوت است. هزینه‌ها معمولاً بر اساس نوع حساب، کارت بانکی و خدمات دیگری که ارائه می‌شود، متغیر است. برخی از کشورهای اتحادیه اروپا مانند سوئد و فنلاند، به دلیل توسعه پیشرفته سیستم بانکی و استفاده گسترده از خدمات بانکی آنلاین، هزینه‌های کمتری دارند.

هند: در هند، بانک‌ها هزینه‌های خدمات بانکی را بر اساس نوع حساب، تراکنش‌ها و خدمات دیگری که ارائه می‌دهند، تعیین می‌کنند. هزینه‌ها ممکن است به صورت ثابت و یا درصدی از مبلغ تراکنش باشند. هزینه‌ها می‌توانند متفاوت و متغیر باشند، به ویژه برای تراکنش‌های غیرنقدی و اینترنتی.

ژاپن: در ژاپن، هزینه‌های خدمات بانکی اغلب به صورت ثابت و درصدی از مبلغ تراکنش تعیین می‌شوند. هزینه‌ها بین بانک‌ها ممکن است متفاوت باشند، اما به طور کلی، هزینه‌ها در ژاپن به دلیل رقابت شدید در بازار بانکی نسبتاً پایین است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]