صعود ۸ درصدی اتریوم / قیمت به ۴ هزار دلار می رسد
صعود ۸ درصدی اتریوم / قیمت به ۴ هزار دلار می رسد

علاوه بر روند صعودی گسترده در بازار کریپتوکارنسی‌ها که با افزایش ورودی به صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین و همچنین، رویداد هاوینگ بیت کوین، تشدید شده است، عوامل فاندامنتالی و درون زنجیره‌ای نیز از روند صعودی اتریوم حمایت می‌کنند.

اتریوم روز گذشته، ۸ درصد افزایش قیمت داشت و به بالاترین قیمت خود در سال جاری، یعنی ۳۸۲۲۲ دلار رسید. اتریوم که دومین ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار است، در هفت روز گذشته ۱۵ درصد و در ۶ ماه گذشته ۱۳۲ درصد افزایش قیمت داشته است.

همراه با افزایش قیمت اتریوم، حجم معاملات روزانه آن نیز ۶۸ درصد افزایش یافته و اکنون به ۳۳.۲۹ میلیارد دلار رسیده است. بر اساس داده‌های پلتفرم کوین مارکت کپ، اتریوم با ارزش بازار ۴۵۳ میلیارد دلاری، جایگاه خود را به عنوان دومین ارز دیجیتال با ارزش تثبیت کرده است.

علاوه بر روند صعودی گسترده در بازار کریپتوکارنسی‌ها که با افزایش ورودی به صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین و همچنین، رویداد هاوینگ بیت کوین، تشدید شده است، عوامل فاندامنتالی و درون زنجیره‌ای نیز از روند صعودی اتریوم حمایت می‌کنند.

کاهش عرضه در صرافی‌های ارز دیجیتال

داده‌های شرکت اطلاعاتی گلس نود (Glassnode) نشان می‌دهند که میزان اتریوم موجود در صرافی‌ها به پایین‌ترین سطح خود در ۲۰ ماه گذشته، یعنی ۱۳.۱۴ میلیون ETH رسیده که در ۹۰ روز گذشته ۷.۷ درصد کاهش یافته است.

از اکتبر ۲۰۲۳، میزان برداشت اتریوم از پلتفرم‌های معاملاتی شروع به افزایش کرد و همزمان با این اتفاق، قیمت اتریوم حدود ۱۳۰ درصد افزایش یافت. انتقال اتریوم از صرافی‌ها به کیف پول‌ها به این معناست که نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ قصد ندارند با افزایش قیمت اتریوم، دارایی خود را به فروش برسانند.

در همین راستا، داده‌های گلس نود نشان می‌‌دهند کیف پول‌هایی که ۱۰۰,۰۰۰ دلار یا بیشتر اتریوم در اختیار دارند، از ۹۴,۶۲۰ آدرس در اول ژانویه به ۱۴۱,۴۰۶ آدرس در ۴ مارس افزایش یافته‌اند. یعنی نهنگ‌ها با  افزایش اخیر قیمت اتریوم، دارایی خود را نفروخته‌اند، بلکه اتریوم بیشتری انباشت کرده‌اند.

استیکینگ اتریوم در حال افزایش است!

از طرف دیگر، افزایش مقدار اتریوم موجود در بیکن چین (Beacon Chain) نیز در کاهش تعداد اتریوم‌های در دستری برای ترید و معامله‌گری، نقش مهمی دارد. طبق داده‌های دون آنالیتیکس (Dune Analytics)، بیش از ۳۱.۵۸ میلیون ETH به ارزش ۱۱۹.۸ دلار، اکنون در پروتکل لایه اثبات سهام اتریوم استیک شده است.

بر اساس داده‌های بلاک بیتز (BlockBeats) نیز، ارزش کل دارایی‌های قفل شده (TVL) در پروتکل لیکویید استیکینگ EtherFi از مرز ۲ میلیارد دلار گذشته که نشان‌دهنده محبوبیت و پذیرش فزاینده این نوع پروتکل‌ها است.

سود باز اتریوم به بالاترین حد خود نزدیک می‌شود!

افزایش تقاضا برای معاملات اهرمی منجر به افزایش قابل‌توجه سود باز قراردادهای آتی اتریوم هم شده که به حدود ۱۱.۹۸ میلیارد دلار رسیده است. داده‌های کوین گلس نشان می‌دهند که سود باز آتی اتریوم در ۱۲ فوریه از ۸ میلیارد دلار فراتر رفت. افزایش ۵۰ درصدی سود باز معاملات در کمتر از دو هفته نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای موقعیت های اهرمی اتریوم است.

داده‌های درون زنجیره‌ای و مشتقات اتریوم هم نشان‌دهنده خوش‌بینی و انتظار سرمایه‌گذاران برای تایید صندوق قابل معامله در بورس (ETF) اسپات اتریوم هستند. همچنین، به‌روزرسانی مهم دنکن (Dencun) نیز می‌تواند موجب افزایش قیمت اتریوم شود.

ایده اتریوم این است که نحوه کار اپلیکیشن‌ها را در اینترنت امروزی تغییر دهد و با جایگزین کردن واسطه‌ها با قرارداد هوشمند (Smart Contract) که قوانین را به طور خودکار اجرا می‌کنند، کنترل بیشتری به کاربران بدهد و نقش واسطه‌ها را از بین ببرد.

 

منبع:

رمزارز نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]