چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 141773
  • 22 اکتبر 2024 - 23:45
  • 7 بازدید
  • ۰ دیدگاه

تخصیص ۲ میلیارد یورو برای واردات خودرو در ۱۴۰۴/ سال آینده چند خودرو وارد می‌شود؟

تخصیص ۲ میلیارد یورو برای واردات خودرو در ۱۴۰۴/ سال آینده چند خودرو وارد می‌شود؟
تخصیص ۲ میلیارد یورو برای واردات خودرو در ۱۴۰۴/ سال آینده چند خودرو وارد می‌شود؟

اکوایران: بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ که امروز تقدیم مجلس شد، دولت در سال آینده ۲ میلیارد یورو به واردات خودرو تخصیص خواهد داد.

به گزارش اکوایران،‌ لایحه بودجه ۱۴۰۴ امروز توسط رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. یکی از ابتکارات بودجه امسال این است که برخلاف گذشته که ذکری نمی‌شد از میزان ارز تخصیصی به واردات موارد چون خودرو این بار از ابتدا دولت موضوع را شفاف کرده است. 

براساس لایحه تقدیمی بودجه، تا مبلغ دو میلیارد یورو به واردات خودروهای سواری در سال آینده اختصاص یافته است. در بند مربوط به واردات خودرو آمده است: «در اجرای قانون هوای پاک مصوب ۲۵/۴/۱۳۹۶، صادرکنندگان و یا زیرمجموعه ایشان مجازند با رعایت شرط مربوط به اطمینان از تأمین خدمات پس از فروش و بندهای (۱) و (۲) ماده (۴) و مواد (۶)، (۱۰) و (۱۳) قانون ساماندهی صنعت خودرو (مصوب ۱۴۰۰) تا سقف دو میلیارد (۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰)  یورو از منابع ارزی حاصل از صادرات خود با پرداخت کلیه عوارض و حقوق قانونی نسبت به واردات خودروی سواری نو اقدام کنند. علاوه‌ بر سقف مزبور استفاده از سایر منابع ارزی به تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت واردات خودرو مطابق ترتیبات قانونی مجاز خواهد بود.»

البته در بخشی دیگر از فایل منتشرشده از لایحه بودجه ۱۴۰۴ آمده است که در مفروضات منابع و مصارف عمومی دولت در سال ۱۴۰۴، حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو به واردات خودرو اختصاص یافته است. 

در ۱۴۰۴ چند خودرو وارد می‌شود؟

اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود آن است که با این بودجه چه مقدار خودرو می‌توان وارد کرد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به آمار واردات خودرو در شش ماهه ابتدایی سال توجه کرد. بر اساس آخرین آمار گمرک، در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ حدود ۲۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودرو به ارزش ۴۳۸ میلیون دلار، معادل ۴۰۴ میلیون و ۹۶۶ هزار یورو وارد کشور شده است. اگر واردات خودرو در نیمه دوم سال جاری هم به همین روند ادامه داشته باشد، می‌توان تعداد خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۳ را ۴۴ هزار و ۵۲۸ دستگاه تخمین زد که کشور به طور متوسط ۸۷۶ میلیون دلار (۸۱۰ میلیون یورو) برای واردات خودرو هزینه خواهد کرد. 

با توجه به نکات گفته شده، در بودجه سال ۱۴۰۴ تخمین زده شده است که میزان واردات در سال جدید دو برابر شود و با در نظر گرفتن متوسط قیمت خودروهای وارداتی (۱۸ هزار و ۱۹۰ یورو)، پیش‌بینی می‌شود تعداد خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۴ به حدود ۱۱۰ هزار دستگاه خودروی سواری برسد. 

تعرفه واردات خودرو ۱۰۰ درصد شد

نکته دیگری که در لایحه بودجه سال آینده ذکر شده است، افزایش تعرفه واردات خودرو به ۱۰۰ درصد است. در لایحه آمده است: «حقوق ورودی خودروهای مذکور صد درصد (۱۰۰%) تعیین می‌شود و نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی و مالیات نیز برابر نرخ ارز بازار مرکز مبادله طلا و ارز است. منابع حاصل از حقوق ورودی این بند به ردیف… واریز می‌شود.» این درحالی است که حقوق گمرکی در سال ۱۴۰۳ از ۱۶ تا ۱۶۰ درصد تعیین شده بود. 

 

البته بودجه هنوز راهی طولانی تا نهایی شدن دارد و باید دیدن حاصل کاری که از دل کشمکش دولت و مجلس بیرون می‌آید به چه شکل خواهد بود. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بودجه ۱۴۰۴ بازار خودرو را سوپرایز کرد / دست خریداران از این خودروها کوتاه می شود؟ 22 اکتبر 2024

بودجه ۱۴۰۴ بازار خودرو را سوپرایز کرد / دست خریداران از این خودروها کوتاه می شود؟

اکو ایران : حقوق ورودی برای خودروهای وارداتی در سال آینده مشخص شد.

بازار خودرو نوسانیِ رو به‌ بالا +  جدول 22 اکتبر 2024

بازار خودرو نوسانیِ رو به‌ بالا + جدول

اکوایران: بازار خودرو امروز شاهد نوسانات قیمتی بود. بطوریکه خودروهای مونتاژی عمدتا روند افزایشی داشتند، در حالی که خودروهای داخلی بیشتر با ثبات یا کاهش قیمت مواجه شدند.

تغییر قانون مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۴ 22 اکتبر 2024

تغییر قانون مالیات خودروهای لوکس در سال ۱۴۰۴

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ آمده است که مالکان خودروهای ۵ میلیارد تومان و بالاتر مشمول پرداخت مالیات یک درصدی می‌شوند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

  • 📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
    • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم اقتصادژورنال منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
    • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.